M5 E34 Mätarhus

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
holsta
Posts: 311
Joined: 31 Jan 2010, 01:46
Location: Karlskrona

M5 E34 Mätarhus

Post by holsta »

Tjena!

Jag har tänkt sätta i M5 mätarhus i min 525 e34 (M20).

Är det bara till att plugga i ? För dom mätarhusen jag har sett har inte förbrukningsmätare utan oljetemp.

Mvh Daniel
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by Pimplaren »

holsta wrote:Tjena!

Jag har tänkt sätta i M5 mätarhus i min 525 e34 (M20).

Är det bara till att plugga i ? För dom mätarhusen jag har sett har inte förbrukningsmätare utan oljetemp.

Mvh Daniel


Provade mitt extra m5 mätarhus i bruks-525 och de fungerade bra! byt chippet på baksidan så får du din mätarställning osv :)
Ang oljetempen så har m5 en givare för de, 525 osv har ekonomimätaren istället!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by Evinrude »

Byter du chip så borde väl varvräknaren räkna fel, eller?
Men med tanke på att det är en tidig så kan det bli knas ändå, baksidan på instrumenthuset måste ha samma färg, dvs ungefär samma årsmodell
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by Pimplaren »

Evinrude wrote:Byter du chip så borde väl varvräknaren räkna fel, eller?
Men med tanke på att det är en tidig så kan det bli knas ändå, baksidan på instrumenthuset måste ha samma färg, dvs ungefär samma årsmodell


Ja juste de finns lite olika färger på mätarhus! mitt var vitt, alltså 89 90 nånting..
Men varvräknaren räknar på samma vis på 6or, bara olika mellan 4cyl 6cyl och 8cyl såsom jag förstått de :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by Evinrude »

Finns en grå baksida också innan -89 så har man den lär det bli jävligt bökigt att hitta ett m5-hus
Ja cylinderantalet är samma, men skalan på mätaren är ju annorlunda, sitter den tolkningen i chippet eller i själva huset? För sitter den i chippet så kommer m20in helt plötsligt varva 7500 ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
holsta
Posts: 311
Joined: 31 Jan 2010, 01:46
Location: Karlskrona

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by holsta »

Pimplaren wrote:Provade mitt extra m5 mätarhus i bruks-525 och de fungerade bra! byt chippet på baksidan så får du din mätarställning osv :)
Ang oljetempen så har m5 en givare för de, 525 osv har ekonomimätaren istället!


Är ditt extra till salu? ;)

Evinrude wrote:Finns en grå baksida också innan -89 så har man den lär det bli jävligt bökigt att hitta ett m5-hus
Ja cylinderantalet är samma, men skalan på mätaren är ju annorlunda, sitter den tolkningen i chippet eller i själva huset? För sitter den i chippet så kommer m20in helt plötsligt varva 7500 ;)


Jag tror det visar samma på varvräknaren för det är bara ett motstånd som avgör om det är en 6a eller 4a som jag har förstått det.
Min m20 varvar ju redan 7200-7300. Därför jag vill ha ett m5 mätarhus :)
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
ole_m7
Posts: 326
Joined: 24 Sep 2006, 19:49
Location: Norge, ambjörby (sverige) och tyskland
Contact:

Re: M5 E34 Mätarhus

Post by ole_m7 »

Byter du chip blir speedometer veldig fel. Om du har t.ex 535:a, sätter i 535:ans chip i et m5 mäterhus, har du 300km/t på mätern och 260 in real. :p
Ole Kristian Noer
+4747869727
Post Reply