MS eller VEMS?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Overcharged

Post by Overcharged »

men det är ju ganska mkt mer man får i vems än med ms tycker jag iaf...
bredbandslambda, avgastemp,m.m. detta är ju suveränt!
sedan så har ju inte MS inbyggd tändning utan extrakoden...
AndersJ

Post by AndersJ »

Version 3 har väl tändning?

Mitt tips till dig SoureQ är att satsa på ett sprut som du känner att du kan hantera, eller kan få hjälp med. Du har ju kostat på din motor en del, och då är det dumt att skjuta den för att du inte kan använda sprutet riktigt. Fast du kanske har kunskaperna redan, vad vet jag :)

Jag kör med MS 3 på min M30-motor. Om något skulle gå fel är det inte hela världen eftersom jag fått tag på motorn så billigt. Så om du som jag inte har kunskaperna kanske du ska satsa på att köra MS på en motor som du inte är rädd om, och sedan gå vidare med en mer påkostad motor.
/Anders
E30 EVO 335
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Overcharged wrote:men det är ju ganska mkt mer man får i vems än med ms tycker jag iaf...
bredbandslambda, avgastemp,m.m. detta är ju suveränt!
sedan så har ju inte MS inbyggd tändning utan extrakoden...

Megasquirt med tändning =1500:-
LC 1 bredbandslambda: 2000:-
Avgastempmätare beroende på kvalitet: 1000-3000:-

Summa: 4500 med snik avgastemp (som ibland kan vara overkill att ha överhuvudtaget)
dahlman

Post by dahlman »

Om man kör EXTRA-koden i MS så är det väl igentligen inte mycket alls som talar för att välja VEMS om det inte skall landa på en 5-cylindrig morot.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Mattias Sandgren

Post by Mattias Sandgren »

dahlman wrote:Om man kör EXTRA-koden i MS så är det väl igentligen inte mycket alls som talar för att välja VEMS om det inte skall landa på en 5-cylindrig morot.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Det är en hel del lödning och special innan man kommit till ett fungerande system, det finns bara en trigger-ingång, en tändutgång och två spridardrivsteg som standard på ett MegaSquirt - det säger en hel del om vad som krävs när du vill ha 6 cylindrar med sekventiell insprutning och direct-fire tändning på den hårdvaran.
Om det då kostar 4500 kr för ett MegaSquirt (med de funktionerna köpta som inte ingår, typ bredbandslambda och avgastemp) och motsvarande VEMS kostar 6000 kr - då vet jag vad jag väljer för så mycket fritid har jag inte.
Thörn

Post by Thörn »

Bäckis Skrev:
Det racklar för jävligt många och det är inte acceptabelt om det inte kostar typ 2000kr.

Racklar? hänger inte riktigt med i terminologin :shock:
Tycker det verkar finnas en hel del folk med vems och som fått bra fungerande grejer. Så det blir VEMS för min del efter man sett tex Raceaddicts e30 i action :D
Henka.

Post by Henka. »

Har VEMS något motsvarande forum som MS har? (http://www.msefi.com/)

Har försökt förstå mig på VEMS hemsida men den är lite kasst uppbyggd. Allt känns lite oorganiserat... :?
Henrik Back
Post Reply