Varför tar ni ut inredningen?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Sv: Varför tar ni ut inredningen?
Jag skämtar inte det minsta och jag menade inte heller på att min m5 är optimerad. O andra sidan har jag bara fått bättre väghållning mot original och tagit bort / lagt till lika mycket vikt baktill som framtill. Klart dom inte optimerar alla. Räcker med den första sen har du redan en färdig jigg för resten. M3 e36 speglarna väger väl typ 3-4 kg / st bara för att dom ville ha fördelningen på det viset.
skickat från en telefon
skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Det sitter samma dämpare mm oavsett sedan eller touring. Ganska stor skilland på viktfördelning på en sedan med tygklädsel o lite utrustning och en fullutrustad touring. Att då tro att man försämrar väghållningen o balansen om man tar ur inredningen har jag väldigt svårt att tro
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Isf lär man åka med full tank hela tiden!
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Hade varit kul att höra från den som jag tror har absolut bäst koll på väghållning här på forumet nämligen håkan butterflyracing ge sin syn på det hela
Sv: Varför tar ni ut inredningen?
Spelar ni över nu eller förstår ni bara inte?
skickat från en telefon
skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Sv: Varför tar ni ut inredningen?
Dawe_A wrote:Spelar ni över nu eller förstår ni bara inte?
skickat från en telefon
Till ditt försvar Dawe_A så förstår jag faktist dig! men jag håller inte med dig!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Sv: Varför tar ni ut inredningen?
Stfu and Dance. . . . (L)
skickat från en telefon
skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Sv: Varför tar ni ut inredningen?
Dawe_A wrote:Stfu and Dance. . . . (L)
skickat från en telefon
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Anledningen till att man rensar bilen från inredning/underredsmassa osv är ju för viktens skull. Ju lättare bil man har desto mindre vikt att bryta runt i kurvorna = bättre väghållning.
I dragracing t.ex kan du kompensera detta med mer effekt i motorn bara men ute på banan så är du inte snabbast för att du har värst motor, det är dessutom inte det som är det roligaste på banan. På banan vill du kunna bromsa och svänga fort.
Även fast du eventuellt har en min. vikt att hålla dig till så är det ändå viktigt att lätta bilen så mycket som möjligt = mer vikt att placera där du vill. Alltså så lågt och nära mitten som möjligt.
Sista finliret på viktfördelningen gör man på fjädrarna. Du gör en s.k "corner weight". Bilen står på 4 separata vågar och du justerar in höjden så fördelningen blir 50/50 på diagonalen. Dvs höger bak och vänster fram väger lika mycket som höger fram och vänster bak.
På en porsche är det lite annorlunda, där brukar man justera så bägge bakhjulen har exakt lika mycker vikt då den bilen har mest vikt på bakhjulen.
På en bil du ska köra på gatan är det lite skitsamma om man har inredning eller inte skulle jag tycka, du märker knappt skillnaden ändå.
I dragracing t.ex kan du kompensera detta med mer effekt i motorn bara men ute på banan så är du inte snabbast för att du har värst motor, det är dessutom inte det som är det roligaste på banan. På banan vill du kunna bromsa och svänga fort.
Även fast du eventuellt har en min. vikt att hålla dig till så är det ändå viktigt att lätta bilen så mycket som möjligt = mer vikt att placera där du vill. Alltså så lågt och nära mitten som möjligt.
Sista finliret på viktfördelningen gör man på fjädrarna. Du gör en s.k "corner weight". Bilen står på 4 separata vågar och du justerar in höjden så fördelningen blir 50/50 på diagonalen. Dvs höger bak och vänster fram väger lika mycket som höger fram och vänster bak.
På en porsche är det lite annorlunda, där brukar man justera så bägge bakhjulen har exakt lika mycker vikt då den bilen har mest vikt på bakhjulen.
På en bil du ska köra på gatan är det lite skitsamma om man har inredning eller inte skulle jag tycka, du märker knappt skillnaden ändå.
Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Dahlstrom wrote:Anledningen till att man rensar bilen från inredning/underredsmassa osv är ju för viktens skull. Ju lättare bil man har desto mindre vikt att bryta runt i kurvorna = bättre väghållning.
I dragracing t.ex kan du kompensera detta med mer effekt i motorn bara men ute på banan så är du inte snabbast för att du har värst motor, det är dessutom inte det som är det roligaste på banan. På banan vill du kunna bromsa och svänga fort.
Även fast du eventuellt har en min. vikt att hålla dig till så är det ändå viktigt att lätta bilen så mycket som möjligt = mer vikt att placera där du vill. Alltså så lågt och nära mitten som möjligt.
Sista finliret på viktfördelningen gör man på fjädrarna. Du gör en s.k "corner weight". Bilen står på 4 separata vågar och du justerar in höjden så fördelningen blir 50/50 på diagonalen. Dvs höger bak och vänster fram väger lika mycket som höger fram och vänster bak.
På en porsche är det lite annorlunda, där brukar man justera så bägge bakhjulen har exakt lika mycker vikt då den bilen har mest vikt på bakhjulen.
På en bil du ska köra på gatan är det lite skitsamma om man har inredning eller inte skulle jag tycka, du märker knappt skillnaden ändå.
Och där kom ett bra svar!
För någon som enbart har bilen att leka med på gata och div. bus finns ingen anledning till att plocka ur inredning.
Men för någon som kör seriöst inom någon motorsport är det däremot tvärtom.
Re: Varför tar ni ut inredningen?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Gatåkare som slänger ut inredningen gör det av samma anledning som killarna utan muskler tar av tröjan ibland folk. För att visa att de minsann håller på att trimma sin bil. För med hela skruden på så hade folk missat det.
Re: Varför tar ni ut inredningen?
sätt på dej tröjan nu snöret
Hur räknas det om man har linne?
Hur räknas det om man har linne?
Re: Varför tar ni ut inredningen?
Bullen! wrote:Gatåkare som slänger ut inredningen gör det av samma anledning som killarna utan muskler tar av tröjan ibland folk. För att visa att de minsann håller på att trimma sin bil. För med hela skruden på så hade folk missat det.
haha, så bra!
"det ska kännas att det är en racebil" // macke med 740 gle på isen
Re: Varför tar ni ut inredningen?
personligen tycker ja om de är en gatbil så ska man ha kvar all inredning sen om man vill ha bur går de att få i ändå =)inget roligt att åka runt i en plåtburk
Alexander Lennartsson
urq 20 vv
urq 20 vv