Demontera & Montera M50 Topp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Demontera & Montera M50 Topp

Post by Overcharged »

När man ska planslipa en M50 topp måste man väl ta ut ventilerna? eller?
Om man ska demontera toppen och ta bort ventilerna och sedan montera allt igen, vad är det då för specialverktyg man behöver?
behövs väl något verktyg när man skall få dit ventilerna igen?

såg också i haynes boken att man var tvungen att ha ett specialverktyg när man skulle demontera kamöverfallen? verktyget tryckte ner överfallen....
behövs det verkligen?

många frågor nu men jag hoppas någon kan vara schysst och svara på dem :wink:

förresten vilket är bäst:
planslipa eller planfräsa?
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Tja!!

Japp, ventilerna måste ut!!

Om du vill göra det enkelt för dig så lyfter du av toppen, plockar ur kammarna och sedan lämnar du toppen till den lokala firman som håller på med motorarbeten.

Dom har bra grejer för att plocka ur ventilerna, så slipper du krångla med en ranglig ventilbåge från biltema :wink:

Jag lät motormekano i halmstad göra det på min topp, det blir inte så dyrt...

Min topp planfrästes.

MVH/ Anders
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

min topp med oversize ventiler måste dom tas ur, men med polarns med original planade han med ventilerna i!

Kamaxlarna går och skruva i och ur utan det verktyget men man får va försiktig och skruva lite i taget på alla skruvar! jag har lyckats ha av en insugskam en gång :evil:
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag har en topp liggandes som har varit planad med ventilerna i och där ser man att det har nuddat ventilerna, men det kanske går om man tar jävlig lite :?

MVH/ Anders
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

hmm okey :? men den hade kanske vart planad tidigare...hade ju vart skönt att slippa plocka av och på ventiler...men han i halmstad vad tog han för att plana toppen och montera/demontera ventilerna på ett hum?
då gäller det att va försiktig med kammarna då :)
men det går att använda biltemas verktyg? är det jävligt att få det bra?
har alldrig plockat ut ventiler innan :roll:
skadad_1983
Posts: 85
Joined: 01 Oct 2006, 18:08

Post by skadad_1983 »

ja fick tillbaks min topp igår ifrån planing och jag hade tagit ut ventilerna det var inga problem så länge du har ett rejält verktyg först prova jag med biltemas men den var för kort , jag menar när du ändå har av toppen så slippa in ventilerna och bytta ventiltätningar när du ändå e igång det gjorde iallafall jag så e det gjort också
skadad_1983
Posts: 85
Joined: 01 Oct 2006, 18:08

Post by skadad_1983 »

ps det var första gången för mej som jag pilla av ventilerna och det var det lättaste än så länge på min topprenovering inga som helst problem det du ska tänka på är att när du sätter ihop det igen så ge varje ventil en liten klapp med hammerna eller något så dem fästena till ventilerna hamnar rätt , eller rättar sagt sätter sej på plats
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Ett tips om du inte gillar biltemas rangliga ventilbåge, bygg dig en egen av en stor robust tving. Det gjorde jag o det funkade verkligen skitbra. Rejäl o stabil o funkade faktiskt bättre än alla andra ventilbågar jag använt.

Även på min oplanade originaltopp var man tvungen att ta ur ventilerna. Jag la en stålskala över ytan o ventilerna stack upp så att säga. Sen skadar det ju inte som någon innan sa att byta ventiltätningar och slipa in ventilerna igen...
Finns ganska billiga tätningar på motornord, 15kr stycket. Kollade iofs aldrig vad de kostade på BMW för jag ändå skulle beställa annat från Motornord samtidigt men...

EDIT, andra bra saker att ha när du ska plocka lös ventilerna är en sån magnet på en pinne för att få bort knastrena lättare (eller en skruvmejsel med magnetisk spets) samt en bra näbbtång. Gjorde denna procedur för nån månad sen, tog en dryg timme o plocka ur alla ventiler.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Tack för alla bra tips! Man får väl ta och bygga en sån där ventilbåge då 8)
Micke325
Posts: 11
Joined: 29 Oct 2006, 18:49

Post by Micke325 »

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... emoval.htm


En bra mek sida. Bra förklarat och fina bilder.

Men där säger dom att man inte ens ska försöka plocka ur kamarna utan specialverktyg. Inte ens försöka lossa överfallsmuttrarna lite i taget.
Anledningen till detta är att kammen är så lång att den knäcks väldigt lätt av trycket från ventilfjädrarna.

När jag skulle plana min topp så fick firman göra allt det där.

Nån som har nått bra sätt att få ur kammarna? =)
Post Reply