när jag var sjuk passade jag på att läsa denna tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... 6a06b43e31
tog några timmar under 3 dagars tid, men lätt värt det! ( är nisse977s e30)
nog bästa tråd jag läst faktiskt.
grymt bra projekttråd
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: grymt bra projekttråd
Kul att det uppskattas
Hade inte tänkt ha någon tråd alls från början, jag skulle bara bygga om bilen lite, och gjorde som jag brukar göra, nämligen tillverkar delar själv, gräver ner mig i hur saker verkligen funkar osv. Dokumenterar väl med bra bilder och text. En polare sa till mig att skapa en tråd på rejsa, så det gjorde jag, och vips kom det positiv respons, folk ville se mer och mer, vilket var kul. Idag är den uppe i 360.000+ läsningar och 126 sidor.
Tråden funnits sen 2006 och bilen har utvecklats under åren från att ha varit en bananpassad rosthög vid köptillfället 2005, till att bli en helrenoverad sleeper byggd för bankörning med 600hk å 800Nm under huven
Hade tänkt göra en innehållsförteckning någon gång, då jag vet att det är många e30 byggare som läser tråden och söker information om "hur var det man gjorde det där nu då, vilka mått skulle man tänka på" osv. I princip allt jag gjort står beskrivet där. Går själv tillbaka och kikar när jag glömt bort saker jag gjorde för flera årsen. Bra "kom ihåg"-sida för mig också.
Började med en smått trimmad 320 med 325-motor och chassi anpassat för bankörning, ett DTA E48 motorstyrning satt redan monterad. Vidareutvecklade den med större och bättre bromsar (på ekonomiskt sätt), sen gick det vidare till att förbättre väghållningen ytterligare, byggde rostfritt avgassystem med extraktorgrenrör, gjorde total karossrenovering, sen renovering av motor inför en blivande kompressormatning.
Motorbygget spårade så klart ur i princip med en gång och slutade med en helsmidd O-ringad 2,7 liters maskin. Vortech-kompressorn jag köpt på ebay visade sig vara av fel modell, så nu var min fina nya smidda motor en total overkill då kompressorn antagligen i bästa fall bara skulle kunna skrämma upp maskinen till ca 300hk som bäst..... Då fick det istället bli ett bra turbosystem, så jag kontaktade Ärtan på PPF och beställde ett för tillfället lämpligt system för rimliga pengar.
Resten kan ni läsa i min tråd om intresse finns. Men läs den INTE om ni är rädda för att fastna i läsandet
På sidan 47 börjar jag krafsa i toppen http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... &start=966
Motorn började jag bygga om några sidor tidigare.
Hade inte tänkt ha någon tråd alls från början, jag skulle bara bygga om bilen lite, och gjorde som jag brukar göra, nämligen tillverkar delar själv, gräver ner mig i hur saker verkligen funkar osv. Dokumenterar väl med bra bilder och text. En polare sa till mig att skapa en tråd på rejsa, så det gjorde jag, och vips kom det positiv respons, folk ville se mer och mer, vilket var kul. Idag är den uppe i 360.000+ läsningar och 126 sidor.
Tråden funnits sen 2006 och bilen har utvecklats under åren från att ha varit en bananpassad rosthög vid köptillfället 2005, till att bli en helrenoverad sleeper byggd för bankörning med 600hk å 800Nm under huven
Hade tänkt göra en innehållsförteckning någon gång, då jag vet att det är många e30 byggare som läser tråden och söker information om "hur var det man gjorde det där nu då, vilka mått skulle man tänka på" osv. I princip allt jag gjort står beskrivet där. Går själv tillbaka och kikar när jag glömt bort saker jag gjorde för flera årsen. Bra "kom ihåg"-sida för mig också.
Började med en smått trimmad 320 med 325-motor och chassi anpassat för bankörning, ett DTA E48 motorstyrning satt redan monterad. Vidareutvecklade den med större och bättre bromsar (på ekonomiskt sätt), sen gick det vidare till att förbättre väghållningen ytterligare, byggde rostfritt avgassystem med extraktorgrenrör, gjorde total karossrenovering, sen renovering av motor inför en blivande kompressormatning.
Motorbygget spårade så klart ur i princip med en gång och slutade med en helsmidd O-ringad 2,7 liters maskin. Vortech-kompressorn jag köpt på ebay visade sig vara av fel modell, så nu var min fina nya smidda motor en total overkill då kompressorn antagligen i bästa fall bara skulle kunna skrämma upp maskinen till ca 300hk som bäst..... Då fick det istället bli ett bra turbosystem, så jag kontaktade Ärtan på PPF och beställde ett för tillfället lämpligt system för rimliga pengar.
Resten kan ni läsa i min tråd om intresse finns. Men läs den INTE om ni är rädda för att fastna i läsandet
På sidan 47 börjar jag krafsa i toppen http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... &start=966
Motorn började jag bygga om några sidor tidigare.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: grymt bra projekttråd
Den är mysig att kolla i, blir äckligt avundsjuk på angagemang och tillgångar! snyggt bygge
Är på sida38 där kompressor fortfarande var intressant
Är på sida38 där kompressor fortfarande var intressant
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: grymt bra projekttråd
Hehe! Ja det är gött med verkstad + verkstadskunskap, då kan man göra mycket även om det mestadels handlar om manuella maskiner i mitt fall.
Ville ha kompressor "för att inte vara som alla andra" med turbo, var också på den tiden jag gick i tron att man inte kunde få till ett bra turbosystem med mycket kraft och lite lagg (vilken jag senare fick erfara att man visst kunde) så på den tiden var det bara kompressor som var intressant. Men inte skruv eller rootskompressor, utan centrifugalkompressor då det är den effektivaste kompressorn, alltså samma som sitter på en turbo. Kikade på en Vortech som skulle ha en HD-växellåda för extra höga varvtal och laddtryck. Tyvärr visade det sig att jag fått tag i en med standardlåda vilket gjorde att man max kunde få en 300hk, inte 500hk som jag räknat med Så det blev försäljning och köp av Precision SC6162 istället, vilket jag inte ångrar idag precis
Vändningen för mig från att vara "mot" turbo till att föredra turbo, var när jag fick åka med en kompis i hans hemmabyggda Lotus Super 7. Han hade stoppat i en Saab-motor ihop med nån BorgWarner turbo. Tror han hade 410hk eller nått sånt. Den vaknade till någon gång vid 3500-4000rpm och drog stenhårt till varvstoppet på 7500rpm. Det var så långt ifrån gamla standardturbo-bilar som har tråkigt register och helt dör av efter 5000rpm.. Så nu blev man triggad på att bygga turbo
Ska få dit min nya motorstyrning (Vi-pec V88) nu först, sen får vi se om jag gör nått mer med den eller inte. Ska ju fan bruka den lite också, inte bara skruva å bygga i en massa år...
Hade varit kul att testa en lite nyare och effektivare turbo typ nya Precision PT6466. Är grymt nyfiken på hur en sådan skulle prestera på min motor. Min nuvarande 6162a (glidlager, T3, AR 0,63) börjar hjälpa till vid 2000rpm, och har fullt ladd någonstans mellan 2500 och 3000rpm. Frågan är hur mycket sämre/längre upp i registret en 6466 skulle sätta fart på en 2,7 liters M20 med Z45-kam? Då tänker jag mig att ha T3 AR 0,63 även på 6466an.... Men den har kullager istället för glid vilket står till dess fördel.
Ville ha kompressor "för att inte vara som alla andra" med turbo, var också på den tiden jag gick i tron att man inte kunde få till ett bra turbosystem med mycket kraft och lite lagg (vilken jag senare fick erfara att man visst kunde) så på den tiden var det bara kompressor som var intressant. Men inte skruv eller rootskompressor, utan centrifugalkompressor då det är den effektivaste kompressorn, alltså samma som sitter på en turbo. Kikade på en Vortech som skulle ha en HD-växellåda för extra höga varvtal och laddtryck. Tyvärr visade det sig att jag fått tag i en med standardlåda vilket gjorde att man max kunde få en 300hk, inte 500hk som jag räknat med Så det blev försäljning och köp av Precision SC6162 istället, vilket jag inte ångrar idag precis
Vändningen för mig från att vara "mot" turbo till att föredra turbo, var när jag fick åka med en kompis i hans hemmabyggda Lotus Super 7. Han hade stoppat i en Saab-motor ihop med nån BorgWarner turbo. Tror han hade 410hk eller nått sånt. Den vaknade till någon gång vid 3500-4000rpm och drog stenhårt till varvstoppet på 7500rpm. Det var så långt ifrån gamla standardturbo-bilar som har tråkigt register och helt dör av efter 5000rpm.. Så nu blev man triggad på att bygga turbo
Ska få dit min nya motorstyrning (Vi-pec V88) nu först, sen får vi se om jag gör nått mer med den eller inte. Ska ju fan bruka den lite också, inte bara skruva å bygga i en massa år...
Hade varit kul att testa en lite nyare och effektivare turbo typ nya Precision PT6466. Är grymt nyfiken på hur en sådan skulle prestera på min motor. Min nuvarande 6162a (glidlager, T3, AR 0,63) börjar hjälpa till vid 2000rpm, och har fullt ladd någonstans mellan 2500 och 3000rpm. Frågan är hur mycket sämre/längre upp i registret en 6466 skulle sätta fart på en 2,7 liters M20 med Z45-kam? Då tänker jag mig att ha T3 AR 0,63 även på 6466an.... Men den har kullager istället för glid vilket står till dess fördel.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen