Problem med 044 pumpar

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Polleten rammla nog ner i går när jag testa att sänka pumparna i dunken. Men jag var själv och har tyvärr jävligt svårt att tro på mina egna iakttagelser ibland. När jag åkte hem från garaget igår var jag 100% övertygad om att felet låg i att jag hade för klen sugslang. Men när man sen börjar diskutera runt med folk och en del inte trodde på vad jag fått fram så började jag som sagt tveka. Men stort tack till dig att du stärkte min ide från igår /stefan
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Och det sjuka var att jag redan förra veckan diskuterade kavitation med kompisarna. Men jag missa texten som jag klistra in innan. Jag läste bara om ev luft/gas i vätskor. Men eftersom jag snabbt insåg att någon luft inte kom in via catchen med mitt test med slangarna direkt ner i dunken så gav jag upp iden om kavitation och läste inte på mer om det .

/shorty



Marco Garver wrote:
Shorty wrote:"Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar," :D



Marco Garver wrote:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation


Intressanta fenomen:-)

Trodde poletten skulle trilla ner efter du insåg att pumparna tystnade när du körde dom i dunk men det satt långt inne.

Mkt bra att du kämpade vidare å testade dig fram, det är på detta sättet som jag å Cerveza lär oss massor. Du måste alltid fråga dig själv "varför"

Mvh Marco
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Shorty wrote:Du ger dig inte va ? :)

vad är då din lösning på problemet ?
Det kan ju inte vara 4 pumpar som läcker. Jag kan åka och hämta 2 st nya hane/hane kopplingar och 2 st nya slangstolp till dessa imorrn och montera.
eller så får jag lämna dom till kompisen som jobbar på Adixen, han grejar med lekage sökning med gas medier. Jag kan även ta slangarna+slangstolpen och plugga den änden på hane/hane:en som annars sitter i pumparna. När jag gjort detta kan jag tryck sätta dom rejält och stoppa ner dom i en hink med vatten.



Haha nej det gör jag ikke =) Då jag hade samma fenomen i mina och jag kör 10mm slang på sugsidan invändigt men självklart kan detta var fel.

Du eliminerar ju risken att din koppling suger luft när du doppar ner hela botten i en dunk med soppa, vad har du täta dina gängor med?

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Jag tätar med hydroscands tätbricka med gummi centrum samt loctite gas,olja, vvs tätning. Denna tät metod mot pumpen . Övrigt är ju uppbyggt med koner. Men som sagt läs och tänk efter ett par gånger. En 3/8" har som sagt bara fritt flöde 8.5 mm med koppling.

Sen skulle jag vilja vet hur många 044 användare som gör som jag och tror att en 044 ska ändra sitt ljud upp å ner. Dom som känner igen sig bör koppla på en icke vätskefyl mätare fram vid railen.

Täta kan ni hålla på med tills ni dör.

För mig är fallet löst iaf
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Shorty wrote:Jag tätar med hydroscands tätbricka med gummi centrum samt loctite gas,olja, vvs tätning. Denna tät metod mot pumpen . Övrigt är ju uppbyggt med koner. Men som sagt läs och tänk efter ett par gånger. En 3/8" har som sagt bara fritt flöde 8.5 mm med koppling.

Sen skulle jag vilja vet hur många 044 användare som gör som jag och tror att en 044 ska ändra sitt ljud upp å ner. Dom som känner igen sig bör koppla på en icke vätskefyl mätare fram vid railen.

Täta kan ni hålla på med tills ni dör.

För mig är fallet löst iaf


För att utesluta min teoeri om att dom suger luft så kan du väl kasta på dina pressade slangar osv som gjorde att det ryckte innan och doppa dom och även pumpen i din 25Liters dunk för att se om fenomenet är kvar.

Hade varit väldigt trevligt om du hade gjort detta för att konstera det ena eller andra.

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Precis vad jag ska göra nästa gång jag är i verkstan ! Så det blir tyst på dig haha:)
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Shorty wrote:Precis vad jag ska göra nästa gång jag är i verkstan ! Så det blir tyst på dig haha:)



Underbart!! =) Kan mycket väl vara kavikation (stava) men eftersom jag själv hade exakt samma problem med mina när mina inte var täta på sugsidan så :roll: :wink:
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Problem med 044 pumpar

Post by ragge_c »

Klurar på om jag har samma problem, har fuelcell dubbla 044, ykors, sen en an8 slang fram, och en an8 retur,
pumparna har en an8 slang som sugledning var, och har sett ryckningar i mätaren på btr, även att dom låter ganska hårt mot vad dom gjorde nya,
så man kanske skulle gå upp till an10 för att se om det blir nån skillnad ?
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Per Eriksson »

Beror lite på hur lång sugledning du har, men förmodligen är det en bidragande orsak.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Problem med 044 pumpar

Post by ragge_c »

40-50cm/st skulle jag tippa på
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Min var 30-40 cm
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Har du testat? Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

nej ! har legat sjuk. Men ska se om orken finns i helgen.
/Shorty

Bolero wrote:Har du testat? Mvh
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Idag testade jag att köra pumparna dränkta med och utan mina slangar. Så fort jag har slangarna på och pumparna dränkta kommer problemet .

/Shorty

Bolero wrote:Har du testat? Mvh
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Shorty wrote:Idag testade jag att köra pumparna dränkta med och utan mina slangar. Så fort jag har slangarna på och pumparna dränkta kommer problemet .

/Shorty

Bolero wrote:Har du testat? Mvh


Okej tack för du testade så är det uteslutet och att kavikation (STAVA) problemet.

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Post Reply