Bmw 525 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Alexxxxx

Re: Bmw 525 turbo projekt

Post by Alexxxxx »

Tjena. Har lite frågor.. Vilka av dessa 3 kontakter på bilden kan man ta oljetryck från? Vad är alla 3 till? Och kan man ta bort slangarna på bild 2 som går ti insuget och bara plugga dom eller blire kaos då? Slangen på bild 3 är väl vevhusventilation och den kan jag väl lämna öppen med ett filter eller nåt på bara? Blev mycket frågor nu men behöver veta så jag kommer nån vart :)

Image
Vilka är vad?

Image
Kan man plugga all dessa som går till insug?

Image
Lämna öppen?

Image
Översikt :)
Bayerische Motoren Werke
Daniel86

Post by Daniel86 »

Nummer 1 och 2 är vattentemp ena till sprutet andra till mätaren i intrumenthuset :)

Så nummer 3 är oljetryck.

Mvh :)
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Daniel86 wrote:Nummer 1 och 2 är vattentemp ena till sprutet andra till mätaren i intrumenthuset :)

Så nummer 3 är oljetryck.

Mvh :)

Tack så mycket :)
Bayerische Motoren Werke
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Någon som vet om man kan plugga slangarna? :O
Bayerische Motoren Werke
Evinrude

Post by Evinrude »

Slangen som går in i insuget på baksidan är från tomgångsmotorn, låt den vara kvar.
Dom två som sitter på gummiböjen innan spjället är vevhusventen och till tomgångsmotorn. Vevhusventen leder du till ett kärl, det sista du vill ha är laddtryck inuti själva motorn.
Slangarna på själva spjället är för spjällvärmningen och avluftningen från tanken. Ryck bort slangarna till spjällvärmningen (de grövre), den ena går till den stora vattenslangen under insuget, den andra till toppen via termostaten i lådan för luftfiltret. Ta bort slangarna från toppen och sätt istället dit den från den stora så slipper du plugga nåt och allt cirkulerar som det är tänkt. Avluftningen från tanken lär du skrota så hålet i spjället ska du plugga. Jag gängade helt enkelt dit en vanlig skruv med m5 gäng, buslätt.
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Tjena. Har inte hänt nåt här på någon månad nu.. Har haft 0 motivation! Men nu har det kommit tillbaka,så nu är projektet igång och hänt lite nytt sen sist :) Har skaffat ny bruksbil så gamla får donera låda och kopplingställ och inredning m.m :) Grenröret snart klart också så det borde börja ta fart nu :) Motorn och växellåda urlyft nu,ska ta ur motor+växellåda ikväll ur gamla brukisen och lägga motorn i en 320 nu,sen in med turbobeemern och inte ut ur garaget före den är uppstartad med turbo :) Lite bilder kommer här,ha de gött.

Image

Börjar bli trångt,nya brukisen till höger :)

Image

Såg bra ut där,nu är det en rosthop :)

Image

Motorn+växellåda ur,väntar på manuell. Ska snyggas till och gömmas lite kablar så man inte behöver skämmas att öppna huven sen :)

Image

Motor och skitväxellådan, aldrig mer bmw automat :)

Image

Image

Har lite brist på bilder,ska försöka ta lite bilder ikväll så ja har nåt att komma med :)

Image

Till salu ifall nån behöver!
Bayerische Motoren Werke
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Tjenix, börja väl bli dags för en uppdatering nu,gått ett halvår sen sist nu :) Projektet går extremt trögt eftersom jag studerar nu och inte har extra pengar till bygget. men nu börjar alla delar vara inhandlade,så nu har motivationen kommit tillbaka igen. iallafall så har inte mycket hänt sen sist, bilen är manuell nu och lite mätare o smått å gått ditlagt och bromsoken o skiver målade, grenrör klart,ska bara planas. passade in intercoolern idag och började dra lite tryckrör,får vel fortsätta imorgon så kanske jag hinner montera turbon och downpipe. finns väl inte så mycket att skriva,slänger in lite bilder istället. :)

lista på vad som är köpt och vad som fattas

Turbo (x)
Intercooler(x)
Dump(x)
Tryckrör,slangar(x)
Wastegate(x)
Pysventil(x)
Spridare(x)
Fekzen chip(x)
Bredbandslambda(x)
Ställbar Btr( )
Koppling( )
Oljeslang till turbo ( )

Väldit skitigt här :)
Image
Image
Lekte proffsfotograf där ett tag :)
Image
Blev rött,såhär efter kanske det skulle varit snyggare med lite mörkare färg,menmen.
Image
Intercoolern och lite tryckrör ditsatt,blev lite oversize intercooler,fick kapa bort lite extra plåt här å där,mätte lite fel när jag skulle beställa :)
Image
Image
Image
Bayerische Motoren Werke
Danneeandersson

Post by Danneeandersson »

Roligt projekt! Vad siktar du på för effekt? Sitter batteriet i motorutrymmet på sedanen eller är de bara -90 och innan? Sitter iaf undet baksätet på min e34 touring -95! Kika gärna in min projekttråd också!

viewtopic.php?f=2&t=67610
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Danneeandersson wrote:Roligt projekt! Vad siktar du på för effekt? Vad blir det för sprut? Sitter batteriet i motorutrymmet på sedanen eller är de bara -90 och innan? Sitter iaf undet baksätet på min e34 touring -95! Kika gärna in min projekttråd också!

viewtopic.php?f=2&t=67610

tackar, jo jag har kikat på din tråd flera gånger ;) siktar på 350-400hk till att börja med nu,har fekzen turbo chip nu till att börja med,får se hur långt det räcker. Tänkte köra vipec när jag har råd att köpa,som sagt lite knapert att vara studerande :) Det satt i motorutrymmet på denhär men är flyttat under baksätet nu, tycks vara olika på vissa,på min förra e34 -94 satt det också i motorutrymmet,och på e34an jag hade före det satt det under baksätet å den va -93,så det har nog inte med årsmod att göra..
Bayerische Motoren Werke
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Evinrude wrote:Slangen som går in i insuget på baksidan är från tomgångsmotorn, låt den vara kvar.
Dom två som sitter på gummiböjen innan spjället är vevhusventen och till tomgångsmotorn. Vevhusventen leder du till ett kärl, det sista du vill ha är laddtryck inuti själva motorn.
Slangarna på själva spjället är för spjällvärmningen och avluftningen från tanken. Ryck bort slangarna till spjällvärmningen (de grövre), den ena går till den stora vattenslangen under insuget, den andra till toppen via termostaten i lådan för luftfiltret. Ta bort slangarna från toppen och sätt istället dit den från den stora så slipper du plugga nåt och allt cirkulerar som det är tänkt. Avluftningen från tanken lär du skrota så hålet i spjället ska du plugga. Jag gängade helt enkelt dit en vanlig skruv med m5 gäng, buslätt.

Tackar! Gjorde ungefär så. :D
Bayerische Motoren Werke
oddis

Post by oddis »

Inköpslista hittills:

Donatorbil
Turbo
Ïntercooler
Progressiv bränsletrycksregulator
Dump
Eventuellt bättre pump
535 spridare
535 lmm
Tryckrör och slangar
Krökar och rör till grenrör och avgas
Grenrörsfläns

Ser du skriver 535LMM, ar detta då från 535 V8:a (M62) , eller? For 535 M30 ar ju klaffstyrd.
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

oddis wrote:
Inköpslista hittills:

Donatorbil
Turbo
Ïntercooler
Progressiv bränsletrycksregulator
Dump
Eventuellt bättre pump
535 spridare
535 lmm
Tryckrör och slangar
Krökar och rör till grenrör och avgas
Grenrörsfläns

Ser du skriver 535LMM, ar detta då från 535 V8:a (M62) , eller? For 535 M30 ar ju klaffstyrd.

vet inte vad jag skrivit där,måste ha blivit fel. Använder varken 535lmm eller 535 spridare, inte progr btr heller. Org m50 lmm och 420cc spridare har jag. Har nog halvsovt när jag skrev:)
Bayerische Motoren Werke
Martinkarlsson

Post by Martinkarlsson »

Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din :)
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Martinkarlsson wrote:Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din :)

Tackar. Finns inga äckliga e34or :) Nice,hoppas det kommer tråd om detta ;)
Bayerische Motoren Werke
Martinkarlsson

Post by Martinkarlsson »

Alexxxxx wrote:
Martinkarlsson wrote:Fett med e34! köpte mig en häromveckan som också ska få smaka överladd, fast den var bra mycket äckligare än din :)

Tackar. Finns inga äckliga e34or :) Nice,hoppas det kommer tråd om detta ;)

hahah så sant så!! jodå planen är att lägga upp en tråd inom en snar framtid :)
Alexxxxx

Post by Alexxxxx »

Jahapp,då var det längesen det blev nån uppdatering här IGEN ;) Inte hänt extremt mycket sen sist,men beemern är nu uppstartad med turbo,och allt värkar funka bra,förutom ett litet olje lekage vid oljereturen. tryckrör m.m så gott som klara, bara avgas kvar nu och lite småpill så borde det börja ta sig. synd bara att det är flera månader kvar tills snön börjar ge sig ;/ kan iaf torrgasa lite i garage i väntan på det :) så här kommer en liten uppstarts film och lite bilder!

Uppstart,började spruta ur oljetillförseln,därav brådskan i slutet :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZZaGCT-9S5A

Image

Image

Image

Det var allt för denhär gången :D
Bayerische Motoren Werke
Alexxxxx

Re: Bmw 525 turbo

Post by Alexxxxx »

Halojj! Blir väldigt sällan uppdaterat här 8) Kan ju uppdatera lite sen sist och säga att bilen är nybesiktigad och körs . Skjuter på rätt bra med bara 0,7 i ladd. Har lite problem med bränslet på lågvarv/dellast, därav lågt laddtryck nu men nytt program från fekzen påväg så hoppas det löser sig :) Körfilm kommer när lite mer laddtryck finns :mrgreen:

Här är en snutt på hur den går utan belastning : https://www.youtube.com/watch?v=7GvsXO-Eqn8
Lite meningslösa bilder hade jag också :)

ImageImage
Besiktning,lika jobbigt varje gång :lol:
Image
Bayerische Motoren Werke
Post Reply