Någon som vill ha special skottsäker bakvagn E30? Kolla här!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

På de inre knutarna knackar du bort plåtlocket som är i änden. Där under sitter det en låsring som du tar bort och sedan är det "bara" att dra/knacka/banka bort knuten.
De yttre knutarna får du ta loss gummidamasken och sen lirka isär knuten så sitter det en låsring i änden av drivaxeln ovanför innerdelen av knuten.
Sen ska det "bara" monteras ihop igen, ibland kan det gå jätteenkelt att få ihop knuten men ibland (i mitt fall för det mesta) så är det ett jäkla pill och humöret brukar försvinna.

Om du har 5 serie bakvagn har du inga jobbiga yttre knutar, där är väl de likasamma som innerknutarna!
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

tur att du sa det :P annars hadde nog kofott å rondellen fått gå varm:D:P stirrade mig tokig .. det är som sagt en 5 serie bakvagn,, från e28
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

eftersom pps dister är slut,, skulle jag gärna vilja ha måtten...

dom ska allså va 5 mm tjocka så den förstjuter navet 5mm uttåt..

innermåttet ska va som hjulagret...

men yttermåttet rå?... räcker det att det är 5 mm gods uttåt ...

alltså innermåttet + 5mm ?...

tacksam för svar...

eller skriv hur mycket gods ni har som ytter mått " ni kanske förstår vad jag är uttet efter". MVH
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

eftersom pps dister är slut,, skulle jag gärna vilja ha måtten...

dom ska allså va 5 mm tjocka så den förstjuter navet 5mm uttåt..

innermåttet ska va som hjulagret...

men yttermåttet rå?... räcker det att det är 5 mm gods uttåt ...

alltså innermåttet + 5mm ?...

tacksam för svar...

eller skriv hur mycket gods ni har som ytter mått " ni kanske förstår vad jag är uttet efter". MVH
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

det räcker med 5mm
/Per
a.k.a. Jevlar
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

bara för att inte ha blivit misupfattad.

så "distensbrikan". ska vara 5mm tjock , innermåttet som hjulagrets innermått... å ytter måttet ska bygga 5mm uttåt ...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

10mm tjock för att handbromsen ska funka.
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

aha oki,,, nått matrial att föredra å göra dom i rå?...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

helt vanligt stål
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

1000 tack för alla svar.. blir å ragga upp nån svarvare imorn.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

är det inte 12 mm för att få skivan på exakt samma ställe som innan?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jo men det blir så lite splines kvar.
Bättre med tunn spacer innanför skivan...
Tobb
Posts: 38
Joined: 10 Jan 2007, 22:12
Location: Norrköping

Post by Tobb »

Om man skulle köra med denna setup och med en utväxling i diffen 3.07 på en annars i princip original E30 325, skulle den bli mycket segare än vad den är nu(med tanke på den längre utväxlingen)?

Tanken är att börja med driving och ta motorn när jag har råd att bygga något ordentligt, och dessutom rita dubbla sträck i sommar =D

MVH
Tobbe
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

Tobb wrote:Om man skulle köra med denna setup och med en utväxling i diffen 3.07 på en annars i princip original E30 325, skulle den bli mycket segare än vad den är nu(med tanke på den längre utväxlingen)?

Tanken är att börja med driving och ta motorn när jag har råd att bygga något ordentligt, och dessutom rita dubbla sträck i sommar =D

MVH
Tobbe


Varför lägga ner sånt jobb när du inte når den effekten på länge ??
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

jeppan: Det kallas att börja i rätt ända?
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

peppe wrote:jeppan: Det kallas att börja i rätt ända?


Där har vi väl iofs delade meningar men men..!
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Bmwandreas wrote:Man får modda stötdämparfäste och fjäderfästet.

Fjäderfästen ser man att de behöver flyttas lite, men har ni verkligen moddad stötdämparfästet och isåfall hur gjorde ni?

MVH
Krille
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Post Reply