BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
hjesan jag är ny på detta forum men tänkte dela med mig lite av de jag sysslar med i garaget
har en komplett bmw 750 ial som jag demonterat för att ta motorn och lite andra delar till min bmw e30 323 från 86
m73 motorn kommer få dubbelturbo med vems insprut och dubbla bosh wastefirespolar till tändningen ¨
bilen kommer byggas som så
stel 8,8 tums axel upphängt i 4 link med stora hjulhus och helt ombyggt golv mm bak
fullbur och eventuellt bortkapade fjädertorn fram som kommer byggas ihop med fullburen
bilen kommer bli en gatbil men som även ska fungera skapligt på strippen och eventuellt köra event som drifting mm
har följt ivars vita e30 bygge och detta är väl tänkt å bli nå liknande
jag lägger upp lite bilder så får dom tala för sig
råkade ut för en garagebrand i förra garaget så här har jag köpt ny lokal och rustat den lite
här har jag hämtat hem e30 bmwn som ska byggas om
sotar ut v12an lite så den börjar förstå vad som är på gång
motor och låda ute ur 750in
provmonterar motorn i e30 karossen
svarvat av en tds låda som ska på m73 motorn
e30 karossen tvättad och rensad på lite överblivet skrot
svepet från tipptroniklådan å de är inte samma bultmönster som till v8an som en del påstår
en styrhub till växellådan så den blir 100 centrerad
nya svänghjulet håller på svarvas fram till den 3 skiviga tiltonkoplingen
hw stötdämparna som ska fram
750 svepet å lilla tds lådan
svetsat fast en aluskiva som jag sågat ur samt planfräst svepet så den svarvade svepet på lådan kommer bli rakt mot den planade utan mot svepet samt centrerad av styrhubben
svetsad och klar efter diverce strul med svetsar men nu blev de bra till slut
komentera eller fråga gärna så ska jag försöka komma med svar så gott jag kan
mvh björn
har en komplett bmw 750 ial som jag demonterat för att ta motorn och lite andra delar till min bmw e30 323 från 86
m73 motorn kommer få dubbelturbo med vems insprut och dubbla bosh wastefirespolar till tändningen ¨
bilen kommer byggas som så
stel 8,8 tums axel upphängt i 4 link med stora hjulhus och helt ombyggt golv mm bak
fullbur och eventuellt bortkapade fjädertorn fram som kommer byggas ihop med fullburen
bilen kommer bli en gatbil men som även ska fungera skapligt på strippen och eventuellt köra event som drifting mm
har följt ivars vita e30 bygge och detta är väl tänkt å bli nå liknande
jag lägger upp lite bilder så får dom tala för sig
råkade ut för en garagebrand i förra garaget så här har jag köpt ny lokal och rustat den lite
här har jag hämtat hem e30 bmwn som ska byggas om
sotar ut v12an lite så den börjar förstå vad som är på gång
motor och låda ute ur 750in
provmonterar motorn i e30 karossen
svarvat av en tds låda som ska på m73 motorn
e30 karossen tvättad och rensad på lite överblivet skrot
svepet från tipptroniklådan å de är inte samma bultmönster som till v8an som en del påstår
en styrhub till växellådan så den blir 100 centrerad
nya svänghjulet håller på svarvas fram till den 3 skiviga tiltonkoplingen
hw stötdämparna som ska fram
750 svepet å lilla tds lådan
svetsat fast en aluskiva som jag sågat ur samt planfräst svepet så den svarvade svepet på lådan kommer bli rakt mot den planade utan mot svepet samt centrerad av styrhubben
svetsad och klar efter diverce strul med svetsar men nu blev de bra till slut
komentera eller fråga gärna så ska jag försöka komma med svar så gott jag kan
mvh björn
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
va ska du göra i motorn? kolvar,stakar ? va är det för komp i v12 an?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
M73 har 10.0:1 i komp.
Tyvärr är inte m73 lika stärk som m70 enligt Per Harildstad som har skruvat mer än nån annan på v12 motorerna.
Tror han sa m73 har sämre toppar och klenare botten, minns inte alt han berättade.
Men det funkar säkert okej oavsett. kul at fler än jag bygger v12 turbo.
Tyvärr är inte m73 lika stärk som m70 enligt Per Harildstad som har skruvat mer än nån annan på v12 motorerna.
Tror han sa m73 har sämre toppar och klenare botten, minns inte alt han berättade.
Men det funkar säkert okej oavsett. kul at fler än jag bygger v12 turbo.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
är m73 en nyare v12 å m70 äldre,samma volym i båda?
edit,ja kan ju googla själv
edit,ja kan ju googla själv
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
hejsan och kul med lite respons i tråden
japp m73 motorn har 10,0-1 i komp och m70 motorn har 8,8-1 och de är den nyare v12 an från e38 karossen
sen skiljer de som motorerna i mellan är att m70 motorn har trigger framme på vevaxln och m73an tar signalen på svänghjulet
vad jag har läst mig fram så verkar inte m73an vara nå sämre än m70 motorn men de återstår att se
motorn kommer i vart fall bli oöppnad och köra på e85 pga kompretionen
m73 motorn utvecklar 326 hk med kassa grenrör och kattar
m70 motorn utvecklar 300 med samma settup
målet är att åtminstånde komma över 800 hk och då får vi se hur de går
en norman bygger på en m70 motor och han bromsade ur den 1045 h med helt standard motorn
nu är han uppe i 1247 med omslipade kammar och portade toppar och annat insug
kommer montera lite halvstora turbos så man inte får så jäkla tidigt laddtryck för jag tror inte dom här motorerna gillar så höga cylindertryck på låga varv
m73 motorn är lättare än m20 gjutgärnsklumpen som satt i tidigare och blocket tomt till v12an vägen ca 22 kilo vilket är ganska kul
ja vad mer ska jag skriva igentligen , de hära var kanske allt jag hade å komma med nu men de är bara fråga på
mvh björn
japp m73 motorn har 10,0-1 i komp och m70 motorn har 8,8-1 och de är den nyare v12 an från e38 karossen
sen skiljer de som motorerna i mellan är att m70 motorn har trigger framme på vevaxln och m73an tar signalen på svänghjulet
vad jag har läst mig fram så verkar inte m73an vara nå sämre än m70 motorn men de återstår att se
motorn kommer i vart fall bli oöppnad och köra på e85 pga kompretionen
m73 motorn utvecklar 326 hk med kassa grenrör och kattar
m70 motorn utvecklar 300 med samma settup
målet är att åtminstånde komma över 800 hk och då får vi se hur de går
en norman bygger på en m70 motor och han bromsade ur den 1045 h med helt standard motorn
nu är han uppe i 1247 med omslipade kammar och portade toppar och annat insug
kommer montera lite halvstora turbos så man inte får så jäkla tidigt laddtryck för jag tror inte dom här motorerna gillar så höga cylindertryck på låga varv
m73 motorn är lättare än m20 gjutgärnsklumpen som satt i tidigare och blocket tomt till v12an vägen ca 22 kilo vilket är ganska kul
ja vad mer ska jag skriva igentligen , de hära var kanske allt jag hade å komma med nu men de är bara fråga på
mvh björn
BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Väldigt intressant bygge !
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
ja roligt me v12. ja googla på bmw´s v12 er sitter några olika i E31 såg att m73 är på 5.4l å m70 5l
m73 är ju alublock kanske därför nån påstår att de ska hålla sämre? m70 är väll som 2st m20 om ja fattat de rätt.
m73 är ju alublock kanske därför nån påstår att de ska hålla sämre? m70 är väll som 2st m20 om ja fattat de rätt.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
kul att bygget uppskattas
m70 motorn är också ett alu block och kommer från e32 karossen och m73 är bara en förfinad verstion med högre komp vad jaag fått fram via nätet
de stämmer att m73an är på 5,4 liter men jag är osäker på vilken volym m70 motorn har jag har dock för mig att den har samma volym men de låter jag vara osagt
de är ju synd att varken m70 eller m73 har 4 ventilsteknik som tex m60 motorn får då jäklar hade då varit en trevlig motor om något
mvh
m70 motorn är också ett alu block och kommer från e32 karossen och m73 är bara en förfinad verstion med högre komp vad jaag fått fram via nätet
de stämmer att m73an är på 5,4 liter men jag är osäker på vilken volym m70 motorn har jag har dock för mig att den har samma volym men de låter jag vara osagt
de är ju synd att varken m70 eller m73 har 4 ventilsteknik som tex m60 motorn får då jäklar hade då varit en trevlig motor om något
mvh
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
5 liter är m70 på, mindre borr = starkare block.Bjorn c wrote:kul att bygget uppskattas
m70 motorn är också ett alu block och kommer från e32 karossen och m73 är bara en förfinad verstion med högre komp vad jaag fått fram via nätet
de stämmer att m73an är på 5,4 liter men jag är osäker på vilken volym m70 motorn har jag har dock för mig att den har samma volym men de låter jag vara osagt
de är ju synd att varken m70 eller m73 har 4 ventilsteknik som tex m60 motorn får då jäklar hade då varit en trevlig motor om något
mvh
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
erikjakan wrote:5 liter är m70 på, mindre borr = starkare block.Bjorn c wrote:kul att bygget uppskattas
m70 motorn är också ett alu block och kommer från e32 karossen och m73 är bara en förfinad verstion med högre komp vad jaag fått fram via nätet
de stämmer att m73an är på 5,4 liter men jag är osäker på vilken volym m70 motorn har jag har dock för mig att den har samma volym men de låter jag vara osagt
de är ju synd att varken m70 eller m73 har 4 ventilsteknik som tex m60 motorn får då jäklar hade då varit en trevlig motor om något
mvh
okej ja de stämmer säkert ifall du säger så , jag är ganska ny på bmw men de är bra att ni fyller på min bristande kunsskap
jag vet då i alla fall att d eär alublock med nicazil lopp och inte stålfoder tex
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Just honom jag talade om, Per Harildstad.Bjorn c wrote:hejsan och kul med lite respons i tråden
en norman bygger på en m70 motor och han bromsade ur den 1045 h med helt standard motorn
nu är han uppe i 1247 med omslipade kammar och portade toppar och annat insug
ja vad mer ska jag skriva igentligen , de hära var kanske allt jag hade å komma med nu men de är bara fråga på
mvh björn
Han smällde ihop en ny botten innan Gatebil på Våler i Maj. Stålfoder och fullsmidd.
Bromsade 1200whp@2bar. Sen orkade inte KRB's Dynapack mer..
Den ska väl opp i motorbänk så han får bottna Gt47'n senare..
Han har iallafall sjukt bra koll på dessa motorer, har talat mycket med honom.
Han har även börjat med 24v från m50 som ska byggas om och användas på en M70!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Joachim wrote:Just honom jag talade om, Per Harildstad.Bjorn c wrote:hejsan och kul med lite respons i tråden
en norman bygger på en m70 motor och han bromsade ur den 1045 h med helt standard motorn
nu är han uppe i 1247 med omslipade kammar och portade toppar och annat insug
ja vad mer ska jag skriva igentligen , de hära var kanske allt jag hade å komma med nu men de är bara fråga på
mvh björn
Han smällde ihop en ny botten innan Gatebil på Våler i Maj. Stålfoder och fullsmidd.
Bromsade 1200whp@2bar. Sen orkade inte KRB's Dynapack mer..
Den ska väl opp i motorbänk så han får bottna Gt47'n senare..
Han har iallafall sjukt bra koll på dessa motorer, har talat mycket med honom.
Han har även börjat med 24v från m50 som ska byggas om och användas på en M70!
okej ja jag har läst hans tråd men bara kommit till sidan 70 typ av över 100 sidor
gick hans block sönder eller monterade han stålfoder mest för säkerhets skull
ja håller inte de hära kanske jag får ställa v12an i borrverket och borra ur så jag får in stålfoder
jag har sett nån i sverige som även har monterat m50 toppar och de måste bli en förjävla rolig motorn
jag har hållt på en hel del med jänkare och sånt och men jag är så less på sånna skitmotorer där ingenting passar mot varandra och allt måste bearbetas och byggas om så de är ganska kul att skriva i bmw grejer där de är styrstifft på nästan allt och inga snea och vinda samt sönderdragna plåtkåpor som tråg och ventilkåper mm sen väger inte grejerna bly heller som allt gör i en tex cheva 350 men däremot kostar ju bmw delar en hel del , bara insugningspackningarna till v12 kostar 4200 kr
jag söker en byggtråd också med en vit e30 som kapat bort innerskärmarna på och som har fullbur mm men jag hittar inte tråden jag läste för nån månad sen
är de nån som har tips på vilken tråd jag söker för jag har fö rmig att jag läste den på ppf forumet
mvh
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Nää, motorn funkade som faan, men som sagt så tänker han bottna GT47:an, så det var därför.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Joachim wrote:Nää, motorn funkade som faan, men som sagt så tänker han bottna GT47:an, så det var därför.
haha ja de är ju helt sjukt att kunna plocka ur den effekten å de fortfarande inte gått sönder
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
nu har jag hittat tråden jag sökt så länge om den vita e30 som kapat ur i princip hela bilen och gjort mer eller mindre en rörram
de är tur man ligger däckat i halsfluss så man hinner sansa sig och fundera ett tag för annars är risken att man hade åkt och kapat ur hela bilen ikväll
ska ta mig en rejäl funderare på de hära
hoppas inte ägaren av tråden tar illa upp av att jag länkar den i så fall tar jag bort den
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51129" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh björn
de är tur man ligger däckat i halsfluss så man hinner sansa sig och fundera ett tag för annars är risken att man hade åkt och kapat ur hela bilen ikväll
ska ta mig en rejäl funderare på de hära
hoppas inte ägaren av tråden tar illa upp av att jag länkar den i så fall tar jag bort den
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51129" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh björn
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
man ska nog vara jävulskt kunnig och jävulskt drivande för att göra ett sådant bygge, blir lätt att det spårar en smula för mycket, drar ut på tiden och aldrig färdigställs
mitt tips är att börja lugnt, kapa bara det som behövs kapas, släng in en 6p bur och komplettera den lite
så har jag gjort, och det har spårat tillräckligt som det är, och fast en själv lägger ca 13.000kr/månad på bilen, så drygar det som fan att färdigställa ett sådant projekt, vill då inte ens tänka mig hur länge det skulle ta om man ska ta och kapa ur hela botten på bilen och bygga upp allt från grunden istort sätt, all huvudverk med inpassning etc
Lycka till, tror det kommer bli sjukt coolt, och vore synd att se ännu ett projekt säljas av pga tidsbrist
Mvh
mitt tips är att börja lugnt, kapa bara det som behövs kapas, släng in en 6p bur och komplettera den lite
så har jag gjort, och det har spårat tillräckligt som det är, och fast en själv lägger ca 13.000kr/månad på bilen, så drygar det som fan att färdigställa ett sådant projekt, vill då inte ens tänka mig hur länge det skulle ta om man ska ta och kapa ur hela botten på bilen och bygga upp allt från grunden istort sätt, all huvudverk med inpassning etc
Lycka till, tror det kommer bli sjukt coolt, och vore synd att se ännu ett projekt säljas av pga tidsbrist
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;