Min M5:a

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Caulev

Re: Min M5:a

Post by Caulev »

Skitskoj att du berättar!!
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
nicke.t

Post by nicke.t »

jäkla bra tid med en gammal M5,med tanke på vikt/hk.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
HenrikF

Post by HenrikF »

Hilda wrote:
Ja hoppas det inte jag har framhävt informationen stötande eller skrytigt på något sätt för det är inte alls min mening.

Såär det...mvh hilda

Stötande kan det inte vara, det är ju sanning:)

ps. mitt gamla användarnamn är salle, så jag har varit intresserad av denna bil sedan länge. Fattar inte att jag inte själv köpte den utan tvingade caulev att göra det ist :oops:
/Henrik
Caulev

Post by Caulev »

HenrikF wrote:
Hilda wrote:
Ja hoppas det inte jag har framhävt informationen stötande eller skrytigt på något sätt för det är inte alls min mening.

Såär det...mvh hilda

Stötande kan det inte vara, det är ju sanning:)

ps. mitt gamla användarnamn är salle, så jag har varit intresserad av denna bil sedan länge. Fattar inte att jag inte själv köpte den utan tvingade caulev att göra det ist :oops:

Det e lugnt Salle jag lovar att du får mecka med den lite!! plus att ifall du gör ett bra jobb får ta en sväng eller två...... :D
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

pizza wrote:Den ska va chippad, filter å system på om inget gjort nått med den sista tiden, gick 12.69 har jag dör mig på klister å 10,5".
Blocket va gjutet 4.0 å de har jag aldrig sett förut, vet dock att BMW gjorde 7st 4 liters S38 men att en av dom sitter i denna är väl inte alltför troligt...

Dom har, vad jag vet, väl aldrig gjort nån 4,0 liters S38?, däremot har dom gjort 3-4 408hästars S38or.
Det va tänkt som ett projekt på begäran från en Shejk i Dubai (S38B38 Dubai Spezial) som efterfrågade en 400 hästars M5 E34, 2 motorer hamnade sen även i bilar "off the record".
För ögat utseende mässigt så är 340hästars B38an och 408hästars B38 lika. Dock skiljer kolvar, komp, kammar och lite mer på dessa.
Exemplaret som skeppades till Dubai, har köpts av en M-entusiast med kontakter inom BMW M och personer som byggde dessa bilar, bilen i fråga ska renoveras till originalskick av samma herre som engång byggde bilen -94, efter att ha blivit ägd av en herre i Nederländerna.

Bmw nekar att dessa bilar nånsin existerat.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Dawe_A

Post by Dawe_A »

P.Herrdahl wrote:
pizza wrote:Den ska va chippad, filter å system på om inget gjort nått med den sista tiden, gick 12.69 har jag dör mig på klister å 10,5".
Blocket va gjutet 4.0 å de har jag aldrig sett förut, vet dock att BMW gjorde 7st 4 liters S38 men att en av dom sitter i denna är väl inte alltför troligt...

Dom har, vad jag vet, väl aldrig gjort nån 4,0 liters S38?, däremot har dom gjort 3-4 408hästars S38or.
Det va tänkt som ett projekt på begäran från en Shejk i Dubai (S38B38 Dubai Spezial) som efterfrågade en 400 hästars M5 E34, 2 motorer hamnade sen även i bilar "off the record".
För ögat utseende mässigt så är 340hästars B38an och 408hästars B38 lika. Dock skiljer kolvar, komp, kammar och lite mer på dessa.
Exemplaret som skeppades till Dubai, har köpts av en M-entusiast med kontakter inom BMW M och personer som byggde dessa bilar, bilen i fråga ska renoveras till originalskick av samma herre som engång byggde bilen -94, efter att ha blivit ägd av en herre i Nederländerna.

Dvs att vi aldrig kommer få reda på om detta är en enda stor myt, varför skulle bmw gå under jorden med att de byggt ett par ännu starkare och helt vansinniga 408hk sexor
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Dawe_A wrote:
P.Herrdahl wrote:

Dvs att vi aldrig kommer få reda på om detta är en enda stor myt, varför skulle bmw gå under jorden med att de byggt ett par ännu starkare och helt vansinniga 408hk sexor

Den Dubai tillverkade är bekräftad, står tillochmed i utrustningslistan att den har uppgraderad motor till 400 hästar.
Antar att BMW inte va delaktiga i detta projekt utan att det va helt M-GmbH som ansvarade för det och således nekar BMW till att de tillverkats.
De andra 2? som fick denna motor va bilar som skulle komma att ägas av M-GmbH´s högre upsatta, de va från början 2 bilar som fick 340 hästars versionen av S38 men fick senare 408 hästars motorn monterad istället och således står det fortfarande som 340hästars bilar enligt VIN numret. Det vill säga att det säkerligen är några som ägt dessa bilar men aldrig vetat vad det igenligen döljt sig under huven.

Det va alltså en tillverkning på 1bil från början, men det finns troligvis 2-4stycken. Ingen av BMW erkänd "special off" som Cecotto, Winkelhock och 20 Jahre Motorsport.

Här är S38B38 Dubai Spezial, den enda bekräftade bilen, såldes till München 2011.
Image

TIG svetsare.
Audi S/RS
E28

Post by E28 »

P.Herrdahl wrote:Den Dubai tillverkade är bekräftad, står tillochmed i utrustningslistan att den har uppgraderad motor till 400 hästar.

Kollar man i utrustningslistan på det exemplaret så står det så här under Individual vehicle data:

0944 ZS allocated
Leistungsgesteigerter Motor (400 PS)
Aufbau bei ZS-M-31, Herr Prerauer mit saemtlichen Anbauteilen!
S38-Motor Nr. 60330869
Im Schadens- oder Reparaturfall sind Teile über ZS-M-3 zu
beziehen.
Der Verbau des Motors ist mit serienmaessigem Antriebsstrang
und Fahrwerk wie HC91 zu erfolgen (gem. BA 8167.G).

:D

https://picasaweb.google.com/frankm3meister/E34M5#
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

E28 wrote:
P.Herrdahl wrote:Den Dubai tillverkade är bekräftad, står tillochmed i utrustningslistan att den har uppgraderad motor till 400 hästar.

Kollar man i utrustningslistan på det exemplaret så står det så här under Individual vehicle data:

0944 ZS allocated
Leistungsgesteigerter Motor (400 PS)
Aufbau bei ZS-M-31, Herr Prerauer mit saemtlichen Anbauteilen!
S38-Motor Nr. 60330869
Im Schadens- oder Reparaturfall sind Teile über ZS-M-3 zu
beziehen.
Der Verbau des Motors ist mit serienmaessigem Antriebsstrang
und Fahrwerk wie HC91 zu erfolgen (gem. BA 8167.G).

:D

https://picasaweb.google.com/frankm3meister/E34M5#

Precis!
"Ökad motoreffekt (400 hk)
Struktur på ZS-M-31, Mr Přerov med alla bilagor!
S38-motor Nr 60.330.869"

När bilen såldes från Nederländerna tillbaka till Tyskland så hade köparen kontaktat och tagit med sig en av M-GmbH anställd som gjorde en rad tester och de kom fram till att motorn som fortfarande va monterad va denna minst sagt speciella 408hästars S38 som igentligen från början va tänkt som ett DTM projekt.

Lite kul kuriosa va att när bilen såldes från Dubai till Nederländerna så hade köparen ingen aning om vad han köpt, skicket och utrustningen hade tilltalat han så han slog till och fick sedan reda på att han köpt den mest unika E34a M5an som någonsin gjorts. Ibland har man tur!

TIG svetsare.
Audi S/RS
nicke.t

Post by nicke.t »

den s38 an skulle må väldigt bra med laddtryck.alla bmw entusiaster vänder sig i graven :lol:
Caulev

Post by Caulev »

Uhhhh näääää!!!
Hade varit synd att en så pass udda motor skulle få andningshjälp. Överladda kan man göra med mycket annat i BMW väg.
Min åsikt i alla fall.
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Tror den såldes för 130.000:- 2009 när den gick till Nederländerna, vad han fick när han senare fick reda på vad det va för bil vet jag inte men kan tänka mig det vart ett skapligt klirr i kassan!

Nä, vet faktiskt inte om jag skulle våga använda varken motor eller kaross till nå mer än nån söndagsutflykt om jag ägt den. Den specialbeställdes med istortsett så mycket Individual utrustning som gick att få -94 och skulle kännas tråkigt att sätta en sådan raritet i ett räcke. :)

TIG svetsare.
Audi S/RS
Bolero

Post by Bolero »

P.Herrdahl wrote:Tror den såldes för 130.000:- 2009 när den gick till Nederländerna, vad han fick när han senare fick reda på vad det va för bil vet jag inte men kan tänka mig det vart ett skapligt klirr i kassan!

Nä, vet faktiskt inte om jag skulle våga använda varken motor eller kaross till nå mer än nån söndagsutflykt om jag ägt den. Den specialbeställdes med istortsett så mycket Individual utrustning som gick att få -94 och skulle kännas tråkigt att sätta en sådan raritet i ett räcke. :)

Skulle haft den i vardagsrummet alt sovrummet så man kunde sovit gott varje natt! :D
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
HenrikF

Post by HenrikF »

Det är en mycket speciell bil. Drömmen hade varit om de byggde 20j modellen med denna motorn, transmission och bromsar från 95an. Visst kan man göra allt detta i efterhand men det hade varit fräckt om bmw själva gjorde det.
/Henrik
nicke.t

Post by nicke.t »

[quote="Caulev"]Uhhhh näääää!!!
Hade varit synd att en så pass udda motor skulle få andningshjälp. Överladda kan man göra med mycket annat i BMW.

de va många som sa så för ett gäng år sen när folk börja bygga turbo på fina org m5 motorer oxo. även om ja håller med i de här fallet,va mest ett skämt å uppröra några orginal nissar. :wink:
Caulev

Post by Caulev »

He he he jag förstod de...
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
Caulev

Post by Caulev »

Ville bara berätta att vi idag fick läsa vad det står på mitt block och visst.... står det 4,0 !!
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
Post Reply