tänkte inte alls så långt under felsökningen. Är ju skillnad när det gäller suga mot att trycka igenom dessa kopplingar !
Vad bör jag ha för storlek på sugsidan ? Tänkte gå upp till 1/2" eller gänga in pumpen direkt i catchen Vad kör ni andra med för slang på tryck/retur med dubbla 044 huvudpumpar ?
Kör man gummislang och an kopplingar så får man mindre förluster i kopplingar ? har aldrig satt mig in i hur dessa ser ut i hålen. Vill ju helst slippa gummislang som man måste ha till an kopplingarna och köra pressade kopplingar på teflonslang.
Marco Garver wrote:Vad är minsta innerdiametern på kopplingen på sugsidan?
Med 9.5mm innerdiameter på slangen lär kopplingen vara 5.5-6mm på minsta punkten, på sugsidan!
Vad har ni själva för storlekar på era slangar ? Tänker både på sugsidan och matning fram till rail och även retur. och vad har ni för systemtryck över spridarna och vilka pumpar kör ni med ?
Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.
Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.
Last edited by Shorty on 24 Sep 2012, 20:05, edited 1 time in total.
Shorty wrote:Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.
Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.
Ja och då fick du inte heller dom täta. När du därimot doppar dom i en dunk med etanol så rycker dom inte för dom har ingen möjlighet att suga luft.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
vad är då din lösning på problemet ? Det kan ju inte vara 4 pumpar som läcker. Jag kan åka och hämta 2 st nya hane/hane kopplingar och 2 st nya slangstolp till dessa imorrn och montera. eller så får jag lämna dom till kompisen som jobbar på Adixen, han grejar med lekage sökning med gas medier. Jag kan även ta slangarna+slangstolpen och plugga den änden på hane/hane:en som annars sitter i pumparna. När jag gjort detta kan jag tryck sätta dom rejält och stoppa ner dom i en hink med vatten.
Bolero wrote:
Shorty wrote:Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.
Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.
Ja och då fick du inte heller dom täta. När du därimot doppar dom i en dunk med etanol så rycker dom inte för dom har ingen möjlighet att suga luft.
"Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar,"
Marco Garver wrote:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Shorty wrote:"Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar,"
Marco Garver wrote:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Intressanta fenomen:-)
Trodde poletten skulle trilla ner efter du insåg att pumparna tystnade när du körde dom i dunk men det satt långt inne.
Mkt bra att du kämpade vidare å testade dig fram, det är på detta sättet som jag å Cerveza lär oss massor. Du måste alltid fråga dig själv "varför"