therealpinto wrote:OK, vi kan väl se om det går att reda ut fyra sidor spekulationer kanske
Att göra det pedagogiskt och tydligt är inte så lätt. Det går inte att svara "ja" eller "nej" eftersom det finns flera olika typer av byggen, och eftersom årsmodell med mera styr. Men jag gör ett försök.
Alternativ 1 - att sätta i en komplett turbomotor i originalskick från en standardbil med turboDet är relativt enkelt och kan göras på lite olika sätt. Om bilen (som nämnts innan) är tagen i bruk före 1/1 1993 kan man klara sig med bara en registreringsbesiktning. Det förutsätter att man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10% (räknat från bilens originalmotor). Det förutsätter också att bilen i övrigt är i originalskick, dvs original bromsar etc.
Original bromsar är ett krav eftersom bytta bromsar gör att Bilprovningen inte vet om de nya bromsarna uppfyller kraven. Det kan bara kollas genom ett speciellt bromsprov på väg, Bilprovningen har inte utrustning/utbildning för det. VTI i Norrköping kan i och för sig göra provet för 6000-7000 kr plus moms.
Tänker man sig en 325 e36 så har den väl typ 192 hk och 245 Nm, det betyder max 230 hk och 269 Nm - som ni ser är vridet det som ställer till problem. Volvos turbofemmor ligger normalt sett på 300 Nm, men lättryckaren på 193 hk från AWD kan klara sig - jag vet inte. Rödblockarna från 940 ligger nog på gränsen.
Motorbytet kan man också kombinera med andra ändringar som gör att bilen klassar in som ombyggt fordon (normalt sett byte av växellåda, bakaxel och hela (hela!) bromssystemet). Då går bilen genom SFRO och det får några direkta följder:
- Man är inte begränsad av 10% vridmomentsökning
- Man är inte begränsad till en bil tagen i bruk före 1/1 1993
- SFRO gör bromsprovet istället för VTI, det ingår i SFROs besiktningsavgift
- Max effekt kan vara 15 kW/100 kg tjänstevikt men det är ingen garanti att man får utnyttja det
När bilen reggas ska motorn man stoppar i vara i originalskick, med original insprutning etc.
Att ändra grenrör, insug, oljetråg, intercooler osv. för att få plats brukar vara okej men man får inte "trimma". Bilprovningen behöver inte kräva intyg på att motorn är original, det räcker ofta med ett kvitto eller liknande. Men om motorn ser misstänkt trimmad ut har de RÄTT att kräva mer bevis för att motorn är just original. Alltså är det inte smart med blåeloxerade dumpventiler, jätteintercoolers och fuelrail med regulator från Nuke...
Alternativ 2 - turbokonvertera en befintlig (BMW)-motorAtt turbokonvertera (eller kompressorkonvertera) en originalmotor
är i praktiken inget genomförbart alternativ. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre funkar det, men sedan är det i praktiken stopp. Flyttgods är ingen säker väg (reglerna är för oklara, tolkningarna skiljer för mycket).
Anledningen till att det är stopp är att man genom ändringen förändrar motorns avgasutsläpp, under belastning. De kan bara mätas och kontrolleras i en speciell körcykel i rullande landsväg, Bilprovningen kan/får inte göra sådana mätningar. De som kan, vet också hur man tar betalt och en sådan provning kostar lätt 100 000 kr och det brukar krävas 3-4 försök innan man klarar provet.
Alternativ 3 - e85-konverteringAtt bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen.
Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man
under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.
Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna.
Förutom de formella kraven att bilen ska vara tillräckligt mycket ombyggd, så ska funktionen vara oklanderlig. Tar vi exemplet E36 igen, och räknar med att man använder en M50B25, så kan det se ut så här:
-Minst cirka 0,3 bars laddtryck ger minst cirka 30% effektökning, dvs minst 250 hk (men erfarenheten visar att det oftare är 260-290 hk!)
-Tjänstevikt mellan 1300-1450 kg ger max 265-295 hk
Alltså siffror motsvarande en M3 3.0 ungefär, vilket betyder att bilen måste ha minst lika bra egenskaper som en M3 (och därmed minst lika bra bromsar, bakvagn, vägegenskaper etc).
Jag har stött på rätt många ombyggda BMW och av dessa är det en handfull som är i närheten av att klara detta. Inte alltid för att man har för dåliga prylar utan för att man inte klarat att få ihop en helhet som lirar. Men det går...
Dessutom ska turboanläggningen vara dimensionerad för denna effekt och inte tredubbla effekten. Allt fler inom olika kontrollinstanser blir bättre på att Googla så att komma med en Precision 5557 Billet och säga att man har 250 hk blir lite skevt när PPF säger att den klarar 500 hk...
I samband med e85-konverteringen får man byta de delar som behövs för att klara bränslet, även motorstyrning. Men man ska ändå klara de utsläppskrav på Bilprovningen som gäller för en kattad bil, det krävs alltså en riktig katalysator på rätt plats och en bra mappning.
Det krävs också någon form av bevis för att tank, slangar med mera tål e85 men det brukar inte vara något större bekymmer. Många drar ju nya soppaledningar och då kan leverantören intyga vad de tål. En modern plast- eller plåttank i en produktionsbil är också gjord för att klara e85, normalt sett.
För att bevisa effekten och vridmomentet krävs ett effektintyg från en seriös firma och där ska bilen/motorn samt mätförhållandena beskrivas.
Fejkade intyg brukar genomskådas.----------------------
Så, det kanske blev lite klarare.
Jag vill understryka att alternativ 3 kräver ett seriöst, genomtänkt bygge, anpassat för gatbruk, och att tröskeln är hög. Det är mycket känsligt att godkänna turbokonverterade bilar.Dimensionering och val av bromssystem är svårare än många tror. Av alla nyare bilar jag provkör med ändrade bromsar så är det relativt många som har riktigt dålig funktion i systemet. Pedaltryck, pedalväg eller bromskraftsfördelning är ofta felaktog första gången. Lite tillspetsat kan man säga att jag kört flera bilar med mångakolvsok och pizzaskivor som har sämre bromsprestanda från 80 km/h än min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo, och 155R13 Gislaved från 1985!
Så, detta är min julklapp till PPF-forumet för i år
/Gustaf