e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> surar ner

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Re: e46 N42: Ska MAF bli varm så insugstemp är bra över utet

Post by 3riksson »

Nu kör vi igen.
Det här ska bara lösas =)

Tittade igenom alla värden igen och är inne på att MAFen helt enkelt börjar bli dålig.
-Luftvolymen skjuter i taket och går bra långt utanför skalan när man gasar.
-Insugstempen utan LMMen ens inkopplad till motorn utan bara hänger lös i trådarna visar 21c, kyler jag ner den med trycklyften så går den ner till 9c ish, för att sen rusa upp till 21c igen och stanna där, heter det hot film just för att den värmer upp? eller är detta ett fel? samma när motorn är igång, +1c ute och insugstemp med öppen luftburk visar 17c.
-Ingen skillnad när man rycker MAFen vid varm motorn, går lika bra med som utan.
Kall tänkte jag inte på att kolla, ska göra en kallstart imorn utan MAFen inkopplad.
-Ingen resistans mellan något av stiften (5st) direkt på MAFen
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: e46 N42: Ska MAF bli varm så insugstemp är bra över utet

Post by erik@e30 »

Men startar bilen & går nu eller kvarstår felet med den sporadiska gången?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Post by 3riksson »

Bilen startar alltid och går fin fint.
Det är bara det gamla felet med att när den är kall och man gasar till så börjar den misstända för att sen inte orka hålla tomgången upp och stannar.
När man sen ska starta den så är den tvärsur och därför komplös.

Hittar inget fel på nånting...
MAF (LMM) fungerade som den skulle iaf efter lite wikipedialäsning.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Post by erik@e30 »

3riksson wrote:Bilen startar alltid och går fin fint.
Det är bara det gamla felet med att när den är kall och man gasar till så börjar den misstända för att sen inte orka hålla tomgången upp och stannar.
När man sen ska starta den så är den tvärsur och därför komplös.

Hittar inget fel på nånting...
MAF (LMM) fungerade som den skulle iaf efter lite wikipedialäsning.


& du har bytt alternativt bytt plats på kamaxelgivarna för att se om de blev någon skillnad??

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Post by 3riksson »

Japp hur många gånger som helst.
Har tom en extra ny jag switchar med, ingen större skillnad
ny vevaxelgivare sitter i oxå efter att bilen stendog så fort den vart varm i höstas. (motortemp i mitten bilen dog direkt och gick inte att få igång förens den hade svalnat så det var lätt fixat)

Dock så vet jag iaf att den surar ner sig nu (95% säker iaf ;) )
startar -> gasar till -> stannar -> "komplös" -> rycker säkringen till soppapumpen -> tänder till direkt och går nån sekund
Funkar varje gång.

Imorn får jag en ny CCV (oljeavskiljare) då jag hittade detta i en tråd, och ja på flera ställen men är värt att testa iaf
"If you have a drop in the idle speed, or a strong vacuum holding the oil cap down. This would indicate a bad ccv."
värt 370:- för att prova iaf då jag haft isär min och rengjort den, men nånting kanske inte vart 100 ändå.

Annars har jag inte gjort så mycket mera än att kolla lite temperaturer och sånt på sakerna + mätt upp tändspolarna men får kolla vidare på dom.
Tändspole:

Code: Select all

       1
     2  3 <-typ ohm mellan dessa på alla spolar, inget som avvek där, noll mellan 1 - 2  och  1 - 3


Nästa steg kan är inte klart än faktiskt, eftersom jag inte får några felkoder är det jääkligt tungrott det här...
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply