Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Post by moggemx »

Som några av er kanske sett i min e34 tråd på sävaturbo.se så har jag skaffat en ny räserbil :)

En ganska välkänd sådan dessutom :wink:
Image

Image

För de som inte vet vad det är för bil så är det en Bmw 318i av 1984 års modell som har blivit våldtagen med en 7.50 taggad bur samt en "Backhalfning" med en Ford 9"are i bak!

Planen med denna är att montera ner till och börja med min gamla s38 turbomotor med Bw T-56 växellådan från e34:an.
Har en ny 3.8L s38 under byggnation, men saknar lite stålar för att färdigställa den ännu så den får ligga på is till resurser finns för att bygga upp den motorn!

Här är lite bilder på när jag fått hem den och parkerat in den i garaget!

Image

Image

Image

Image

Image

Hela bilen är folierad Matt vit, Men det är rätt slitet så det kommer åka bort!
Provade att värma och dra lös från ena bakskärmen, men satan vilket jobb... Tog säkert en timme... Hooh , Tar nog resten senare :P
Image

Innerskärmen såg lite trist ut, det måste fixas, samt lite allmänt under huven, rensa bort gamla huvfästen o.s.v .. Cleant skare va :wink:
Image

Mekvänligt måste det ju vara, Så kapade bort hela frontplåten!
Image

Strippad på dörrar och front
Image

Lite fästen bortstrippade och hål igensvetsade
Image

Image

Åkte på att laga lite rost bakom fjäderbenstornen också.
Image

Image

Sen fick plasman arbeta lite :P
Image

Image

Mallade upp en ny innerskärm så 225/40 -18 går fritt :P
Image

Image

Plåtade sedan ihop det, Blev riktigt nöjd faktiskt!
Image

Byggde sedan tillbaka frontplåten, nu i löstagbart utförande!
Image

Image

Image

PopNut, Fina grejer 8)
Image

Image


Så nu är det bara helsvetsning av innerskärmen kvar så sen blir det att börja måtta in motor och låda och se hur det passar!
Har kikat på att flytta in torpedväggen ca. 10cm så man får motorn iaf centrerad över framaxeln, som det är nu så blir det överhäng framåt :( Får se hur pass det är med plats och om jag orkar börja med det när motorn hänger där! :P

Det var det för nu! :)
Last edited by moggemx on 07 Dec 2013, 14:04, edited 3 times in total.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

coolt deluxe :D
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Sten »

Kul att du vidarutvecklar och det ser ju riktigt bra ut.

Är ju lite av en favorit bil denna då den används till "allt" och inte "bara" rakt fram.

Vad är dina planer med den?
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by r.ivars »

fan va nice!!! Snyggt jobbat!!! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by ///Peter »

Snyggt! men ska du bara svänga åt vänster? :P
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Tanken är väl att den ska användas till lite av allt i fortsättningen också, Ska fixa den lite mer "gatvänlig" också, Då jag har jäävligt långt till alla banor att köra på (närmsta stripp är i piteå 25mil bort ) Har funderat mer än en gång varför man skaffat en såhär extrem bil då jag inte har nå banor i närheten :roll: Men jaja :P

Har inte hunnit kolla frigången på andra sidan ännu ;) Ska göra det idag !

Kul att ni gillar det jag gör också :P
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Pimplaren »

Hårigt :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Har nu helsvetsat innerskärmen, Så jäävla kul å tigga när man lär sig och börja få det lite snyggt också :) Har mycket att lära ännu, men känns som att det går framåt iaf !
Image

På vänstra innerskärmen räckte det med att snitta upp nedre kanten och dra ut den framåt litegrann , och sedan förstärka upp!
Image

Image

Provade lyfta i ett block med tråg och topp på för att se hur pass det passar. Vill gärna rakställa/vinkla upp den lite .
Såg ju bra ut såhär långt...
Image

Kom på att det är ett kamhus och ventilkåpa som ska på ännu, Och plötsligt såg det inte lika fint ut nåmer :/
Image

Image

Image

Hur f*n monterar folk s38 i e30 egentligen :D Hann inte prova med mer lutning nu då jag inte hade något bra att hänga motorn i .
Image

Image

Image

Är jäkligt bra med plats på avgassidan såhär iaf, får prova med turbo sen för att se hur mycket man kan vinkla ner den men fortfarande ha plats för insug på andra sidan :)
Bromscylindern måste väck iallafall på ett eller annat vis ser det ut som!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Bmwandreas »

Man lär ha orig 30 graders lutning för att den ska få plats under huven. Annars får du ha scoop:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Eller backa in den i cupén ;) hehe
freddalur
Posts: 105
Joined: 27 Mar 2011, 11:01
Location: Trondheim (Norway)

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by freddalur »

NICE :D

du skal vell inte sälja m5 felgene? :)
BMW E30 S54 Turbo
BMW E39 525da 01
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Tackar! Nejdå dom blir nog kvar ;P
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

moggemx wrote:Eller backa in den i cupén ;) hehe



hade jag gjort något annorlunda med mitt bygge så hade jag nog kapat bort hela torpeden och flyttat in motorn en bra bit och rätat upp den lite då det är så galet trångt att ha den långt fram i en e30 kaross

så har du möjlighet så gör det

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by r.ivars »

Jag tycker ärtans idé är grym :) SCOOOOP :-)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by robbz »

Detta kommer bli asgrymt!
Som tidigare nämts, flytta in den där tunga motorn i cupen...

-så här såg det ut när jag flyttade in min tunga m30 25cm i cupen: viewtopic.php?f=2&t=16

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Bmwandreas »

Ett L88 scoop skulle du fan haft:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

:mrgreen:
Image

Gillar inte riktigt L88 scoopen, Känns lite för mycket eparaggare på nåt sätt :P Skulle isåfall försöka få till nåt slags cowl scoop tror jag :)

Lutar åt att låta plasman få arbeta lite mot torpedväggen just nu :) Har funderat lite hur pass mycket oljepumpen tillåter att man flyttar den bakåt?

Du hade ju en fin lösning på trågproblemet iaf robbz :) Antar att bulan fram bara just täcker oljepumpen och sen har du pickup:en dragen bak från den?
Hittade inga bilder inifrån tråget hur det såg ut .
Har alltid tyckt att ditt insug ser sjukt bra ut också! och har faktiskt tänkt på att göra någonting liknande till min :P
Post Reply