Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Har en E30 och en S50 som ska paras ihop.
Turbo ska förstås monteras och Ärtan ska plocka ur sagolikt med effekt.
Så tänkte jag så sent som i morse när jag vaknade.
Nu ställer jag mig frågan:
Hur mycket effekt behöver jag egentligen?
Eller snarare:
Vad är era erfarenheter?
PT76 och 1000 whp eller SC62 och 600 whp?
Ingenting kommer att optimeras för dragrace då det är tänkt att bli en gat/banbil.
Kanske är en diffus fråga.... Men är tacksam för svar.
Är trots allt dags för turboval snart....
Mvh
Turbo ska förstås monteras och Ärtan ska plocka ur sagolikt med effekt.
Så tänkte jag så sent som i morse när jag vaknade.
Nu ställer jag mig frågan:
Hur mycket effekt behöver jag egentligen?
Eller snarare:
Vad är era erfarenheter?
PT76 och 1000 whp eller SC62 och 600 whp?
Ingenting kommer att optimeras för dragrace då det är tänkt att bli en gat/banbil.
Kanske är en diffus fråga.... Men är tacksam för svar.
Är trots allt dags för turboval snart....
Mvh
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
1000 WHP skulle jag satsa på. Har knapp som jag kan få ner laddet till 600 WHP istället för 800 och den ska brytas av och slängas. Tycker bilen är skit trist och de är svårare sladda med mindre effekt än mycket
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
runt 6-700hk räcker mer än väl om man vill göra annat än lägga rökridå hela tiden. Har du r-däck med lite bredd så greppar det dock fint med den effekten. Om jag fick välja mellan hysterisk 1000hk maskin och linjär (nåja..) 600hk hade mitt val varit enkelt. Kanske är jag gammal, kanske är jag gay men det är min åsikt iaf.
/Henrik
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Håller med föregående, när de ska sladdas gata eller röka lite så är de bara på med gat däcken, gas ritar bra upp till 200+ km/h:) när man senare vill ha de körbart så byter man till r-däcken och de bettar på bra:)
Bara tanka och Misshandla bilen och se glad ut:) sen så kan man ju sova på nätterna utan att fundera på va som kommer att skrota härnest
Bara tanka och Misshandla bilen och se glad ut:) sen så kan man ju sova på nätterna utan att fundera på va som kommer att skrota härnest
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Med 1000 whp i en E30 lär man väl kunna bränna gummi på alla växlar? Eller finns det fäste nån gång?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Chrille D wrote:Med 1000 whp i en E30 lär man väl kunna bränna gummi på alla växlar? Eller finns det fäste nån gång?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Med 4 pers i bilen brukar de betta hyfsat , fast då har man ju passerat 200 km/h för en stund sen så 1000 ska nog få loss dom i 300 km/h. Hellre bygga för mycket mos och ställa ner än bygga 2 ggr.
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
För min del är det byggt för mycket mos.
Helsmidd maskin och alla godsaker PPF har att erbjuda för bättre hållbarhet. Raceventiler och fjädrar och Bäckis har slipat kammarna enligt konstens alla regler.
Är egentligen turbon som bestämmer vilken effekt det blir.
Ser man till Bäckis och Kihl så ser ~700 whp ut vara minimum. Mindre verkar inte gå att få med PT76 med denna setup.
Får sikta på en M3-breddning i framtiden så man får plats med lite däck.
Men 700 whp är väl sett som gatbil på detta forum?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Helsmidd maskin och alla godsaker PPF har att erbjuda för bättre hållbarhet. Raceventiler och fjädrar och Bäckis har slipat kammarna enligt konstens alla regler.
Är egentligen turbon som bestämmer vilken effekt det blir.
Ser man till Bäckis och Kihl så ser ~700 whp ut vara minimum. Mindre verkar inte gå att få med PT76 med denna setup.
Får sikta på en M3-breddning i framtiden så man får plats med lite däck.
Men 700 whp är väl sett som gatbil på detta forum?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Det finns en anledning till att alla banåka killar kör sug motor.
Jag tror helt ärligt att du är snabbare om du behåller motorn original och lägger resten av pengarna på tex. öhlinchassi, bromsar och däck.
spara sedan undan pengar, för när man väl kör så går det ju åt en hel del bränsle, bromsar och däck.
Sen är det ju skillnad på korta tajta banor och snabba som tex. mantorp.
min erfarenhet från i sommars när jag körde bana med min 135:a så drog den 35liter v-power på 30 minuter.
Även på den med dubbelturbo fick hög insugstemp och lagg som resultat = Svårkört
Jag tror helt ärligt att du är snabbare om du behåller motorn original och lägger resten av pengarna på tex. öhlinchassi, bromsar och däck.
spara sedan undan pengar, för när man väl kör så går det ju åt en hel del bränsle, bromsar och däck.
Sen är det ju skillnad på korta tajta banor och snabba som tex. mantorp.
min erfarenhet från i sommars när jag körde bana med min 135:a så drog den 35liter v-power på 30 minuter.
Även på den med dubbelturbo fick hög insugstemp och lagg som resultat = Svårkört
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Skulle min högsta prio varit att köra bana hade jag valt mindre turbo. Min e30 med r-däck spinner hejdlöst på samtliga växlar utan att ens maxa laddtrycket. Det går dock att få mindre effekt än jag har i min men inte utan att krångla med att byta fjäder i wg. Jag kunde få ner laddet till 0,6 med 6765 turbo och då var motorn rätt snäll (500-550whp?) men då saknade man respons. Tror att en 6466 vore en fin väg att gå för att få lite av båda världar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Vill gärna ha ALLT av båda världar. Men har inga planer på att skrapa ihop fina tidkort från strippen till en början.
Vill åka snabbt överallt! Gärna med fäste på några av växlarna iaf...
MEN.... Vill ju ändå vara snabbast rakt fram också... Med fäste....
Lite synd att 6466 bara finns med BB-option...
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Vill åka snabbt överallt! Gärna med fäste på några av växlarna iaf...
MEN.... Vill ju ändå vara snabbast rakt fram också... Med fäste....
Lite synd att 6466 bara finns med BB-option...
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Gillar när det är överdrivet, dock inget jag kommer uppnå i m5 men runt 700whp i en e30 borde vara sinnes
1000whp i e30 lär vara larvigt
1000whp i e30 lär vara larvigt
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Sv: Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Pimplaren wrote:Gillar när det är överdrivet, dock inget jag kommer uppnå i m5 men runt 700whp i en e30 borde vara sinnes
1000whp i e30 lär vara larvigt
Kom förbi någon kväll så ska du få känna på precis hur det känns
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Gå for pt76 og 1000whp. Da har du valet. Responsen blir bra nok til och sladda på gatebil uansett
JAAS-performance
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
1000 whp skulle vara kul att ha bara för att.
Men när faaeen behövs det?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Men när faaeen behövs det?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Alltid bra med massa effekt! du vänjer dig sjukt fort, så det är skönt att kunna kräma på med mer ladd
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
FoX wrote:Det finns en anledning till att alla banåka killar kör sug motor.
Jag tror helt ärligt att du är snabbare om du behåller motorn original och lägger resten av pengarna på tex. öhlinchassi, bromsar och däck.
spara sedan undan pengar, för när man väl kör så går det ju åt en hel del bränsle, bromsar och däck.
Sen är det ju skillnad på korta tajta banor och snabba som tex. mantorp.
min erfarenhet från i sommars när jag körde bana med min 135:a så drog den 35liter v-power på 30 minuter.
Även på den med dubbelturbo fick hög insugstemp och lagg som resultat = Svårkört
Min volvo hade både dubbelturbo och öhlinare och va snabbare än nästan allt. Så anledningen att många åker sug på bana är helt enkelt reglemente för den klassen de valt.
Att döma ut turbo på bana är fel. Det viktiga är att ha en plan klar från början, inga kompromisser och absolut inte låta pengarna avgöra vad som är bäst val.
Sv: Vart går gränsen mellan körbarhet och prylbögeri?
Kanske får köpa mig en PT76 och köra på nån form av grundladd till att börja med.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.