hur ser era arbetsbänkar ut i era garage?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Chrillej82

hur ser era arbetsbänkar ut i era garage?

Post by Chrillej82 »

Hej!

Ska bygga/köpa arbetsbänk i garaget jag hyr. Har dock lite begränsat med plats, cirka 2,5-3m i längd ska den vara.

Vill gärna se hur era arbetsbänkar ser ut så jag får lite inspiration! :)

Skriv gärna tips o trix som man kan tänka på!

mvh//
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
BusE

Re: hur ser era arbetsbänkar ut i era garage?

Post by BusE »

Jag har 2 bänkar, på olika ställen av garaget. Ramen och benen på båda är byggda av 40x40x2mm rör. båda är B:1500 D:600 H: 800-850

Den ena har 3mm plåt skiva på som är ner knäckt 15mm i framkant, denna använder jag att mest att svetsa på. denna har en hylla på halva höjden och halva djupet.

Andra har samma ram fast med en 30mm tjock plyfa, Denna skruvar jag mest på.

Att tänka på om man bara gör en "plåt" bänk är att det blir en riktigt skrammel bänk, släpper du ner ett verktyg på den så låter det direkt.

Nu tänker nån men vart har han skruvstädet då? joo till den har jag en stativ av: först 10mm plåt (rund ca 500mm i diam) på den har jag en 4 kantig klump som passade lämpligt och är 40-50mm tjock, och en stående h-balk (100mm) på det till lagom höjd, en platta och skruvstädet på det. lätt att rulla till platsen du vill ha den på och den står stadigt med :D
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
_2499

Post by _2499 »

Allt för ofta på detta viset, tyvärr.

Image
brasnytihajjen

Post by brasnytihajjen »

så här funkar för mig (för mig):

inte djupare än 60cm, då samlas bara onödiga saker intill väggen = ordning = tids vinst!
inga ben, det skall vara enkelt att hålla rent under bänken
inga vassa hörn, bli arg en gång och du missar någon timma på det
bulta den stabilt, Vem vill ha den ryckig och braka ner = arg = förlust i timmar
Några mm lut in mot väggen, när du tappar kulorna från en automat, tänk dig om de kommer ut på golvet = general utbrott = tar tid
svetsen upphängd inkopplad och jorden splittad, en permanent i bänken som sedan skruvstycket sitter i = tids spar och du slipper ojja dig över klämman samt kablar på golvet
Lägg timmar på arbets höjden, du skall göra flera 100.000 moment = spar leder = spar timmar
bänk skiva i trä, när du tappar en ömtålig sak är chansen större att den klarar sig. tänk dig massiv 10cm stålbord, KLING! SATAN. = tiden igen + billig
smaksak men bygger alltid i 4 kants profil då hållfastigheten är god och bänken blir lätt = lasta mer
SLIPA SLIPA SLIPA det får absolut inte vara några vasså hörn, vansinnes mek blodigt rena helloween.

Lycka till ;) nu orkar ja inte vara aktoritär längre godnatt
Image
Post Reply