Utsugslösning till bläster och svetsrök

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
3riksson

Post by 3riksson »

Problem1:
Sitter och klurar på ett nytt blästerskåp till garaget och då behövs ju som bekant ett utsug för dammet.
Tidigare har vi provat damsugare vilket brinner upp efter x antal timmar
efter det vart det ejektorverkan (tryckluftslang i utsugsslangen från skåpet som skapar undertryck, funkar grymt bra men drar några hundra l/min) med hjälp av tryckluft men nu har jag inte tillgång till samma storlek på kompressor så jag behöver flödet till själva blästringen istället.

Men när jag ändå löser utsugsfrågan till skåpet, skulle jag även vilja kombinera det med att dra ut slipdamm och svetsrök från själva garaget oxå.
Det enda jag igentligen kan komma på är en väggmonterad typ avgasfläkt som bara skickar ut allt på utsidan väggen vilket kanske dammar lite väl i längden.

Har ni några kluriga lösningar på problemet eller är det så enkelt att man inte ser det?

Problem2:
Har "stora" problem med att sanden inte vill suga upp ordenligt genom slangen i botten, antligen blir det bara en krater runt om efter en stund eller så slår det stop i slangen pga av orenligheter.
Tänkte lösa dessa två problem genom att bygga en mindre låda i botten med galler över som sanden åker ner i och sen upp till handtaget igen.

Åsikter eller kanske tom bilder på hur man löser detta smidigast?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Problem 1 kanske kan lösas med billigare modell av grovdammsugare som suger genom en cyklon. Borde gå att tillverka egen cyklon och köpa högljudd billig askdammsugare från Jula
Cab16v

Re: Utsugslösning till bläster och svetsrök

Post by Cab16v »

på jobbet har vi små smidiga metallfilter för
industribruk. används som svetsutsugs filter.
ZAK

Re: Utsugslösning till bläster och svetsrök

Post by ZAK »

Jag har redan gjort en smidig lösning som jag gärna delar med mig.
Glöm bara inte vem som kom på det först ;)

Kopierat från en projekttråd jag har.

För er som har blästerskåp hemma så klurade jag ut en lösning om man inte har
så bra utsugningsmöjligheter. Det dammar som fan och då ser man ändå inte ett skit!
En del kopplar på dammsugaren, men dammet tränger oftast igenom påsen och dödar motorn
efter ett tag.

Här kommer min enkla lösning och kostar inte många kronor!
Image

Det är helt enkelt en 25L vattendunk med ett 50mm avloppsrör med en 90 böj på.
Hålet i dunken får slipas upp lite med lämpligt verktyg och sen göra ett hål
med samma verktyg så att dammsugarmunstycket kan tryckas in och stanna kvar.

Fyll den ungefär till hälften med vatten och där avloppröret är under vatten så gå loss
med borrmaskinen och borra fullt med små hål.

Tadaaa så har ni gjort ett vattenfilter!
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Post Reply