s38 låda , modifikationer

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

hejsan

Behöver ny växellåda till m5an, något som tål originaleffekten + ett par hk ungefär.

Original sitter där en getrag 280, omsvetsning av zf ligger nära i tiden just nu men vilka lådor passar rakt på?

En getrag 260 låda från 535, passar de rakt på med kardan, spakställ och hela faderullan ? Eller krävs det mods där också?

Finns säkert 100 trådar om just detta men jag hittar ingen som svarar precis lika. I vissa trådar sägs det att de flesta m5or blivit bestyckade med 260 lådor med tiden och i andra trådar så passar inte kardanen/delarna ihop alls.


Så kort och gått.


finns det någon annan låda än 280 som passar bolt on på s38 helt utan mods, som tål org effekten?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: s38 låda , modifikationer

Post by HenrikF »

260 passar om man tar spakställ och kardan från tex 535.
zf passar inte utan svetsning och förmodligen ombyggnad av spakställ och kardan.
volvolåda passar inte alls.

Och glöm inte glykolen!!
/Henrik
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

HenrikF wrote:260 passar om man tar spakställ och kardan från tex 535.
zf passar inte utan svetsning och förmodligen ombyggnad av spakställ och kardan.
volvolåda passar inte alls.

Och glöm inte glykolen!!



haha tack för den kängan. vissa saker har man aldrig bytt förut och för mig var det te.x glykol. det enda som hängt med mig sen år tillbaka är att man "måste" använda rätt glykol annars kan det nöta på toppen. Men nu vet man, de flesta toppar är ju i samma material så.. ah. så äre iaf.

260 låda med hela kardanen och spakställ från samma låda så är man hemma då. 280 lådorna växer ju inte på träd direkt.

fall någon moddat på en svetsad zf på s38 så hojta gärna till om hur ni fick bygga om, ett "moddat" spakställ kan ju tex vara att förlänga det 1cm och det är ju inte alls lika jobbigt som det låter. Custom kardan låter värre men där finns säkert någon lösning.

tackar
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Persson- »

Många tror att dom har 260låda men har missat att 280 lådan är en bit längre:-)
Edit. Har varit med om det själv. Söker man hittar man mer om just detta! Min m5låda stod det 260 på har jag för mig.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Sv: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

Okej jo sant den är ju "3 delad" . Men 260 från e34 med kardan och spakställ så är man hemma då..

skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
mg
Posts: 667
Joined: 18 Jul 2006, 18:16
Location: Helsingborg

Re: s38 låda , modifikationer

Post by mg »

Men du fick ju med en extra låda?, riv den och byt synken på 3an och kör på.
Kan ju ta delar från den lådan som är på om du inte vill köpa nytt, annars går de att köpa ny synk på bmw med, och det va inte så farligt dyrt när jag kolla.
Den lådan du fick med ska va frisk i lager, bara synken som var dålig.

Lämna iväg till någon om du inte kan eller pallar ta tag i det själv.

Känns ju dumt att hålla på o kludda och svetsa om en låda eller bygga om bilen för att ha en annan låda.
Michael Grönberg
Helsingborg
0704880404
M3 3,2 coupé
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Sv: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

Hej .

Var de inte syncen på 2an som var kass på den jag fick till?

Isåfall kanske man ska göra som du sa. Ta 2an från lådan som sitter där idag o sätta ihop den som ligger bredvid.

Undra om det är svårt att byta sync själv, är man noga så borde det gå ju.

Folk tar ju 8-10 tusen för såna här arbeten i vanliga fall, därav jag tänkte "konvertera" till 260 eftersom att man får 8 st lådor för samma pris som en sync renovering av min 280.

Jag får kolla upp lite priser ev göra det själv.
skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

ska titta närmre på en zf konvertering , hur de blir mot kardan etc.

Det känns ledsamt att renovera en låda för låt säg 8500kr som ändå är erkänt dålig på många sätt, dvs att den kanske börjar leva jävel efter bara ett par varv på banan sen ändå.. samt att zf är goare att växla med.

passar 535/m5 kardanerna mot zf lådan eller är det helt knas? Läste i en tråd att en kille kör e28 535 med omsvetsad zf och org kardan.

Men hur jag än gör så ska jag plocka isär min reserv 280 låda och ta en kik :)


en annan idé är ju ett "rörligt" bultmöster anpassat för zf låda, som en gängad stav påsvetsad på en järnbit , 90 graders vinkel som man sätter i var och en gänga i blocket, fast bakifrån och på så sätt får ett annat mönster bredvid.

ni som bygger adapterplattor emellan som förvandlar bultmönstret till zf, hur gör ni med längden på axeln i och med att växellådsspacern bygger ett par cm? spacer mellan vevaxel och svänghjul för att flytta ut allt en bit?


tankarna flödar. :mrgreen:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Re: s38 låda , modifikationer

Post by plato »

tror dem flesta skär av svepet och svetsar på ett nytt från orglådan för att få axeln och synka.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Daniel86 »

Tänk på utvälxlingen om du ska använda en vanlig 5 pet zf.. blir ingen fortåkarbil med 1:1 på 5an.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

Daniel86 wrote:Tänk på utvälxlingen om du ska använda en vanlig 5 pet zf.. blir ingen fortåkarbil med 1:1 på 5an.


Bros på du menar med åka fort bil, på motorväg eller 420m ? jag vill ha så låg utväxling som möjligt, aka bankrånarutväxling.

är även på g att byta till 3.07 i diffen istället för 3.91 .
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: s38 låda , modifikationer

Post by HenrikF »

gillar du bankrån ska du inte ha zf.
istället ska du råna en bank och köpa en kärnfrisk 280låda som passar rakt på din bil utan massa jidder som aldrig kommer bli klart.
/Henrik
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Daniel86 »

Ja 3.91 och 1:1 blir rena döden. Kommer göra runt 90 vid 3000 på 5an

3.07 = 116kmh vid 3000 på 5an

Sitter ju 2.93 original på 3/528 3/523 och det blir skapligt fast ändå inte bra, 122 vid 3000 på 5an.
För att det ska bli drägligt att åka med zf lär man ner på dieselutväxlingen 2.65.. men det är ju till "lilla" 188 klumpen så det hjälper inte dig så mkt.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: s38 låda , modifikationer

Post by jorgen »

förstår inte hysterin att åka med så sjukt låga utväxlingar i diffen. En bil ska orka med att köras mot varstopp på högsta växelen. Kanske coolt på zatzy o påstå att ens bil ska göra över 300khm enligt autopowers tabell men knappat något som impar på mej. Det är ju knappast så att em m5e34 kommer att kännas som pigg med en zf o en 2.65 utv i baken...
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Sv: s38 låda , modifikationer

Post by Dawe_A »

Vem har nämt att det ska vara 2.65 i diffen?

Med min m535 har jag väldigt låg utväxling och den känns väldigt pigg. Enligt panelen har jag 1800 rpm i 100km/h . M5an har strax under 3000 cirka och det är inte alls kul att låta maskin tugga i 4500rpm i låt säga 30 mil .

Eftersom att jag kommer kunna dra lite längre på varje växel så tror jag bilen kommer gå snabbare tider på 402m också för den sakens skull..

Vi gillar helt enkelt olika:)

skickat från en telefon
Last edited by Dawe_A on 12 Sep 2012, 07:53, edited 3 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: s38 låda , modifikationer

Post by HenrikF »

en m5 klarar av att ligga på 4500rpm i 30mil. Var inte orolig.
/Henrik
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: s38 låda , modifikationer

Post by Daniel86 »

Ja det är klart den klarar 4500 i 30 mil men hur kul är det?

Jag bryr mig inte i hur fort bilen går, det är mer att hålla lagom låga varvtal när man förflyttar sig från a-b som är det sköna.
Drar dessutom en skvätt mindre bensin och det skadar inte.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Post Reply