ska man ha bilen som everydaycar får spridare och andra saker sätta gränser känns det som, men ska man bara ta ut när det ska åkas som fan så är det 1000 men ska ha =)
Känns som att min idé om liten turbo och körbarhet röstats ner ordentligt.... Men om 700 whp E30 är inom ramarna för körbart så finns det väl inget att fundera på.......
Ska bygga en e3a i vinter och ja kommer nog köra mellan 600-700whp, denna ska gå som gatbil och de borde ju duga med efekt. Men som vanligt så tar de nån månad så tror man att de är nå fel på bilen då den går segt som satan. Och då vill man ju ha mer. Så man kan ju säga såhär, du kommer tröttna på båda effekterna men börjar du med 750 whp så kan du byta turbo efter nån månad å få mer mos. Kör du 1000whp direkt så blir de dyrt att öka när de känns slött.
Har fått för mig att större turbo med nedställt laddtryck och 700 whp är bättre än en mindre, maxad, turbo och 700 whp hållbarhetsmässigt. 1 bar borde i min värld vara snällare mot motorn än 2,5 bar. Men jag kanske tänker fel? Några negativa effekter med nedställt laddtryck förutom mindre effekt?
Du kommer inte ha samma effekt på så olika laddtryck bara för det är storlekskillnader på aggen. Det skulle va i extremfall då du har helt stört mottryck.
Kan säga att det kritar på de flesta växlar på gatan, har testat bana på stcc slicks och effekten känns inte trist där heller.
Sen vänjer man sig med allt, och det blir säkert tråkigt efter ett tag, men du verkar ha byggt maskinen rätt (smidd) och då är det ju bara att byta turbon efter nåt år.
Fördelen med "låg" effekt (i dessa kretsar iaf) är att maskinen lär hålla som en gammal 240.
Handlar väl mest om hur du är som person och hur mycket pengar/fritid du vill offra i bilen. Ivars är ju ett bra exempel på påg som pallar leva i 1000whp träsket, andra deppar ihop för att en diff eller låda har rasat. Vill du köra mycket och ha en hyffsat driftsäker kärra som kanske håller en hel säsong på gatan/banan så kör inte mer än 650whp?
Orkar du däremot skruva hur mycket som helst och kanske köpa lite nya kopplingar och ett par lådor för 10 tusentals kronor och lägga 100 tals timmar varje säsong på att meka så kör 1000whp. Jag vet att jag är lat ibland och att det kostar skjortan när saker rasar och att man får meka en massa med det, därav blir det sug s38 med lite mods nästa säsong på banan
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Just som dawe säger så är väl det här med tiden största problemet för min del. Rustar kåken lite sporadiskt och har en dotter på 1 år. Finns även en sambo med i bilden som vill hinna träffa en dom dagarna man är hemma. Så ur den synpunkten är nog 1000 whp att gapa efter för mycket.
Blir till att grubbla lite. Ursprungsidén var 6-700 whp. Men den idén har hunnit ändra sig några gånger....