Tremec låda

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Tremec låda

Post by RWHP »

Vilken Tremec ska man ha, TKO600 eller T-56 och vad är cirkapris på en sån pjäs? Eller är de bättre att lägga pengarna på en TDS låda här i Sverige?


1045whp Supra builder
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Tremec låda

Post by Dajb »

t56, helst den från viper, annars är det camaro som gäller
tko 600 verkar vara skräp, vet ingen som kör lite vettigt effekt som inte rasat?

för en t56 camaro får man ge ungefär 15-20.000 för
en t56 viper får man lägga till ungefär en 5-10.000kr

men ibland kommer dom ut billigare, låg en t56 viper här på forumet innan snuskbilligt för bara ett litet tag sedan, låg ett bra tag t.om


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Tremec låda

Post by RWHP »

Är det princip bara utväxlingen i lådan som skiljer Viper mot Camaron eller pallar de olika mycket?


1045whp Supra builder
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Tremec låda

Post by Pimplaren »

RWHP wrote:Är det princip bara utväxlingen i lådan som skiljer Viper mot Camaron eller pallar de olika mycket?

Splinsade drev på 4 5 6 eller vad de var i viperlådan och annan ingående axel! men vet inte om det stämmer 100% :)
Lär skilja mellan en viperlåda från 94 och en 02..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Tremec låda

Post by Dajb »

dom ska vara lite stöddigare

bland annat har dom grövre ingående axel

när jag snackade med den största återförsäljaren av reservdelar till just dessa lådorna i usa så sa han att det skiljer lite grejer emellan de olika
och camaro lådan är specad till 450ft/lbs medans viper lådan är specad till 550ft/lbs
men ja, man ser ju på supra lådan som är specad till förhållandevis lite håller för otroligt mycket så dessa specar berättar väl inte hela sanningen

men där är lite grövre delar i viperlådan, men en vanlig camaro t56a verkar hålla alla tiders :)


obs, den första generationen viper hade en av dom klenast specade t56orna, sen är där någon som är samma som camaron
där finns en heeel del varianter
saxar från wikipedia:

Tag ID Application Torque Rating 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th Rev Input Splines Output Splines

1386-000-003 1992 Dodge Viper 330 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

1386-000-005 1993-1995 Dodge Viper 550 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

1386-000-006 1993 Camaro/Firebird w/2.73 final drive "M28" 350 3.36:1 2.07:1 1.35:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 26 27

1386-000-007 1993 Camaro/Firebird w/3.23 final drive "M29" 350 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 26 27

1386-000-009 1994-1995 Camaro/Firebird 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-011 GM Aftermarket 450 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 26 27

1386-000-012 Mustang 5.0 Aftermarket 450 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 10 31

1386-000-013 Holden 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-014 1996-2002 Dodge Viper 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

1386-000-016 1996-1997 Camaro/Firebird 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-017 1998 Camaro/Firebird 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-018 1996-2002 Dodge Viper 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

1386-000-019 390 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1

1386-000-020 1999-2002 Camaro/Firebird 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-021 Aston Martin 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.79:1 0.63:1 2.90:1 26 30

1386-000-022 Holden Commodore 350 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-023 Corvette C5 375 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

1386-000-024 375 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1

1386-000-025 Corvette Z06 C5 385 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.56:1 2.90:1 26 27

TNET-1077 415 2.97:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1

TNET-1247 Dodge Viper 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

TUET-1259 4.6 Mustang Aftermarket w/mech speedo 450 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 10 31

TUET-1260 4.6 Mustang Aftermarket w/elec speedo 450 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 10 31

TUET-1452 Chevrolet Corvette 370 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

TUET-1453 Chevrolet Corvette 370 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 27

TUET-1576 415 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.79:1 0.63:1 2.90:1

TUET-1660 350 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 27

TUET-1694 2003-2004 Mustang Cobra 450 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.79:1 0.63:1 2.90:1 10 27

TUET-1806 Dodge Viper SRT-10 550 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

TUET-2022 Cadillac CTS-V 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.56:1 2.90:1

TUET-2060 Mustang Cobra 450 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1 3.28:1 10 31

TUET-2062 Dodge Viper 550 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 2.90:1 26 30

TUET-2066 Pontiac GTO/Holden Monaro 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.56:1 2.90:1 26 27

TUET-5044 Cadillac CTS-V 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.56:1 2.90:1

TUET-6450 T-56 Ford N/A XR6 3.35:1 2.07:1 1.35:1 1.00:1 0.80:1 0.63:1 23 31

TUET-7477 T-56 Magnum Chevy Aftermarket 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.80:1 0.63:1 26 27

TUET-7484 T-56 Magnum Ford Aftermarket 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.80:1 0.63:1 10 31

TUET-8274 T-56 Magnum Ford Aftermarket 2.97:1 2.10:1 1.46:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 10 31

TUET-8277 T-56 Magnum Chevy Aftermarket 2.97:1 2.10:1 1.46:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1 26 27


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Tremec låda

Post by motec »

Min TKO 600 funkar hur fint som helst.
Vet dock inte vad du menar är vettig effekt, men för mig funkar den iaf :)
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Tremec låda

Post by RWHP »

Lådan är tänkt sitta i en E34 M5 med runt 850whp kanske, men den lär leverera fint med vrid.


1045whp Supra builder
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Tremec låda

Post by Dajb »

motec wrote:Min TKO 600 funkar hur fint som helst.
Vet dock inte vad du menar är vettig effekt, men för mig funkar den iaf :)



allt över 800whp och lite varv så är där iaf inte många som har klarat sig verkar det som
men håller din bra så är du kanske lyckligt lottad hehe :P

speciellt på en tung e34 så är det ingetting att rekomendera, kungen av poweslides (vidar strand) med 1000+hk har knäckt 4st innan han valde att byta till en riktigt galen låda

jaas performance rasade sin med 802whp e30 s38 turbo och åker nu 530d lådan i sin 1000whp e21

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Tremec låda

Post by RWHP »

530D lådan är en bättre rekomendation då kanske? Vad kostar en sån här i Sverige?


1045whp Supra builder
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Tremec låda

Post by motec »

Skall man åka som Vidar Strand så är det nog ingen bra låda. :)

Kör på 530D lådan, är sjukt bra låda till rimliga pengar
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Tremec låda

Post by Dajb »

530d lådan ska vara helt grym

finns lite info här om hur man bygger om, han har fått infon av ivars
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &view=next

verkar vara mer pill

men den är garanterat en riktigt fin låda, men jag valde tremec för det är väääldigt beprövat, det fanns ombyggda sprängkåpor att tillgå och den passar hyffsat bra i tunneln på e30n :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Tremec låda

Post by RWHP »

Dajb wrote:530d lådan ska vara helt grym

finns lite info här om hur man bygger om, han har fått infon av ivars
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &view=next

verkar vara mer pill

men den är garanterat en riktigt fin låda, men jag valde tremec för det är väääldigt beprövat, det fanns ombyggda sprängkåpor att tillgå och den passar hyffsat bra i tunneln på e30n :)


Mvh


En polare åker en 530D låda i sin 700whp E39a och istället för att svetsa om kåpan och dona på så gjorde han bara om spakstället :)


1045whp Supra builder
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Tremec låda

Post by _anders »

Passar inte direkt på s38, så da måste det svetsast. Jag kör 530d på min 900whp 2jz e34, inga problem så langt :)
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Tremec låda

Post by RWHP »

_anders wrote:Passar inte direkt på s38, så da måste det svetsast. Jag kör 530d på min 900whp 2jz e34, inga problem så langt :)


Eller så gör man en adapterplatta så man slipper svetsa :)


1045whp Supra builder
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Tremec låda

Post by _anders »

Kan få problemer med at inng.aksel inte når fram i pilotlagret da..
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Tremec låda

Post by robbz »

Än så länge så har inte min tko600 rasat...då med nästan 1100Nm i maskinen!
-kör man som folk och inte missväxlar så kan man få den att hålla!

T-56 är knappt märkbart hållbarare, den man ska ha är isf t-56 Magnum! Den klarar av mest vrid....

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Tremec låda

Post by Dajb »

behövs inte att man missväxlar för att rasa dom verkar det som, bara att man använder den flitigt och som en maskin ska användas av den kalibern, vid missväxlingar så finns där inte många lådor som kan göra sitt jobb utan att gå sönder

jag hade iaf aldrig lagt dom pengarna på en tko 600 när det finns t56or som håller betydligt bättre

en magnum e klart starkare, men lite dyrare, men har man bra kontakter i usa som kan ordna bra pris på frakt så kan man få dom lådorna till vettiga pengar


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply