Motor i linje med bakvagn

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Motor i linje med bakvagn

Post by spetsen »

Hur noga är det egentligen med att motor/växellåda sitter linje med diffhuset?. tänkte höja upp motorn för att tråget är så pass lågt :cry:
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by erikjakan »

Viktigt.

Man kan ha motorn förskjuten mot diffen men dem måste sitta paralellt.

Dvs höjer du motorn i framkant, då måste du vinkla upp diffen lite i framkant.

Svetsa om tråget istället!

/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by spetsen »

tackar för svar!
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by knotan »

Detta diskuterades när jag byggde micran , med tänkte på att det inte fanns Plata blev det rätt fel mwd kardanen. Vissa sa att der aldrig skulle funka , men det visade sej funka bra. Jag körde dock med delad kardan och stödlager vilket troligen hjälpte till en del....
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by knotan »

Såg ut ungefär så här. Detta var bara testningen. Den slutgiltiga så vart bakre kardan 40-50mm längre och sen såklart ett bytt stödlager+gummi..
Jag åkte dock bara med banslick och timeattack med den. Aldrig deagracing...kanske hade blivit värre med stillastående starter och 100% grepp...
http://i493.photobucket.com/albums/rr29 ... ardan1.jpg
User avatar
MattiasH
Posts: 25
Joined: 05 Sep 2012, 12:05
Location: Skellefteå

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by MattiasH »

Med samma vinkel på bägge knutarna och knutkorsen i linje (som på knotans bild) så funkar det.
Har du olika vinklar eller att knutkoren inte linjerar så kommer det klonka och leva fan om kardan innan den rasar, inte så kul :)
Alltså utgående axel på lådan och pinjongaxeln ska vara parallella men behöver inte linjera.
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by BusE »

Med andra ord så skulle det ha blivit sämre om "knotan" skulle ha vinklat upp bakaxeln för att få mindre vinkel på den bakre delen av kardan?

Eller tänker jag fel?
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
MattiasH
Posts: 25
Joined: 05 Sep 2012, 12:05
Location: Skellefteå

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by MattiasH »

stämmer bra
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by knotan »

Av nyfikenhet varför blir det så?
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by Bumpe »

Kolla på animeringar av hur ett knutkors och en CV-knut (konstantfartsknut) jobbar kommer du förstå. När ett knutkors rör sig i vinkel ändras hastigheten mellan de 2 huvuddelarna i korset. Säger vi att drivpaketet lutar 3 grader och växellådan har ett konstant varvtal på säg 1000 varv/min så kommer varvtalet på kardanstången att variera. Sitter då bakaxeln helt horisontalt kommer det inte att bli någon vridning i den knuten.

Således kommer drivpaketet och fraämre knuten ha en hastighet medan stången, bakre knuten och bakaxeln ha en annan.

Sitter dock alla kors i helt rak linje och du har samma 3 grader vinkel på bakaxeln så kommer enbart stången att ändra hastighet eftersom både främre och bakre knuten vrider sig lika mycket/ändrar lika mycket fart :) Digitalpasset på medbringaren är en bra ide så du har samma lut!

Hoppas du fattade :)
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by dre racing@ »

BRA beskrivet Bumpe!
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by spetsen »

Får se hur det blir med allt. När jag höll på och skruvade ur motorn för byte av tråg så konstaterade jag att tråget är bara lite lägre en framvagnsbalken. Åkte nog ned i ett grandcanyon hål och slog i. Blir nog att låta det sitta och byta från 35profil till 50 så kommer man ju upp :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by ButterflyRacing »

Som sagt så ska motor och låda vara paralella med ingående i bakaxeln.
Man kan flytta i höjd och sidled.
Image

Det finns ett annat sätt att göra det.....man lutar korsen lika mycket...fast åt olika håll.
Då kan man ha axeln i tex 90 grader mot lådan. men det är ju inte så aktuellt på en bil.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: Motor i linje med bakvagn

Post by knotan »

ok nu förstår jag varför, :)

det jag hade hittat på nätet var en guide från nått utländskt offroadforum, där stod det beskrivet lite annorlunda,
, men det kan mycket väl vart jag som missuppfattade den gången..
Post Reply