Verktyg dubbla insugskammar

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Verktyg dubbla insugskammar

Post by RoDe »

Ingen som har ett verktyg för att ställa in dubbla insugskammar?

Har för mig att det var någon på forumet som tillverkade ett eget.

Blir inte klok på att läsa mig till det heller :evil:
The Lower Class
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Nisse Järnet »

Vet inte hur rätt det är men jag mätte och gjorde en liten metallrundstav i exakt rätt storlek (öppning i mm vid TDC) sen stoppade jag staven över lyftaren (mellan lyftare och där lyftaren tar stopp i kambryggan eller hur man ska säga) och vred försiktigt kammarna tills tråden började gå trögt då stod den ju på rätt mått i TDC :) Hoppas jag iaf :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by RoDe »



PMa:t han etech två gånger utan svar.

Hjälp i Sthlm sökes.
The Lower Class
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Bäckis »

Behövs absolut inga som helst verktyg. Montera kammarna så avgas nästan är helt stängd och insug recis öppen sen ställer du in dem på det lyftmått du ska ha. Finns inget verktyg som kan ställa in kammar som inte är original rätt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Kan ställa in dom åt dig mot ersättning.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by RoDe »

Bäckis wrote:Behövs absolut inga som helst verktyg. Montera kammarna så avgas nästan är helt stängd och insug recis öppen sen ställer du in dem på det lyftmått du ska ha. Finns inget verktyg som kan ställa in kammar som inte är original rätt.


Jo jag vet. Va nån på skogens hemsida som hade tillverkat ett eget verktyg för att ställa in ca:1mm öppning. Nåt sånt jag tänkte på.
The Lower Class
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Mikael S »

E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Mikael S wrote:E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans


Vilket mått kör ni med?
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Mikael S »

Ronnie AVR wrote:
Mikael S wrote:E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans


Vilket mått kör ni med?


0.5mm på båda.

Min 2.8 med endast tillsnyggad topp gav 658whp hos motornord vid 1.6bar (turbon i botten), jag har kört 233 i slutfart
En kompis 2.8 med orginaltopp gav 579whp hos ppf vid 1.35bar (turbon i botten) han körde 235 i slutfart på kjula med nya turbon på 1.7bars ladd
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Oki. Ska pröva vrida lite på dom vid nästa bromsning om man byter turbo.
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Mikael S »

Ronnie AVR wrote:Oki. Ska pröva vrida lite på dom vid nästa bromsning om man byter turbo.



Ja gör gärna det, intresannt att se skillnaden. Skulle haft ett par snällare trimkammar igentligen, sett bromspapper på 100hk i skillnad på en sån motor som min och din utan att ändra nått annat
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Ja då kan de verkligen va intresant om de kan ge så mycket. Vad väger din bil på startplattan? Har kört 235 i slutfart med 800 WHP men massa andra med typ 650 WHP kör samma slutfart dock kanske inte dom väger 1550 kg som min gör :/
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Mikael S »

Ronnie AVR wrote:Ja då kan de verkligen va intresant om de kan ge så mycket. Vad väger din bil på startplattan? Har kört 235 i slutfart med 800 WHP men massa andra med typ 650 WHP kör samma slutfart dock kanske inte dom väger 1550 kg som min gör :/



1260 väger min med mig i, vikten är otroligt avgörande. Om din bil väger 1550kg behöver du mycket riktigt 800whp ungefär för din slutfart. Låter dock rätt tung, en kompis vägde sin E30 turbo touring med urtaget baksäte till 1220 utan förare
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Vägde den på ärtans vågar han använder sig av med viktfördelning när jag var upp dit och bromsa bilen. Utan mig i och ca 20 liter soppa och ingen huv var de 1450 har jag för mig. Så 35 liter soppa till mig och huven borde va ca 1550. Min kombi är ju fullsmetad med AC i samt elhissar taklucka. Tjänstevikt på pappret är 1370 plus buren och den är inte ett kilo lättad :)
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Verktyg dubbla insugskammar

Post by Mikael S »

Ronnie AVR wrote:Vägde den på ärtans vågar han använder sig av med viktfördelning när jag var upp dit och bromsa bilen. Utan mig i och ca 20 liter soppa och ingen huv var de 1450 har jag för mig. Så 35 liter soppa till mig och huven borde va ca 1550. Min kombi är ju fullsmetad med AC i samt elhissar taklucka. Tjänstevikt på pappret är 1370 plus buren och den är inte ett kilo lättad :)



Ja men då skulle jag vilja påstå att din bil går så bra som den borde, i alla fall slutfartsmässigt :) 234km/h i slutfart räcker till fina nior så finns lite att hämta på i starten :)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Verktyg dubbla insugskammar

Post by Ronnie AVR »

Ja 10:13 med 1.68 och har kört som bäst 1.51 i 60 ft så en 9a ska gå om man lyckas hitta en zf låda som funkar. Mycket låd och kardan strul denna sommar men påt igen nästa år :)
Post Reply