Problem med 044 pumpar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Problem med 044 pumpar
Nu börjar vi om
Vi skiter i hur jag byggt nu och riktar in oss på hur jag ska bygga för att få det fungera som alla andra i detta land lyckas med.
Hur ska catchen byggas för att kunna mata mina 2 st 044 pumpar??
Vad ska jag ha som förpump i min bränsletank ?
Att bygga systemet med trycksatt catch köper jag inte föräns jag fått en rejäl förklaring på varför jag skulle det. och hur detta inte skulle kunna påverka mitt bränsletryck över railen.
Vi skiter i hur jag byggt nu och riktar in oss på hur jag ska bygga för att få det fungera som alla andra i detta land lyckas med.
Hur ska catchen byggas för att kunna mata mina 2 st 044 pumpar??
Vad ska jag ha som förpump i min bränsletank ?
Att bygga systemet med trycksatt catch köper jag inte föräns jag fått en rejäl förklaring på varför jag skulle det. och hur detta inte skulle kunna påverka mitt bränsletryck över railen.
Re: Problem med 044 pumpar
Du skal inte ha tryck i catchtanken om retur från rail går till den, punkt slut.
Du får inte tryck i catchen med bolero sin setup, men ser inte hur det ska göra nån skillnad annat än att hindra övervarv på originalpumpen..
En bild vore bättre än två sidor med text
pumparna sitter inte för högt?
Du får inte tryck i catchen med bolero sin setup, men ser inte hur det ska göra nån skillnad annat än att hindra övervarv på originalpumpen..
En bild vore bättre än två sidor med text
pumparna sitter inte för högt?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Problem med 044 pumpar
Pumparna ligger i linje med utloppen från catchen.
Har testat med dubbla strömkablar till en pump och kopplad bort den andra då! Ingen skillnad!
Men som sagt det gammla skiter vi i .nu vill jag bygga rätt så det pallar 600 hk etanol med mina 2 st 044 pumpar och min förpump.
Har testat med dubbla strömkablar till en pump och kopplad bort den andra då! Ingen skillnad!
Men som sagt det gammla skiter vi i .nu vill jag bygga rätt så det pallar 600 hk etanol med mina 2 st 044 pumpar och min förpump.
Re: Problem med 044 pumpar
Har du testat med en annan btr?
Re: Problem med 044 pumpar
Men vi leker med tanken att man har en btr bak vid catchen. Borde den då inte sitta mellan catch och vanliga tanken ( på returen) ? Och tex inställd på 0.5 bar så den håller 0.5 bar i catchen hela tiden. Vilket även resulterar i att förpumpen inte riskerar övervarva.
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
Re: Problem med 044 pumpar
Om du trycksätter catchtanken innebär det att du även trycksätter returen från BTR.
Tryckkompensering i BTR fungerar ej som den ska längre.
/M
Tryckkompensering i BTR fungerar ej som den ska längre.
/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
Re: Problem med 044 pumpar
Om jag förstår dig rätt så menar du btr fram. Dvs så kommer mottrycket som uppstår i carchen göra att btr fram inte fungerar som den är tänkt ? Om det är så du menar så kan det ju inte stämma som bolero skriver
Ide på en bra konstruktion i mitt fall ?
Ide på en bra konstruktion i mitt fall ?
Marco Garver wrote:Om du trycksätter catchtanken innebär det att du även trycksätter returen från BTR.
Tryckkompensering i BTR fungerar ej som den ska längre.
/M
Last edited by Shorty on 20 Sep 2012, 08:16, edited 2 times in total.
Problem med 044 pumpar
Sålänge returen mellan catchtank och tank är nog stor så kommer det väl inte bli tryck i catchtanken fast man saknar btr på förpumpen? eller tänker jag fel?
Mvh Micke
Mvh Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Re: Problem med 044 pumpar
Vi tar ett exempel !
man bygger ett system som ser ut på följande sätt
Förpump i tank-catchtank-2st 044 pumpar-filter-rail-btr-catch-retur från catch med btr till tanken.
Sen ställer man in btr på returen mellan catch och tank på 0.5 bar. Denna btr har ingen vaukum/laddtryck styrning utan är helt mekanisk. på detta sätt kommer trycket i catchen och returen vara 0.5 bar. även 044 pumparna kommer ha ett intryck på 0.5 bar. Detta kommer ju även göra att man får 0.5 bars hjälp ut ur 044 pumparna och kommer avlasta dessa lite.
Börjar man då titta på btr där fram vid railen så är dennas uppgift att hålla 4 bar grundtryck över spridarna och railen. När 4 bar är uppnåt i btr så öppnar den utgången mot returen. även om det nu är 0.5 bar mottryck i returen om catchen så över vinner ju ändå btr på railen över detta tryck och gör sitt jobb att hålla 4 bar i railen ? När sedan laddtryck kommer i btr fram så kommer den höja soppatrycket linjärt mot laddet.
När btr fram börjar skjuta på soppan i returen mot catchen så kommer trycket öka i returen varvid btr bak vid catchen börjar reglera sitt tryck för att upprätthålla 0.5 bar i catchen och returen från motorn ?
Jag börjar köpa denna lösning mer och mer när jag tänker på det !
/Stefan
man bygger ett system som ser ut på följande sätt
Förpump i tank-catchtank-2st 044 pumpar-filter-rail-btr-catch-retur från catch med btr till tanken.
Sen ställer man in btr på returen mellan catch och tank på 0.5 bar. Denna btr har ingen vaukum/laddtryck styrning utan är helt mekanisk. på detta sätt kommer trycket i catchen och returen vara 0.5 bar. även 044 pumparna kommer ha ett intryck på 0.5 bar. Detta kommer ju även göra att man får 0.5 bars hjälp ut ur 044 pumparna och kommer avlasta dessa lite.
Börjar man då titta på btr där fram vid railen så är dennas uppgift att hålla 4 bar grundtryck över spridarna och railen. När 4 bar är uppnåt i btr så öppnar den utgången mot returen. även om det nu är 0.5 bar mottryck i returen om catchen så över vinner ju ändå btr på railen över detta tryck och gör sitt jobb att hålla 4 bar i railen ? När sedan laddtryck kommer i btr fram så kommer den höja soppatrycket linjärt mot laddet.
När btr fram börjar skjuta på soppan i returen mot catchen så kommer trycket öka i returen varvid btr bak vid catchen börjar reglera sitt tryck för att upprätthålla 0.5 bar i catchen och returen från motorn ?
Jag börjar köpa denna lösning mer och mer när jag tänker på det !
/Stefan
Re: Problem med 044 pumpar
Shorty wrote::D Om jag förstår dig rätt så menar du btr fram. Dvs så kommer mottrycket som uppstår i carchen göra att btr fram inte fungerar som den är tänkt ? Om det är så du menar så kan det ju inte stämma som bolero skriver
Kolla ritningen til Bolero noga igen Blir inget tryck i catchen med hans system, men förpumpen får motstånd. BTR skal om man vill ha det mellom tank och catch, inte mellom catch och tank
Inte lätt att komma med ett bra system, da det du har är bra...
Mitt ser ut så här och funkar topp:
Tank med DW301 - AN6 - inn i toppen på catch - 2x AN8 i botten av catch- 2x 044 - 2xan8 - Y kors - An8 - Filter - An8 - Rail - AN8 - BTR - AN8 - Catch - An6 fråt topp av catch - Tank.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Problem med 044 pumpar
Shorty wrote:Vi tar ett exempel !
man bygger ett system som ser ut på följande sätt
Förpump i tank-catchtank-2st 044 pumpar-filter-rail-btr-catch-retur från catch med btr till tanken.
Sen ställer man in btr på returen mellan catch och tank på 0.5 bar. Denna btr har ingen vaukum/laddtryck styrning utan är helt mekanisk. på detta sätt kommer trycket i catchen och returen vara 0.5 bar. även 044 pumparna kommer ha ett intryck på 0.5 bar. Detta kommer ju även göra att man får 0.5 bars hjälp ut ur 044 pumparna och kommer avlasta dessa lite.
Börjar man då titta på btr där fram vid railen så är dennas uppgift att hålla 4 bar grundtryck över spridarna och railen. När 4 bar är uppnåt i btr så öppnar den utgången mot returen. även om det nu är 0.5 bar mottryck i returen om catchen så över vinner ju ändå btr på railen över detta tryck och gör sitt jobb att hålla 4 bar i railen ? När sedan laddtryck kommer i btr fram så kommer den höja soppatrycket linjärt mot laddet.
När btr fram börjar skjuta på soppan i returen mot catchen så kommer trycket öka i returen varvid btr bak vid catchen börjar reglera sitt tryck för att upprätthålla 0.5 bar i catchen och returen från motorn ?
Jag börjar köpa denna lösning mer och mer när jag tänker på det !
/Stefan
Men när catchen inte er full, vilket den sällan är om man bruker högerbenet som man ska, så har inte systemet 0.5 bar mottryck..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Problem med 044 pumpar
är helt med på vad du menar
Silverboy wrote:Shorty wrote::D Om jag förstår dig rätt så menar du btr fram. Dvs så kommer mottrycket som uppstår i carchen göra att btr fram inte fungerar som den är tänkt ? Om det är så du menar så kan det ju inte stämma som bolero skriver
Kolla ritningen til Bolero noga igen Blir inget tryck i catchen med hans system, men förpumpen får motstånd. BTR skal om man vill ha det mellom tank och catch, inte mellom catch och tank
Inte lätt att komma med ett bra system, da det du har är bra...
Mitt ser ut så här och funkar topp:
Tank med DW301 - AN6 - inn i toppen på catch - 2x AN8 i botten av catch- 2x 044 - 2xan8 - Y kors - An8 - Filter - An8 - Rail - AN8 - BTR - AN8 - Catch - An6 fråt topp av catch - Tank.
Re: Problem med 044 pumpar
Det ända som skiljer ditt och mitt system är att jag har intern överrinning till min tank efterssom min catch står inbyggd i stora tanken och att jag har en annan förpump med en slang som är 6 mm inv till fyllningen av catchen. Men varför funkar det inte ? Har du fyllningen från DW301 och returen från railen in i toppen eller från sidan ?
Silverboy wrote:Shorty wrote::D Om jag förstår dig rätt så menar du btr fram. Dvs så kommer mottrycket som uppstår i carchen göra att btr fram inte fungerar som den är tänkt ? Om det är så du menar så kan det ju inte stämma som bolero skriver
Kolla ritningen til Bolero noga igen Blir inget tryck i catchen med hans system, men förpumpen får motstånd. BTR skal om man vill ha det mellom tank och catch, inte mellom catch och tank
Inte lätt att komma med ett bra system, da det du har är bra...
Mitt ser ut så här och funkar topp:
Tank med DW301 - AN6 - inn i toppen på catch - 2x AN8 i botten av catch- 2x 044 - 2xan8 - Y kors - An8 - Filter - An8 - Rail - AN8 - BTR - AN8 - Catch - An6 fråt topp av catch - Tank.
Re: Problem med 044 pumpar
Jag har fyllning från toppen och retur på sidan.. vore bettre tvärt om kanske, da man kan få inn en dl mer med retur i topp kanske.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Problem med 044 pumpar
flp wrote:Sålänge returen mellan catchtank och tank är nog stor så kommer det väl inte bli tryck i catchtanken fast man saknar btr på förpumpen? eller tänker jag fel?
Mvh Micke
Enda sättet för att uppnå detta är ju genom att mäta att man ej har tryck i catchtanken men självklart är returen tillräckligt stor så.
Jag har mätt mitt system med bränsletryck osv har inget tryck alls i catch tanken vilket du INTE heller ska ha om du gör rätt.
Jag har 3 nipplar i toppen på min catch tank och två ut i botten till mina pumpar.
Om mitt och ditt system är snarlikt förutom filter och den btren jag har bak så är ditt fel att du trycksätter catchtanken och sedan returen från motorn vilket gör att din btr på fuelrailen blir helt sne i huet och inte fattar något =)
Jag kör med en volvo 740 btr på 2,5bar och det funkar grymt bra.
Så här ser mitt system ut, inte lätt att förstå när det är slangar överallt, men ovanför ena filtret sitter där en btr.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Re: Problem med 044 pumpar
Men det är ju helt omöjligt att min catch är trycksatt idag ! Eftersomm jag har 2 stora hål i väggarna som är imot den stora tanken. Och den stora tanken har avluftning.
Bolero wrote:flp wrote:Sålänge returen mellan catchtank och tank är nog stor så kommer det väl inte bli tryck i catchtanken fast man saknar btr på förpumpen? eller tänker jag fel?
Mvh Micke
Enda sättet för att uppnå detta är ju genom att mäta att man ej har tryck i catchtanken men självklart är returen tillräckligt stor så.
Jag har mätt mitt system med bränsletryck osv har inget tryck alls i catch tanken vilket du INTE heller ska ha om du gör rätt.
Jag har 3 nipplar i toppen på min catch tank och två ut i botten till mina pumpar.
Om mitt och ditt system är snarlikt förutom filter och den btren jag har bak så är ditt fel att du trycksätter catchtanken och sedan returen från motorn vilket gör att din btr på fuelrailen blir helt sne i huet och inte fattar något =)
Jag kör med en volvo 740 btr på 2,5bar och det funkar grymt bra.
Så här ser mitt system ut, inte lätt att förstå när det är slangar överallt, men ovanför ena filtret sitter där en btr.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
Mvh
Re: Problem med 044 pumpar
HAr du kört med bilen, eller har du endast provstartat bränslesystemet?
(ber om ursäkt om det har skrivits)
(ber om ursäkt om det har skrivits)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757