BMW E34 525 (m50b25) lambdareglering lägger av på tomgång!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
tvingmark

Post by tvingmark »

Hej!

Jag har en E34 -94a med m50b25 motorn. Lambdan gick sönder innan så bytte den, köpte ny från schmiedmann. Satte i den nya och bilen gick kalas igen. Då jag har byggt nytt avgas med extraktor och en 100cells katt skulle jag kolla avgasvärden i skolan för att se om de var ok, Hc var skyhög. Kopplade upp OBD'n och fick fram lambdastomanslutning kortslutning. Jag kollade så att lambdan reglerade som den skulle och det gör den. Plötsligt suckar bilen till efter en liten stund på tomgång och blir orolig på tomgången och lambdan lägger av att reglera. så fort man gasar lite så börjar den reglera igen och avgasvärdena blir skitfina. men när den står på tomgång så slutar lambdan reglera igen.. den höll även på att vara orolig på tomgång innan jag bytte lambdan. Så nu är frågan vad detta kan bero på? styrboxen? Tacksam för svar!
MVH/ Michael Tvingmark
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Jag har samma bekymmer tror jag. Vad använder du för att få ut felkoder?
tvingmark

Re: BMW E34 525 (m50b25) lambdareglering lägger av på tomgån

Post by tvingmark »

fulingbusen wrote:Jag har samma bekymmer tror jag. Vad använder du för att få ut felkoder?

Jag använder ett Bosch obd system vi har i skolan. sen har jag gjort en adaper så jag kan sätta i trådarna i stift 20,19,14 o 15
Post Reply