Skillnader S50/M50 ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by nookie »

Amaze wrote:Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan

Skillnaderna är många på m50 och s50, ska du upp på dom volymerna så e de nog bättre att utgå ifrån en S38 motor istället för att försöka stroka minst en liter, om de ens är möjligt på dom motorerna? 3,2 är väl möjligt på en 2,5a men efter de blir de nog tufft, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Spiidfriik »

Största skillnaden är att S50 har stela lyftare och M50 har hydrauliska som inte gillar hård körning eller höga varv. S50 har steglös enkel-VANOS, medan M50 har på/av VANOS och tidiga M50 har ingen VANOS alls. De tycker jag är de största skillnaderna.
Last edited by Spiidfriik on 02 Jan 2013, 03:39, edited 1 time in total.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by RoDe »

Amaze wrote:Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?


Nej. Det är en massa skillnader mellan motorerna.

En helt annan motor s50.

Antingen så bygger du på m50 eller s50. Glöm att flytta vev, kolvar, stakar eller annat i toppen motorerna sinsemellan.

Läs på lite mer. Finns en massa att läsa på nätet om m50, vilka bilar och versioner den finns i osv.
The Lower Class
Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

Har använt sök funktionen här på forumet men inte fått fram så jätte mycket matnyttigt, har du tips på något annat ställe att söka på nätet?
Mvh
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Daniel86 »

Vad vill du veta, det är 2 helt olika motorer.

Från början byggd på samma block, men inget passar emellan.

Helt olika toppar, kammar drivning vanos som sagt solida lyftare osv osv.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Spiidfriik »

Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
User avatar
ricco
Posts: 279
Joined: 04 Sep 2010, 00:54
Location: västerås

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by ricco »

Amaze wrote:Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.


isf får du nog börja med att berätta vilken effekt du vill ha ut, OCH hur mycket pengar du vill punga ut! :wink:
m30turbo
Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by JohnE »

Amaze wrote:1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.


1200hk och hållbarhet, bottenlös plånbok alltså. Bygg S50 om du tvunget vill ha en av de motorerna, men jag skulle nog kika närmre på S38..
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Amaze
Posts: 32
Joined: 19 Jul 2007, 22:45
Location: Munkedal,norr om Uddevalla

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Amaze »

Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by JohnE »

Amaze wrote:Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.


Rätt tänkt, lättare att få hållbar effekt med sexa framför fyra. Tror att de motorerna är populära för att de finns tillgängliga i ganska god mängd och är ett billigt ursprungsmaterial. Dessutom kostar "medelmåttig" effekt ganska lite pengar i förhållande till andra motorer.
Ska man däremot redan från början sikta på raketeffekt så tror jag det finns klokare utgångsmaterial. Dock har jag inte erfarenheten nog att kunna mer exakt rekommendera recept. Lycka till, hur som helst.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Nisse Järnet »

Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).

Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Spiidfriik »

Nisse Järnet wrote:
Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).

Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?


Nejdå, bara gata. Och värre i konbana.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Skillnader S50/M50 ?

Post by Bmwandreas »

S50B32. Bäckis har inte rört sin sen vi bromsade 1220 hk och nu körs den på mer effekt.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply