Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

diohrvik
Posts: 62
Joined: 18 Nov 2012, 05:46

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by diohrvik »

spennende, ser ut som du er nøye. det liker jeg!

skal følge med her:) :D
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by JonasH88 »

Silverboy wrote:Borde inte texten vara åt andra hållet? Motorn lutar ju så det blir opp och ner...?

Texten står upponer?! Men kåpan vart riktigt snygg!
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

Bäckis wrote:Kåpan blev grym! Kanske skulle skaffa ett helt parti och låta dig fixa så vi kan sälja. Har du f-skatt?
Beror på hur många ni vill ha helt enkelt, antingen går vi via mitt jobb eller bara via mig, if u know what i mean.
JonasH88 wrote:
Silverboy wrote:Borde inte texten vara åt andra hållet? Motorn lutar ju så det blir opp och ner...?

Texten står upponer?! Men kåpan vart riktigt snygg!
mmh de har ni nog rätt i, beror ju på från vilket håll man ser den också :) ska nog ändå göra en ny och lägga till "pure performance factory" typsnittet under och köra de med en 2mm fräs eller nåt.
diohrvik wrote:spennende, ser ut som du er nøye. det liker jeg!

skal følge med her:) :D
Tack så mycket! kul med positiv feedback :)


nu ska jag ner och skruva ut stakar och kolvar :twisted:
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by cerveza »

M50 Design på kolvarna? Vänder de inte väldigt långt ner? eller dom står inte i topp?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

cerveza wrote:M50 Design på kolvarna? Vänder de inte väldigt långt ner? eller dom står inte i topp?
det vet jag inte, men dom står inte i topp på bilderna, fast är väldigt långt slag på dom tycker jag
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by cerveza »

Tittade ordentligt nu, det är M50 kolvar som någon fräst urtag för M20 ventilerna i.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

Nu är kolvar samt stakar ute, är lite ergat samt otäcka spår som jag stötte på

Image

Mer eller mindre otäcka spår på samtliga kolvar, nere på kjolen

Image


Ergat på kolvar och i cylinderlopp

Image


Image

Blir att hona ur lite med en sådan här :)

Image


putsa till kolvarna lite samt hona ur loppen så är vi nog på banan igen, kunde inte hitta nån dålig kolvring som tidigare ägaren hade förutspått
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by cerveza »

Så här ser en Ross M20 kolv ut.


Image
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

cerveza wrote:Så här ser en Ross M20 kolv ut.


Image
det var som fan, tyckte de såg jävligt märkligt ut med de extra urtagen på kolvarna, men detta förklarar ju saken ! :)
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

här är pistongerna ovanifrån

Image


en annan märklig grej är att alla stakar utom en, är avfrästa på överkastet?

suddig bild

Image
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Sv: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Wiell »

m50 kolvar?
borde väl knepigt komp med sånna kolvar?

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sv: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

Wiell wrote:m50 kolvar?
borde väl knepigt komp med sånna kolvar?

from galaxy s3
har inget uppmätt komp då jag rev den direkt, men ska bli kul att se vad man hamnar på när jag kastat ihop den igen :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Bmwandreas »

Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

Bmwandreas wrote:Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
här hittade jag en formel för det

Kompressionsförhållande
Slagvolym (X1) + Volymen med kolven i topp(X2) / Volymen med kolven i topp (X2)
X1+X2/X2=kompförhållande
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

Bmwandreas wrote:Kompförhållande räkna man fram. Kompressionstryck mäter man. Nu när den ändå är isär så kan du ju mäta fram vad du har?
blir till att peta in en kolv för att kunna mäta volymen när kolven är i topp
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by cerveza »

Är din kolvbultar koniska? annars ser dom alldeles för tunna ut för 800hk. Mät gärna upp ditt kompförhållande.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

Re: Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)

Post by Skölden »

cerveza wrote:Är din kolvbultar koniska? annars ser dom alldeles för tunna ut för 800hk. Mät gärna upp ditt kompförhållande.
nej de är dom inte, vad ska man ha för kolvbultar då? när jag tävlade i 125cc GP så körde vi med kolvbultar som var solida och fick ut 1.5 - 2 hk mer på dom än dom vanliga, och de gjorde ju lite när de var 50hk på 70 kg :D
Post Reply