Skillnader S50/M50 ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Skillnader S50/M50 ?
Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
Re: Skillnader S50/M50 ?
Amaze wrote:Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
Skillnaderna är många på m50 och s50, ska du upp på dom volymerna så e de nog bättre att utgå ifrån en S38 motor istället för att försöka stroka minst en liter, om de ens är möjligt på dom motorerna? 3,2 är väl möjligt på en 2,5a men efter de blir de nog tufft, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Skillnader S50/M50 ?
Största skillnaden är att S50 har stela lyftare och M50 har hydrauliska som inte gillar hård körning eller höga varv. S50 har steglös enkel-VANOS, medan M50 har på/av VANOS och tidiga M50 har ingen VANOS alls. De tycker jag är de största skillnaderna.
Last edited by Spiidfriik on 02 Jan 2013, 03:39, edited 1 time in total.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?
Re: Skillnader S50/M50 ?
Amaze wrote:Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?
Nej. Det är en massa skillnader mellan motorerna.
En helt annan motor s50.
Antingen så bygger du på m50 eller s50. Glöm att flytta vev, kolvar, stakar eller annat i toppen motorerna sinsemellan.
Läs på lite mer. Finns en massa att läsa på nätet om m50, vilka bilar och versioner den finns i osv.
The Lower Class
Re: Skillnader S50/M50 ?
Har använt sök funktionen här på forumet men inte fått fram så jätte mycket matnyttigt, har du tips på något annat ställe att söka på nätet?
Mvh
Mvh
Re: Skillnader S50/M50 ?
Vad vill du veta, det är 2 helt olika motorer.
Från början byggd på samma block, men inget passar emellan.
Helt olika toppar, kammar drivning vanos som sagt solida lyftare osv osv.
Från början byggd på samma block, men inget passar emellan.
Helt olika toppar, kammar drivning vanos som sagt solida lyftare osv osv.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Skillnader S50/M50 ?
Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50
M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50
M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Amaze wrote:Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
isf får du nog börja med att berätta vilken effekt du vill ha ut, OCH hur mycket pengar du vill punga ut!
m30turbo
Re: Skillnader S50/M50 ?
1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Amaze wrote:1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.
1200hk och hållbarhet, bottenlös plånbok alltså. Bygg S50 om du tvunget vill ha en av de motorerna, men jag skulle nog kika närmre på S38..
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Re: Skillnader S50/M50 ?
Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Amaze wrote:Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.
Rätt tänkt, lättare att få hållbar effekt med sexa framför fyra. Tror att de motorerna är populära för att de finns tillgängliga i ganska god mängd och är ett billigt ursprungsmaterial. Dessutom kostar "medelmåttig" effekt ganska lite pengar i förhållande till andra motorer.
Ska man däremot redan från början sikta på raketeffekt så tror jag det finns klokare utgångsmaterial. Dock har jag inte erfarenheten nog att kunna mer exakt rekommendera recept. Lycka till, hur som helst.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Skillnader S50/M50 ?
Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50
M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Skillnader S50/M50 ?
Nisse Järnet wrote:Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50
M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?
Nejdå, bara gata. Och värre i konbana.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Skillnader S50/M50 ?
S50B32. Bäckis har inte rört sin sen vi bromsade 1220 hk och nu körs den på mer effekt.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.