Att TG motor är så duktig tvivlar jag på. Jag skulle installera Nira på en Focus RS i somras som TG motor hade Monterat en portad topp på och ställt in kammarna. Tyvärr hade id**en vänt toplockspackningen (Som det står top uppåt på) så det var bara för mina vänner att lyfta av toppen och beställa en ny packning.
Ska detta hända om man lämnar bort en superfräsch motor till en Proffs-Ford trimmare?
Erfarenheter av Escort Cosworth
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hallå..
då så kan jag väl dra mitt strå till stacken när det gäller escort cosworth.
under mina 6år med escort cossie så jag varit med om en del, det är jäkla rolig bil om man förbättrar på väghållningen med tex coilovers och riktiga bussningar så blir den som en förvuxen gocart, bromsskivorna fram i orginalutförande är ingen hit alls, dom blir skeva så fort som blir lite varma, så byt skivor till något eftermarknadsmärke..det bästa är så klart att byta till tex 4 kolv ok,
rent maskinellt så är "blå" motorn är slitstark,har den fått frisk olja och inte fått smaka på tokvarvningar-undersökning på hur länge man kan stå på varvstopp när den är kall så håller den bra länge,
det är en rätt så lätttrimmad maskin om man ska stanna som max runt 450-500hk. om man vidare ska upp på över ca 600hk och vidare så börjar det blir dyrare..
svagheten är som det har skrivits om innan.det är växellådan, jag har med rasat min låda, när den sattes ihop igen så har den förbättas så gott det gick med std dreven i lådan.andra synkringar kulpeenade drev osv.den verkar stå pall bra nu för jag har inte haft något strul alls. kopplingen brukar säga upp sej efter ett tag med det vanliga 330kitet, så en sinter lamell av någon form är att föredra, passa på att byta till en hårdare tryckplatta rekomenderas med.
fram&bakdiffarna står pall för de flesta. magnaten tillverkar difflock till framdiffen annars i ett tjockare material så då blir det inget flex. skulle det banka/ryka när du kör så är det knutkorset till den lille kardanen driver till diffen fram som är glapp.
om ni ska köpa en Escort cossie och vill bygga vidare utan att byta sprut så ska ni välja av årsmodell 92-93 och dom tidiga 94'orna som tillverkades fram till juni 94,det sitter ett weber marelli sprut som är mappningsvänligt styrs med lamda&mapsensor. sen 94'orna-95-96 hade ford egna sprut med luftmängdmätare+en massa juks som satte begränsningar på runt 300hk sen så är det stopp.
några saker som är att rekomendera om ni tex köper en Escort Cossie med 330kit el likande. kolla så är motorkuddarna/motorfästen är byta till vibratech. annars så kan motorn vrida sej så pass så att en drivaxel kan hoppa ur..oftast så är det den högra som bruka ryka..en komplett drivaxel ska på ca 7000 pix. nya motorfästen ca 1800 så vilket väljer man
..
nackdelen med hårda motorfästen är att det kommer in lite mera vibrationer inne i kupen
ska ni göra tex motorrenovering uppgradera i maskinen så finns det firmor i England så det blir billigare än att handla i sverige om man tar hem det mesta på ett bräde.
bäst att jag slutar skriver nu innan ni tröttnar på mej totalt
så summan är att det är en riktigt rolig bil om man har lite bättre in väghållningsväg och effekt med..nackdelen är lådan..lite plastig inredning.
själv så börjar bli lite sugen på ett nytt bilmärke så en bmw av någon form blir det nästa gång
//Henke P..
då så kan jag väl dra mitt strå till stacken när det gäller escort cosworth.
under mina 6år med escort cossie så jag varit med om en del, det är jäkla rolig bil om man förbättrar på väghållningen med tex coilovers och riktiga bussningar så blir den som en förvuxen gocart, bromsskivorna fram i orginalutförande är ingen hit alls, dom blir skeva så fort som blir lite varma, så byt skivor till något eftermarknadsmärke..det bästa är så klart att byta till tex 4 kolv ok,
rent maskinellt så är "blå" motorn är slitstark,har den fått frisk olja och inte fått smaka på tokvarvningar-undersökning på hur länge man kan stå på varvstopp när den är kall så håller den bra länge,
det är en rätt så lätttrimmad maskin om man ska stanna som max runt 450-500hk. om man vidare ska upp på över ca 600hk och vidare så börjar det blir dyrare..
svagheten är som det har skrivits om innan.det är växellådan, jag har med rasat min låda, när den sattes ihop igen så har den förbättas så gott det gick med std dreven i lådan.andra synkringar kulpeenade drev osv.den verkar stå pall bra nu för jag har inte haft något strul alls. kopplingen brukar säga upp sej efter ett tag med det vanliga 330kitet, så en sinter lamell av någon form är att föredra, passa på att byta till en hårdare tryckplatta rekomenderas med.
fram&bakdiffarna står pall för de flesta. magnaten tillverkar difflock till framdiffen annars i ett tjockare material så då blir det inget flex. skulle det banka/ryka när du kör så är det knutkorset till den lille kardanen driver till diffen fram som är glapp.
om ni ska köpa en Escort cossie och vill bygga vidare utan att byta sprut så ska ni välja av årsmodell 92-93 och dom tidiga 94'orna som tillverkades fram till juni 94,det sitter ett weber marelli sprut som är mappningsvänligt styrs med lamda&mapsensor. sen 94'orna-95-96 hade ford egna sprut med luftmängdmätare+en massa juks som satte begränsningar på runt 300hk sen så är det stopp.
några saker som är att rekomendera om ni tex köper en Escort Cossie med 330kit el likande. kolla så är motorkuddarna/motorfästen är byta till vibratech. annars så kan motorn vrida sej så pass så att en drivaxel kan hoppa ur..oftast så är det den högra som bruka ryka..en komplett drivaxel ska på ca 7000 pix. nya motorfästen ca 1800 så vilket väljer man

nackdelen med hårda motorfästen är att det kommer in lite mera vibrationer inne i kupen
ska ni göra tex motorrenovering uppgradera i maskinen så finns det firmor i England så det blir billigare än att handla i sverige om man tar hem det mesta på ett bräde.
bäst att jag slutar skriver nu innan ni tröttnar på mej totalt
så summan är att det är en riktigt rolig bil om man har lite bättre in väghållningsväg och effekt med..nackdelen är lådan..lite plastig inredning.
själv så börjar bli lite sugen på ett nytt bilmärke så en bmw av någon form blir det nästa gång
//Henke P..
Escort Cosworth 93'a
-
- Posts: 136
- Joined: 20 Nov 2005, 16:56
- Location: Örebro
oj herregud...det låter nog jävligt klantigt ändå :S jag editerar här på samma gång i mitt förra inlägg...det var 3 block på 1 sommar som gick åt...eller 2...men har ett minne det skulle ha vart 3 st...och nej johan...sånt får INTE hända om man lämnar bort sin motor åt någon proffstrimmare...om det händer så måste det vara garanti tycker jag men man får ju inte det tyvärrjohankihl wrote:Att TG motor är så duktig tvivlar jag på. Jag skulle installera Nira på en Focus RS i somras som TG motor hade Monterat en portad topp på och ställt in kammarna. Tyvärr hade id**en vänt toplockspackningen (Som det står top uppåt på) så det var bara för mina vänner att lyfta av toppen och beställa en ny packning.
Ska detta hända om man lämnar bort en superfräsch motor till en Proffs-Ford trimmare?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
Jag har lagat endel cosworths och vet vad som är problemen med dem
höger motorkudde som nämts klarar inte mer effekt än original och går då väldigt lätt sönder vid trimmning då motorn vrider sig så mycket att den går av och till följd av detta går hela drivknutshuset (namn?) och kanske även drivknuten sönder
Sen har vi generatorbulten och staget som rasat många motorer dvs den rallar upp eller att staget går av och då får soppapumpen för lite spänning och motorn går snålt och spikar sönder
även elen till soppapumpen kan vara dålig och samma sak händer
Elen i övrigt är oxå skit ... jag har lagat många cosworths som gått dåligt med en flaska 5-56 för att spruta i kontakter och på jordpunkter
Växellådan är inget att hänga upp i julgranen
den rasar på lite olika sätt antingen har man för mycket vridmoment så utgående axeln och bottenstocken trycks isär och dreven ligger på topparna och sen har man rensade drev ... händer oftast/alltid på 2:a och 3:e växeln
annars kan man ha dåliga lager (nållagret i veven, ingående lagret i lådan) eller trasig hardyskliva
sen kan även tätningen mellan växellåda och fördelningslåda vara dålig så all olja rinner till fördelningslådan
Toppacknignen är dålig original men grupp A finns för rimliga summor men den kan oxå fara då oftast pga man kör så motorn kokar lokalt i toppen kan bero på att man tagit bort kylningen till turbon
och pluggat eller att man har för mkt effekt
främre kardanknutkorset har oxå dåliga lager och de ger upp pga downpipen går förbi där och värmer dem för mkt
bakdiffen är oxå lite dålig den håller inte vid större effektuttag
framdiffen håller bra men vid större effektuttag bör man förstärka locket somsagt
tändningen är oxå värdelös man måste knacka ihop stiften för att inte blåsa ut gnistan
vevhusventilatonen är som på en saab eller volvo dvs värdelös
och bör öppnas upp innan man trycker ut packboxar eller rasar motorn
kolvringarna bör bytas vid större trimningsgrad då orignal faller i bitar av värmen och sätter sig i oljepumpen
vet inte om det är så mycket mer som rasar eller är dåligt
sen finns det grejjer som går förbättra t.ex förlänga vevstakarna och flytta upp kolvbulten på kolvarna
köpa en vev med dubbla motvikter då original börjar flexa vid högre rpm trots den är smidd
Jag brukar avråda folk att köpa då jag vet alla felen, men faktum är att om man lagar alla feloch brister (förutom lådan) så kommer man billigt undan och har en väldigt trevlig och potent bil
Rimbofolket (med Martin Palm i spetsen) kan nog 10ggr mer än TG racing ang cosworth vill jag då påstå
förresten visste ni om att speeders gammla cossie motor är nog bland det värsta som byggds i 2L vad sägs om 648hk på 98okt med ett skitkasst plenum (släng dig i väggen muppen) och med 0.5bars laddtryck vid 2400rpm (423hk då) och max ladd 2.4bar vid 4500rpm
höger motorkudde som nämts klarar inte mer effekt än original och går då väldigt lätt sönder vid trimmning då motorn vrider sig så mycket att den går av och till följd av detta går hela drivknutshuset (namn?) och kanske även drivknuten sönder
Sen har vi generatorbulten och staget som rasat många motorer dvs den rallar upp eller att staget går av och då får soppapumpen för lite spänning och motorn går snålt och spikar sönder
även elen till soppapumpen kan vara dålig och samma sak händer
Elen i övrigt är oxå skit ... jag har lagat många cosworths som gått dåligt med en flaska 5-56 för att spruta i kontakter och på jordpunkter
Växellådan är inget att hänga upp i julgranen
den rasar på lite olika sätt antingen har man för mycket vridmoment så utgående axeln och bottenstocken trycks isär och dreven ligger på topparna och sen har man rensade drev ... händer oftast/alltid på 2:a och 3:e växeln
annars kan man ha dåliga lager (nållagret i veven, ingående lagret i lådan) eller trasig hardyskliva
sen kan även tätningen mellan växellåda och fördelningslåda vara dålig så all olja rinner till fördelningslådan
Toppacknignen är dålig original men grupp A finns för rimliga summor men den kan oxå fara då oftast pga man kör så motorn kokar lokalt i toppen kan bero på att man tagit bort kylningen till turbon
och pluggat eller att man har för mkt effekt

främre kardanknutkorset har oxå dåliga lager och de ger upp pga downpipen går förbi där och värmer dem för mkt
bakdiffen är oxå lite dålig den håller inte vid större effektuttag
framdiffen håller bra men vid större effektuttag bör man förstärka locket somsagt
tändningen är oxå värdelös man måste knacka ihop stiften för att inte blåsa ut gnistan
vevhusventilatonen är som på en saab eller volvo dvs värdelös

kolvringarna bör bytas vid större trimningsgrad då orignal faller i bitar av värmen och sätter sig i oljepumpen
vet inte om det är så mycket mer som rasar eller är dåligt
sen finns det grejjer som går förbättra t.ex förlänga vevstakarna och flytta upp kolvbulten på kolvarna
köpa en vev med dubbla motvikter då original börjar flexa vid högre rpm trots den är smidd
Jag brukar avråda folk att köpa då jag vet alla felen, men faktum är att om man lagar alla feloch brister (förutom lådan) så kommer man billigt undan och har en väldigt trevlig och potent bil
Rimbofolket (med Martin Palm i spetsen) kan nog 10ggr mer än TG racing ang cosworth vill jag då påstå
förresten visste ni om att speeders gammla cossie motor är nog bland det värsta som byggds i 2L vad sägs om 648hk på 98okt med ett skitkasst plenum (släng dig i väggen muppen) och med 0.5bars laddtryck vid 2400rpm (423hk då) och max ladd 2.4bar vid 4500rpm
för att tilllägga lite info.FoX wrote:jag sålde min cosworth (sierra) för några månader sedan, jag valde att sattsa allt på bmw projeket.
Cossie folket har tappat uppfattningen om priser, helt sjuka priser på allt.
Diffen paja för mig (körde 330kit rwd) då tänkte jag passa på att byta bultarna till drivaxlarna. Givetvis var det special. tror gängen hette zf1 eller något. ingen firma i stan hade bultarna, inget kunde beställa.
Till slut fick jag hjälp av en annan cossie entusiast.
det är viscositets diffar i bilarna och dom bör packas om då och då, tacka vet jag bmw lamelldiffar.
håll dig till det ända rätta, Bmw (Turbo)
dom bultarna som var omöjliga att få tag på komm från tg racing.
Den andra entusiasten som hjälpte mig med diffen va just Speeder från fmcs...
båda duktiga och trvliga.
Det känns som det är mycket smutskastning inom cosworth världen, alla kastar skit på varandra.


Vet ingen effekt, men hur många hästar från Stian ut ur sin WRC escort?Big Al wrote:förresten visste ni om att speeders gammla cossie motor är nog bland det värsta som byggds i 2L vad sägs om 648hk på 98okt med ett skitkasst plenum (släng dig i väggen muppen) och med 0.5bars laddtryck vid 2400rpm (423hk då) och max ladd 2.4bar vid 4500rpm
(de flästa vet vilken blå wrc escort jag menar, kommer från norge)
-
- Posts: 136
- Joined: 20 Nov 2005, 16:56
- Location: Örebro
Läste att stians ger ca 770hk, går bra iallafallFoX wrote:för att tilllägga lite info.FoX wrote:jag sålde min cosworth (sierra) för några månader sedan, jag valde att sattsa allt på bmw projeket.
Cossie folket har tappat uppfattningen om priser, helt sjuka priser på allt.
Diffen paja för mig (körde 330kit rwd) då tänkte jag passa på att byta bultarna till drivaxlarna. Givetvis var det special. tror gängen hette zf1 eller något. ingen firma i stan hade bultarna, inget kunde beställa.
Till slut fick jag hjälp av en annan cossie entusiast.
det är viscositets diffar i bilarna och dom bör packas om då och då, tacka vet jag bmw lamelldiffar.
håll dig till det ända rätta, Bmw (Turbo)
dom bultarna som var omöjliga att få tag på komm från tg racing.
Den andra entusiasten som hjälpte mig med diffen va just Speeder från fmcs...
båda duktiga och trvliga.
Det känns som det är mycket smutskastning inom cosworth världen, alla kastar skit på varandra.![]()
![]()
Vet ingen effekt, men hur många hästar från Stian ut ur sin WRC escort?Big Al wrote:förresten visste ni om att speeders gammla cossie motor är nog bland det värsta som byggds i 2L vad sägs om 648hk på 98okt med ett skitkasst plenum (släng dig i väggen muppen) och med 0.5bars laddtryck vid 2400rpm (423hk då) och max ladd 2.4bar vid 4500rpm
(de flästa vet vilken blå wrc escort jag menar, kommer från norge)
