Problem med 044 pumpar

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Precis !

tänkte inte alls så långt under felsökningen. Är ju skillnad när det gäller suga mot att trycka igenom dessa kopplingar !

Vad bör jag ha för storlek på sugsidan ? Tänkte gå upp till 1/2" eller gänga in pumpen direkt i catchen
Vad kör ni andra med för slang på tryck/retur med dubbla 044 huvudpumpar ?

Kör man gummislang och an kopplingar så får man mindre förluster i kopplingar ? har aldrig satt mig in i hur dessa ser ut i hålen.
Vill ju helst slippa gummislang som man måste ha till an kopplingarna och köra pressade kopplingar på teflonslang.



Marco Garver wrote:Vad är minsta innerdiametern på kopplingen på sugsidan?

Med 9.5mm innerdiameter på slangen lär kopplingen vara 5.5-6mm på minsta punkten, på sugsidan!

Sitter M18 gänga på sugsidan av en anledning.

Mvh Marco
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Nisse Järnet »

Nu glömde jag mäta när jag åkte en sväng nyss, men jag tror jag har 8mm invändigt på sugsidan.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Mäter du så kolla måt i ev slangstolpar och kopplingar. Det är där den stora begränsningen sitter på min .
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Har kollat lite idag ! 8.5 mm fritt flöde har jag i mitt system. Både på tryck och sugsida.
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Vad har ni själva för storlekar på era slangar ? Tänker både på sugsidan och matning fram till rail och även retur. och vad har ni för systemtryck över spridarna och vilka pumpar kör ni med ?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Problem med 044 pumpar

Post by Silverboy »

An6 till och från Catch / tank med dw301. An8 till varje 044 som går tillsammans till 1 stk an8 fram till rail och tillbaka till Catch. 3bars tryck..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Problem med 044 pumpar

Post by xelerator »

Kör 3/8" teflonslang stålomspunnet till respektive 044 från catchtank, industrikopplingar.

Inte upplevt dina problem...
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.


Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.
Last edited by Shorty on 24 Sep 2012, 20:05, edited 1 time in total.
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Vad kör du för slang efter pumparna ?

xelerator wrote:Kör 3/8" teflonslang stålomspunnet till respektive 044 från catchtank, industrikopplingar.

Inte upplevt dina problem...
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

längd på dessa ?

xelerator wrote:Kör 3/8" teflonslang stålomspunnet till respektive 044 från catchtank, industrikopplingar.

Inte upplevt dina problem...
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Bolero »

Shorty wrote:Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.


Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.


Ja och då fick du inte heller dom täta. När du därimot doppar dom i en dunk med etanol så rycker dom inte för dom har ingen möjlighet att suga luft.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

Du ger dig inte va ? :)

vad är då din lösning på problemet ?
Det kan ju inte vara 4 pumpar som läcker. Jag kan åka och hämta 2 st nya hane/hane kopplingar och 2 st nya slangstolp till dessa imorrn och montera.
eller så får jag lämna dom till kompisen som jobbar på Adixen, han grejar med lekage sökning med gas medier. Jag kan även ta slangarna+slangstolpen och plugga den änden på hane/hane:en som annars sitter i pumparna. När jag gjort detta kan jag tryck sätta dom rejält och stoppa ner dom i en hink med vatten.

Bolero wrote:
Shorty wrote:Problemet vart ju lika när jag tog slangstolpar och drog på gummislang och körde slangklammor. dvs så slängde jag bort mina pressade slangar och tog andra slangstolpar och monterade gummislangen på dessa och körde direkt från dunk.


Bolero wrote:Har 10mm invändigt på mina, sen original fram till railen. Tror fortfarande på att dina kopplingar inte har varit täta och sugit luft.


Ja och då fick du inte heller dom täta. När du därimot doppar dom i en dunk med etanol så rycker dom inte för dom har ingen möjlighet att suga luft.
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Marco Garver »

Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Shorty
Posts: 56
Joined: 15 Sep 2012, 16:09
Location: Norrköping

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Shorty »

"Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar," :D



Marco Garver wrote:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: Problem med 044 pumpar

Post by Marco Garver »

Shorty wrote:"Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar," :D



Marco Garver wrote:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation


Intressanta fenomen:-)

Trodde poletten skulle trilla ner efter du insåg att pumparna tystnade när du körde dom i dunk men det satt långt inne.

Mkt bra att du kämpade vidare å testade dig fram, det är på detta sättet som jag å Cerveza lär oss massor. Du måste alltid fråga dig själv "varför"

Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Problem med 044 pumpar

Post by xelerator »

Shorty wrote:Vad kör du för slang efter pumparna ?

xelerator wrote:Kör 3/8" teflonslang stålomspunnet till respektive 044 från catchtank, industrikopplingar.

Inte upplevt dina problem...



Slang efter, dubbla 3/8" som övergår till enkel 1/2" genom ett ykors, ca 20-25 cm efter pumparna.

Med det spelar ingen roll, polarn körde exakt samma setup fast enkel 3/8" istället för 1/2" utan problem.

Slangarna före pumparna är ca 30-40cm långa.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Post Reply