M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pAd105
Posts: 15
Joined: 28 Aug 2012, 10:31
Location: Tenhult

M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by pAd105 »

Hej! Är ganska ny på forumet. Är en 17åring som har snöat in totalt på turbo beemers. Efter några timmar läsande här så blev det en e30 325 turbo.

Den var taskigt byggd så nu ska allt renoveras.

Motor 2013:

Miltal: 24000mil i skrivande stund
M21 vev, nya vev och ramlager.
M20B20 stakar
M20B25 kolvar med nya kolvringar
MegaSquirt V.3
Saab 350cc spridare
Robert Ajdén pulssplit grenrör, extern wg
Svetsade vattenkanaler, ARP bult i toppen
Vippor och fjädrar från PPF
Stor IC
Oljekyl

Mina funderingar är följande. Ska köra med Innovate LC-1 bredbandslambda samt oljetemp, oljetryck och givetvis laddtryck.

#1 Hade tänkt ladda runt 1bar till en början, med en ny originalpackning. Är det "safe" eller är det cooperring som gäller direkt?

#2 Tips på gasspjällgivare, lufttemp som man kan plocka till Megasquirtet?


Tack på förhand! // Kevin Emanuelsson
Kevin Emanuelsson
0709451764
Tenhult, Småland
User avatar
e30jimpa
Posts: 221
Joined: 04 Apr 2009, 20:01

Re: M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by e30jimpa »

Har du toppdeckat block och planad topp så funkar det nog med 1bar ett tag. Men coopering är nog att föredra, då slipper du vara orolig när du är ute och åker. Rätta mig gärna om jag har fel
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by xelerator »

ska du ändå isär med maskinen så kan du satsa på nått vettigt i packningsväg.

antingen cooperring eller oringat med org packning.

gällande sensorer finns det massor att läsa om du går in på ms forumet..
bla funkar tps från volvo 850/s-v70, bmw m50 etc..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
fredrikwendt
Posts: 84
Joined: 08 May 2011, 19:48
Location: Utanför Helsingborg

Re: M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by fredrikwendt »

köp en cooperring när du endå är igång!

jag kör m50 tps till mitt megasquirt så den funkar fint :)
Bmw e30 325 turbo sedan -88
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by markus »

1 bar är inga problem med en bra mappning. Har åkt det på flera motorer. I mitt fall var motorn helt standard bara sänkt komp och ARP bultar. Rak topp är helt avgörande om packningen ska stanna kvar dock.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pAd105
Posts: 15
Joined: 28 Aug 2012, 10:31
Location: Tenhult

Re: M20B27 Turbo "safe-zone med överladd"

Post by pAd105 »

Tack för alla svar! Då går jag all-in och köper en cooper från PPF.
Kevin Emanuelsson
0709451764
Tenhult, Småland
Post Reply