Megasquirt...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

smiley
Posts: 252
Joined: 26 Aug 2012, 00:20

Megasquirt...

Post by smiley »

Då man kan löda ihop det själv så vart jag intresserad. Finns orginalmappar att få tag på till ms... Någon som har erfarenheter från ms och om det är bra? Isf vilken version ska man ha?
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Re: Megasquirt...

Post by JohnE »

Finns "miljoner" trådar om du söker lite. MS kan accepteras om du inte tycker om bilen, i mitt tycke. Vänta på nästan lön och köp ett VEMS åtminstone.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: Megasquirt...

Post by moxi »

Ett ms duger till en svinar bil på typ 300hk för en som inte vill lägga så mycket pengar på ett sprut OCH vill lära sig en massa på vägen om hur ett sprut fungerar o vad man kan råka ut för.

Jag själv började med ett ms o jag har flera kompisar som har haft eller kör med ms.

Kan säga så här att du Säkert kommer att stöta på problem med sprutet.. Men för mej så var det bara bra för jag lärde mej en hel del om hur ett sprut funkar o vilka funktioner som finns o man kan använda.
MS är ett bra budgetsprut!

Men som sagt så har många olika åsikter om hur bra eller dåligt megasquirt är.. nu finns det ju olika versioner på sprutet ms1,ms2 o ms3. Jag har bara testa ms1v3.

Allt handlar i stort sätt hur mycket pengar du vill lägga o hur mycket kunskap,intresse man har. Går ju att köpa ett Vipec o låta PPF killarna installera det åt dej till och me...

Lycka till!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
smiley
Posts: 252
Joined: 26 Aug 2012, 00:20

Re: Megasquirt...

Post by smiley »

Vad skiljer ms mot vipec samt vems...
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Megasquirt...

Post by Moker »

smiley wrote:Vad skiljer ms mot vipec samt vems...
Grund idén/syftet är samma... Det är som att ställa dig frågan, vad skiljer, skoda, ferrari samt porsche sig åt :D
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Megasquirt...

Post by dre racing@ »

jag vågar säga att ett sprut blir inte bättre enn den som kopplar upp det/mappar det.

ett ms1v3 är det jag användar på 500hk "budgetbyggen"

det funkar kanon!, men undvik att ha en VR sensor. den versionen jag lödar i hop funkar best med hall givare.
man kör då med ett 4-1 hjul på en 4a. altså 3stk trigger punkter på veven
jag har nr på en opel hallgivare som även läser 60-2 hjul.
(det fins väl nu MS versioner som funkar med VR med)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Re: Megasquirt...

Post by Allx »

Det är väldigt ofta som MS får dåliga och negativa omdömmen men då beror det inte på komponenterna utan ihopsättningen samt inkopplingen. MS är ett väldigt stabilt sprut för dom pengarna.

Köper du ett MS3 kommer du inte bli missnöjd. MS2V3 funkar också bra men inte lika avancerat.
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: Megasquirt...

Post by Fernis1 »

Det är bara att kolla och lyssna hur bilar går som kör MS så har du svaret det är piss, det poffar och smäller du måste löda i det för olika spridare osv, köp ett vettigt sprut istället jag själv har kört SM4 och älskat det men föredrar VEMS men Vipec är också bra som du kan köpa i denna webshop, jag vet folk som köpt MS för 4k sen behövt lägga 6-7k till innan det funkat för att lämna iväg till folk som kan modda och löda i det då är det bättre att köpa ett riktigt sprut från början.

Jag menar det finns ju en anledning att inget seriöst trimmföretag säljer det eller håller på med det, dom enda som håller på med det är turbobanditen och skogenracing och ja de är ju knappast seriösa företag.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Megasquirt...

Post by dre racing@ »

ska man ha ett stabilt MS så bör man ju köpa det av nogon som VET hur det funkar.
och har testat det/monterad det på många motorer.
att bara köpa ett kit på diyautotune och förvänta att det bara ska funka blir fel...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
smiley
Posts: 252
Joined: 26 Aug 2012, 00:20

Re: Megasquirt...

Post by smiley »

Vad har BMWs M50B25? Vart intresserad av detta då jag är bra på att löda. Dock så har jag inte allt klart för mig vad gäller den motortekniska biten. Vill ni hjälpa mig fylla vad M50B25 styrs 4-10...

4. What type of ignition system does your car run- where is the crank
angle sensor (CAS) or distributor trigger wheel and what type is it
(Optical/LED Sensor? Hall Sensor? VR Sensor?)
5. How many teeth/windows/slots and what orientation does the CAS, crank
trigger, and/or distributor wheel have? (any missing? all evenly spaced?)
6. Is there a distributor? Single/Multiple Coils? Coil on Plug?
7. Does this engine have a fast idle valve (IAC)? If so, how many wires
are connected to it? Do you know if it is an on/off, pulse width
modulated, thermal, or stepper type?
8. Rate yourself 1-5 on technical confidence in yourself. 1 being "I
can't paint by numbers" and 5 being "I can probably build a car from
scratch if I have the right documentation, and I'm resourceful enough to
do some research and find some of my own answers." I need to know this
as some of the 'less traveled' roads will require you to make
modifications that in some cases I haven't performed myself yet and
based on this response it will help me to know whether this type of
solution is for you or not. I challenge you to 'stretch yourself' a
little bit. You won't ever learn anything (about yourself and your
abilities) if you don't try to do things that you're not quite sure you
can do... and then find that you can.
9. Are you looking to build your own ECU from a kit or buy a
pre-assembled ECU?
10. Are you open to retrofitting a different ignition system such as the
Ford EDIS distributorless system or one of our crank trigger kits if it
is determined that the MegaSquirt will not properly (or easily) control
your factory ignition system? Many factory systems MegaSquirt can simply
take control of, some it cannot. EDIS to the rescue! It's cheap, simple
and works great!
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Megasquirt...

Post by dre racing@ »

att löda kan även min bror på 12.
Det är den minst krävande kunskap man behöver om man ska få ett MS att fungera felfritt
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
smiley
Posts: 252
Joined: 26 Aug 2012, 00:20

Re: Megasquirt...

Post by smiley »

dre racing@:

Endå så köper du färdigbyggda för nästan samma peng som för ett vipec? Då borde frågorna ovan inte vara så svåra för dig...?
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Megasquirt...

Post by cerveza »

Ett megaskräp som fungerar bra en längre period är sällsynt. Jag anser att det viktigaste i ett motorbygge är ett stabilt och bra sprut, samt bra kalibrering i en dyno. Resten är bara kuriosa för mig.

Du kan döda en en fint byggd motor på 1sek med ett ostabilt sprut medan du kan plocka sjuka siffror på en standardbetonad motor som bara går och går.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Theis
Posts: 177
Joined: 11 Jul 2006, 00:06
Location: Helsingborg

Re: Megasquirt...

Post by Theis »

lite som lotto känns det som, men det verkar lira för dom som vet hur man kopplar in iaf.
Last edited by Theis on 02 Jul 2013, 20:31, edited 1 time in total.
0730565159
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Re: Megasquirt...

Post by christoffer jansson »

Och köper du ett sprut med kvailtet och funktioner=pris så blir de billigaste iaf! än att köpa ett MS för att sedan köpa ett Vipec/maxxecu edy.

Se sedan till att det är ett seriöst företag som följer ARN&Konsument köplagen och HAR en seriös garanti, de har du inte om du köper av nån som kallar sig Mofid..

Och spricker budgeten direkt här så lägg ist ner eller vänta!

Snabb kalkyl:

Ms- 4-6000+ en bb-lamda 2000kr och ev ev rasad motor 10lax Totalt= 28,000kr

Maxxecu 13,900kr ink bb-lamda. mappning 4000kr =17,900kr och en helvetes massa tid över, som du kan hora övertid på kanske motsvarande 40-60H som de tar att koppla ett nytt sprut samt byta motor = 9000kr


Winwin helt enkelt att INVESTERA i ett ordentligt styrsystem från början.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Megasquirt...

Post by deltapim »

Varför snåla in på den viktigaste komponenten i en bil?
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Megasquirt...

Post by cerveza »

deltapim wrote:Varför snåla in på den viktigaste komponenten i en bil?

+1
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply