M50b25 IV vs M50b25 V
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M50b25 IV vs M50b25 V
Tjaa, ja undrar om man kan köra m50b25 med vanos, för har läst om att de strular mkt med vanosen när man turbokonvekterar.
Skulle vara bra att veta så man vet vilken motor man ska välja
Mvh Ville
Skulle vara bra att veta så man vet vilken motor man ska välja
Mvh Ville
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Joachim wrote:Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!
Okej, då blir det att ta vanosen då
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.
Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.
Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Eller så tar du en kombo. Vanos på en icke vanos topp
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Daniel86 wrote:Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.
Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.
Okej hur mycket kan man varva med vanosens ventilfjärdrar? kmr inte bli nått värsting bygge utan bara mellan 300-400 hk
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
jorgen wrote:Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...
Okej men de blir ju lagom att varva så mkt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?
Undrar samma sak! Måste man flytta över tryckare och retainers då eller?
Jonatan
0768474698
0768474698
- jackdaniels
- Posts: 284
- Joined: 09 Nov 2011, 22:53
- Location: västerås
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?
Tror, (observera "tror") att PPF säljer speciella retainers för IV fjädrar i V topp, och på så vis bör det också gå att andvända deras uppgraderade fjädrar (om det är inre, yttre eller bägge vet jag inte) i sin V topp. Som jag minns av vad jag läst iaf.. Vanos topp med uppgraderade fjädrar och högre varvstopp än orginal lär ju vara det optimala på en m50, om man pallar det bök som tillkommer.
Team ARG
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Fick tag i båda brickorna och fjädrar från en skrotad Iv topp och sen fixade jag retainers från en s50b32 funkar kalas. Kör även med vanos tryckare å bryggor (lättare)
Jonatan
0768474698
0768474698
-
- Posts: 27
- Joined: 10 Jul 2011, 13:45
Re: M50b25 IV vs M50b25 V
Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)
Sv: Re: M50b25 IV vs M50b25 V
mean_farmer wrote:Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)
Då har du förmodligen haft ventilflyt om du kör med originalfjädrar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar