Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by 3riksson »

hej
ja precis, det ska ju smälta ihop, du ser skillnaden på en bra svets och en som inte flyter ihop som det ska i skärmen när du tittar på smältan va?
Nej inte med MIG/MAG rakt på då blir det jättemycket svetsfog där.
studera och läs igenom det dom har att skriva här
http://www.mig-welding.co.uk/tutorial.htm
Den tycker jag är bra och enkelt att förstå

Här är en bild från sidan som tydligt visar skillnaden på Fog och Fog
Image

Lycka till!
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

Ja här var länge sedan jag uppdaterade. Inte så mycket har hänt. En kväll när jag svängde in på min gata så stod oturligt nog en civil polis som stoppat en annan bil när durade förbi. De kom sedan hem till mig och tyckte väl att det inte var så lämpligt att köra med en bil som inte varit besiktigat på 12 år :D Polisen sa att det var ett personligt rekord att stoppa en bil som varit obesiktigad så länge. Jag är lite trött på att alltid behöva hålla utkik efter farbror blå så nu är planen att regga bilen med turbo. Så nu ska jag i med riktiga dörrar med glasrutor, glasruta bak osv. ska försöka få upp vikten till ca 1200 kg så kan jag ha max 245 hk. Det borde jag väl kunna komma ner i med mindre laddtryck och köra på bensin.

Jag har plockat ner bakvagnen för att svetsa om bärarmsfästena, göra fästen till min grova krängningshämmare från 02bakvagnen, svetsa dit justeringar för camber & toe blästra & pulverlacka den och få i nya bussningar.

Jag har även börjat göra om infästningarna för coiloversen bak då bilen blev lite för låg och fästena ganska fula. En fundering dock. Jag har ju ett länklager i toppen förut hade jag gjort fästet så att bulten gick i bilens längdrikting så att säga. Är det rätt eller ska den vridas 90 grader ? I bärarmen sitter ju bulten i 90 grader mot bilens längdriktning. Vad är rätt ?

Gamla fästet:
Image

Sågat bort lite:
Image
Image

Fick mig ett litet paket från Ground Control så att jag kan ställa lite caster & camber fram:
Image
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

Uppgraderat bromsarna lite :D
Så nu har jag ett kitt med e21 nav, e21 skivor och volvo 240 ok till övers om någon vill köpa.

Image
Image

Så här blev fjäderbenen ombyggda till coilovers med Bilstein PRR dämpare, justerbara topplagringar och nya bromsarna
Image
Image
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by johankihl »

Riktigt snyggt!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
samuel
Posts: 50
Joined: 16 Sep 2007, 11:45

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by samuel »

Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?

Mvh
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by markus »

samuel wrote:Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?

Mvh


http://www.bmw2002.com/ :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

markus wrote:
samuel wrote:Är det ett komplett bromskit du har köpt?
Var får man tag på det isåfall?

Mvh


http://www.bmw2002.com/ :)


Stämmer bra det, och om du gångrar deras priser med 10 så har du ett ca pris i svenksa kronor på prylarna hemma i sverige med frakt tull och moms.
Mycket smidigt, nya nav, lager, ok, adaptrar, skivor och stålomspunna bromsslangar. Bolt On
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Falck »

ser fint ut:)
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

Fick tillbaka lite prylar från blästring & pulverlack

E28 M535 bärarmar med ditsvetsade 02 fästen för krängningshämmare
Image
E28 M535 Bakaxelbrygga med 7 cm mindre spårvidd än original, camber och toe justeringsmöjlighet och fästen för krängningshämmare från 02 balken så jag kan använda den 22mm jag har från IE
Image
Tryckrören, bättre i svart så slipper man polera.
Image
Blev lite skillnad mot när allt var rostfärgat :D
Pressat i nya hjullager och nya bussningar.
Väntar nu bara på nya inre medbringarflänsar med abskransar så jag får signal till hastighetsmätaren. Sen kan jag smäcka ihop allt.
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

Nu är bilen äntligen besiktigad. Första godkännda besiktningen sen 1997. Dock så besiktigade jag utan turbo för att få ner effekten lite. Bilen är ju reggad med ändrad motor och bur men med en max effekt på 105 hk och den har ju lite mer men det gick visst bra ändå. Så nu är det dags att slänga på turbon igen och köra i 2 år till nästa besiktning. Gött!

Image
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by baumgardt »

Oskar wrote:Nu är bilen äntligen besiktigad. Första godkännda besiktningen sen 1997. Dock så besiktigade jag utan turbo för att få ner effekten lite. Bilen är ju reggad med ändrad motor och bur men med en max effekt på 105 hk och den har ju lite mer men det gick visst bra ändå. Så nu är det dags att slänga på turbon igen och köra i 2 år till nästa besiktning. Gött!

Image

fan vad trevligt! stiligt värre! :D
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by johankihl »

Tuff bil! Den kommer att bli lömsk med lite pulver :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
lenin
Posts: 123
Joined: 08 Sep 2010, 05:44

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by lenin »

Rikigt snyggt!

Har du kvar naven, skivorna o oken? E de bolt on på alla 02:or?

mvh / Johan
Norra skåne, Osby. tel nr: 0708534389
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

Tackar för berömmet :D

Johankihl:

Jo den är lite lömsk. Men inte enbart pga effekten. I högre farter känns inte styrningen nåt vidare utan man får veva fram och tillbaka. Jag får nog bygga om lite för att få bättre känsla och mindre nervositet. Styrningen kommer ju från e21 men styrarmarna som sitter under fjäderbenen är mycket längre på en 02:a än på en e21 så de måste kortas för att få snabbare styrning. Men det får jag nog lämna till en riktig svetsare. Vill inte gärna att de lossar när jag kör. Får se om det hjälper.

Lenin:
Japp bromskitet finns kvar och passar till alla 02:or med vanliga fjäderben. Tii och Turbo har andra fjäderben.
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Post by Oskar »

I gårdagens avsnitt av Halv åtta hos mig kunde man se min BMW en snabbis i början av programmet. Dock så var den just då på väg att bli besiktningsbar så turbo osv var bortmonterat vid inspelningstillfället i Maj

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/halv_atta_hos_mig?title=halv_atta_hos_mig_del_25&videoid=2224582&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo - Medverkar i Halv åtta hos mi

Post by Pimplaren »

Haha nice :)

Halv 8 hos mig är rätt underhållande!! :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Oskars BMW 1602 M20 Turbo - Medverkar i Halv åtta hos mi

Post by Dajb »

Halv åtta hos mig är ju givet varje kväll :)

dock var det sjukt dåligt planerat av dig att besiktiga just då ;) hha, hade ju varit mycket trevligare om du kunde lagt en pro mod utanför istället ;)


(ska förövrigt testa din huvudrätt)
den såg sketa god ut :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply