Megasquirt...
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Megasquirt...
Då man kan löda ihop det själv så vart jag intresserad. Finns orginalmappar att få tag på till ms... Någon som har erfarenheter från ms och om det är bra? Isf vilken version ska man ha?
Re: Megasquirt...
Finns "miljoner" trådar om du söker lite. MS kan accepteras om du inte tycker om bilen, i mitt tycke. Vänta på nästan lön och köp ett VEMS åtminstone.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Re: Megasquirt...
Ett ms duger till en svinar bil på typ 300hk för en som inte vill lägga så mycket pengar på ett sprut OCH vill lära sig en massa på vägen om hur ett sprut fungerar o vad man kan råka ut för.
Jag själv började med ett ms o jag har flera kompisar som har haft eller kör med ms.
Kan säga så här att du Säkert kommer att stöta på problem med sprutet.. Men för mej så var det bara bra för jag lärde mej en hel del om hur ett sprut funkar o vilka funktioner som finns o man kan använda.
MS är ett bra budgetsprut!
Men som sagt så har många olika åsikter om hur bra eller dåligt megasquirt är.. nu finns det ju olika versioner på sprutet ms1,ms2 o ms3. Jag har bara testa ms1v3.
Allt handlar i stort sätt hur mycket pengar du vill lägga o hur mycket kunskap,intresse man har. Går ju att köpa ett Vipec o låta PPF killarna installera det åt dej till och me...
Lycka till!
Jag själv började med ett ms o jag har flera kompisar som har haft eller kör med ms.
Kan säga så här att du Säkert kommer att stöta på problem med sprutet.. Men för mej så var det bara bra för jag lärde mej en hel del om hur ett sprut funkar o vilka funktioner som finns o man kan använda.
MS är ett bra budgetsprut!
Men som sagt så har många olika åsikter om hur bra eller dåligt megasquirt är.. nu finns det ju olika versioner på sprutet ms1,ms2 o ms3. Jag har bara testa ms1v3.
Allt handlar i stort sätt hur mycket pengar du vill lägga o hur mycket kunskap,intresse man har. Går ju att köpa ett Vipec o låta PPF killarna installera det åt dej till och me...
Lycka till!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Re: Megasquirt...
Vad skiljer ms mot vipec samt vems...
Re: Megasquirt...
Grund idén/syftet är samma... Det är som att ställa dig frågan, vad skiljer, skoda, ferrari samt porsche sig åtsmiley wrote:Vad skiljer ms mot vipec samt vems...

-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Megasquirt...
jag vågar säga att ett sprut blir inte bättre enn den som kopplar upp det/mappar det.
ett ms1v3 är det jag användar på 500hk "budgetbyggen"
det funkar kanon!, men undvik att ha en VR sensor. den versionen jag lödar i hop funkar best med hall givare.
man kör då med ett 4-1 hjul på en 4a. altså 3stk trigger punkter på veven
jag har nr på en opel hallgivare som även läser 60-2 hjul.
(det fins väl nu MS versioner som funkar med VR med)
ett ms1v3 är det jag användar på 500hk "budgetbyggen"
det funkar kanon!, men undvik att ha en VR sensor. den versionen jag lödar i hop funkar best med hall givare.
man kör då med ett 4-1 hjul på en 4a. altså 3stk trigger punkter på veven
jag har nr på en opel hallgivare som även läser 60-2 hjul.
(det fins väl nu MS versioner som funkar med VR med)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Megasquirt...
Det är väldigt ofta som MS får dåliga och negativa omdömmen men då beror det inte på komponenterna utan ihopsättningen samt inkopplingen. MS är ett väldigt stabilt sprut för dom pengarna.
Köper du ett MS3 kommer du inte bli missnöjd. MS2V3 funkar också bra men inte lika avancerat.
Köper du ett MS3 kommer du inte bli missnöjd. MS2V3 funkar också bra men inte lika avancerat.
Re: Megasquirt...
Det är bara att kolla och lyssna hur bilar går som kör MS så har du svaret det är piss, det poffar och smäller du måste löda i det för olika spridare osv, köp ett vettigt sprut istället jag själv har kört SM4 och älskat det men föredrar VEMS men Vipec är också bra som du kan köpa i denna webshop, jag vet folk som köpt MS för 4k sen behövt lägga 6-7k till innan det funkat för att lämna iväg till folk som kan modda och löda i det då är det bättre att köpa ett riktigt sprut från början.
Jag menar det finns ju en anledning att inget seriöst trimmföretag säljer det eller håller på med det, dom enda som håller på med det är turbobanditen och skogenracing och ja de är ju knappast seriösa företag.
Jag menar det finns ju en anledning att inget seriöst trimmföretag säljer det eller håller på med det, dom enda som håller på med det är turbobanditen och skogenracing och ja de är ju knappast seriösa företag.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Megasquirt...
ska man ha ett stabilt MS så bör man ju köpa det av nogon som VET hur det funkar.
och har testat det/monterad det på många motorer.
att bara köpa ett kit på diyautotune och förvänta att det bara ska funka blir fel...
och har testat det/monterad det på många motorer.
att bara köpa ett kit på diyautotune och förvänta att det bara ska funka blir fel...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Megasquirt...
Vad har BMWs M50B25? Vart intresserad av detta då jag är bra på att löda. Dock så har jag inte allt klart för mig vad gäller den motortekniska biten. Vill ni hjälpa mig fylla vad M50B25 styrs 4-10...
4. What type of ignition system does your car run- where is the crank
angle sensor (CAS) or distributor trigger wheel and what type is it
(Optical/LED Sensor? Hall Sensor? VR Sensor?)
5. How many teeth/windows/slots and what orientation does the CAS, crank
trigger, and/or distributor wheel have? (any missing? all evenly spaced?)
6. Is there a distributor? Single/Multiple Coils? Coil on Plug?
7. Does this engine have a fast idle valve (IAC)? If so, how many wires
are connected to it? Do you know if it is an on/off, pulse width
modulated, thermal, or stepper type?
8. Rate yourself 1-5 on technical confidence in yourself. 1 being "I
can't paint by numbers" and 5 being "I can probably build a car from
scratch if I have the right documentation, and I'm resourceful enough to
do some research and find some of my own answers." I need to know this
as some of the 'less traveled' roads will require you to make
modifications that in some cases I haven't performed myself yet and
based on this response it will help me to know whether this type of
solution is for you or not. I challenge you to 'stretch yourself' a
little bit. You won't ever learn anything (about yourself and your
abilities) if you don't try to do things that you're not quite sure you
can do... and then find that you can.
9. Are you looking to build your own ECU from a kit or buy a
pre-assembled ECU?
10. Are you open to retrofitting a different ignition system such as the
Ford EDIS distributorless system or one of our crank trigger kits if it
is determined that the MegaSquirt will not properly (or easily) control
your factory ignition system? Many factory systems MegaSquirt can simply
take control of, some it cannot. EDIS to the rescue! It's cheap, simple
and works great!
4. What type of ignition system does your car run- where is the crank
angle sensor (CAS) or distributor trigger wheel and what type is it
(Optical/LED Sensor? Hall Sensor? VR Sensor?)
5. How many teeth/windows/slots and what orientation does the CAS, crank
trigger, and/or distributor wheel have? (any missing? all evenly spaced?)
6. Is there a distributor? Single/Multiple Coils? Coil on Plug?
7. Does this engine have a fast idle valve (IAC)? If so, how many wires
are connected to it? Do you know if it is an on/off, pulse width
modulated, thermal, or stepper type?
8. Rate yourself 1-5 on technical confidence in yourself. 1 being "I
can't paint by numbers" and 5 being "I can probably build a car from
scratch if I have the right documentation, and I'm resourceful enough to
do some research and find some of my own answers." I need to know this
as some of the 'less traveled' roads will require you to make
modifications that in some cases I haven't performed myself yet and
based on this response it will help me to know whether this type of
solution is for you or not. I challenge you to 'stretch yourself' a
little bit. You won't ever learn anything (about yourself and your
abilities) if you don't try to do things that you're not quite sure you
can do... and then find that you can.
9. Are you looking to build your own ECU from a kit or buy a
pre-assembled ECU?
10. Are you open to retrofitting a different ignition system such as the
Ford EDIS distributorless system or one of our crank trigger kits if it
is determined that the MegaSquirt will not properly (or easily) control
your factory ignition system? Many factory systems MegaSquirt can simply
take control of, some it cannot. EDIS to the rescue! It's cheap, simple
and works great!
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Megasquirt...
att löda kan även min bror på 12.
Det är den minst krävande kunskap man behöver om man ska få ett MS att fungera felfritt
Det är den minst krävande kunskap man behöver om man ska få ett MS att fungera felfritt
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Megasquirt...
dre racing@:
Endå så köper du färdigbyggda för nästan samma peng som för ett vipec? Då borde frågorna ovan inte vara så svåra för dig...?
Endå så köper du färdigbyggda för nästan samma peng som för ett vipec? Då borde frågorna ovan inte vara så svåra för dig...?
Re: Megasquirt...
Ett megaskräp som fungerar bra en längre period är sällsynt. Jag anser att det viktigaste i ett motorbygge är ett stabilt och bra sprut, samt bra kalibrering i en dyno. Resten är bara kuriosa för mig.
Du kan döda en en fint byggd motor på 1sek med ett ostabilt sprut medan du kan plocka sjuka siffror på en standardbetonad motor som bara går och går.
Du kan döda en en fint byggd motor på 1sek med ett ostabilt sprut medan du kan plocka sjuka siffror på en standardbetonad motor som bara går och går.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Megasquirt...
lite som lotto känns det som, men det verkar lira för dom som vet hur man kopplar in iaf.
Last edited by Theis on 02 Jul 2013, 20:31, edited 1 time in total.
0730565159
- christoffer jansson
- Posts: 455
- Joined: 16 Jun 2007, 14:47
- Location: Torsåker
Re: Megasquirt...
Och köper du ett sprut med kvailtet och funktioner=pris så blir de billigaste iaf! än att köpa ett MS för att sedan köpa ett Vipec/maxxecu edy.
Se sedan till att det är ett seriöst företag som följer ARN&Konsument köplagen och HAR en seriös garanti, de har du inte om du köper av nån som kallar sig Mofid..
Och spricker budgeten direkt här så lägg ist ner eller vänta!
Snabb kalkyl:
Ms- 4-6000+ en bb-lamda 2000kr och ev ev rasad motor 10lax Totalt= 28,000kr
Maxxecu 13,900kr ink bb-lamda. mappning 4000kr =17,900kr och en helvetes massa tid över, som du kan hora övertid på kanske motsvarande 40-60H som de tar att koppla ett nytt sprut samt byta motor = 9000kr
Winwin helt enkelt att INVESTERA i ett ordentligt styrsystem från början.
Se sedan till att det är ett seriöst företag som följer ARN&Konsument köplagen och HAR en seriös garanti, de har du inte om du köper av nån som kallar sig Mofid..
Och spricker budgeten direkt här så lägg ist ner eller vänta!
Snabb kalkyl:
Ms- 4-6000+ en bb-lamda 2000kr och ev ev rasad motor 10lax Totalt= 28,000kr
Maxxecu 13,900kr ink bb-lamda. mappning 4000kr =17,900kr och en helvetes massa tid över, som du kan hora övertid på kanske motsvarande 40-60H som de tar att koppla ett nytt sprut samt byta motor = 9000kr
Winwin helt enkelt att INVESTERA i ett ordentligt styrsystem från början.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
6.6-181kmh 201 2009
Re: Megasquirt...
Varför snåla in på den viktigaste komponenten i en bil?
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: Megasquirt...
deltapim wrote:Varför snåla in på den viktigaste komponenten i en bil?
+1
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.