Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Tackar! Går framåt varjefall
Trigger fästet är monterad och triggerhjul fastskruvad i remhjul och tänderna avsvarde lite.
Var ett par tiondelar kast på triggerhjulet.
Fick insuget och tryckboxen från svetsning, har fräst och slipat av insuget.
Borrade även till fuilrailen.
Nu är bara fästena kvar att tillverka, får se hur jag löser det.
Putsade till lite inne i insuget oxå.
Trigger fästet är monterad och triggerhjul fastskruvad i remhjul och tänderna avsvarde lite.
Var ett par tiondelar kast på triggerhjulet.
Fick insuget och tryckboxen från svetsning, har fräst och slipat av insuget.
Borrade även till fuilrailen.
Nu är bara fästena kvar att tillverka, får se hur jag löser det.
Putsade till lite inne i insuget oxå.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Bockade till enkla rostfria fästen till fuilrailsen.
Imorrn ska jag lackera insuget och ev. tryckboxen oxå.
Imorrn ska jag lackera insuget och ev. tryckboxen oxå.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Lackade insug och tryckbox idag
Skulle helst lackat tryckboxen svart men hade inte svart 2K lack hemma.
Den blir iförsej gömd under fakeluftrenaren
Skulle helst lackat tryckboxen svart men hade inte svart 2K lack hemma.
Den blir iförsej gömd under fakeluftrenaren
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Stiligt!!
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Tackar BusE
Skruvade fast tråget. Provmonterade insug, spjällhus, tryckbox och ventilkåpor
Ska börja tillverka "fake" luftrenaren som ska täcka tryckboxen.
Skruvade fast tråget. Provmonterade insug, spjällhus, tryckbox och ventilkåpor
Ska börja tillverka "fake" luftrenaren som ska täcka tryckboxen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, motorn klar
Ja jag lär säg att ja är impad av mycket i denna tråden
Kul å se allt du gör själv, man blir avundsjuk att man inte har kunskapen eller verktygen!
Provstart snart då? Har du nån frän låda till maskien klar?
Mvh
Kul å se allt du gör själv, man blir avundsjuk att man inte har kunskapen eller verktygen!
Provstart snart då? Har du nån frän låda till maskien klar?
Mvh
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, motorn klar
Tackar!Andy_b wrote:Frään
Måste göra så mycket själv som möjligt annars skulle jag aldrig ha råd och bygga någe liknande såpass fort.Daniel86 wrote:Ja jag lär säg att ja är impad av mycket i denna tråden
Kul å se allt du gör själv, man blir avundsjuk att man inte har kunskapen eller verktygen!
Provstart snart då? Har du nån frän låda till maskien klar?
Mvh
Min växellåds byggare ringde för en vecka sedan, han skulle börja med min låda en Cheva 4L80E 4-stegs automat
Han frågade lite om önskemål med min låda hur jag ville ha den byggd, jag sa att renovera den och preppa den lite lagom.
Kommer ändå byggas om nästa vinter. Till sommaren kommer jag köra med en snäll Hughes 2500rpm stall converter och TCI styrbox till lådan.
När jag väl får lådan så ska motorn och lådan i bilen så jag kan måtta för en ny kardan, blir och beställa en Strange kardan.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, motorn klar
Har gjort rätt mycket kundjobb i helgen, lika bra och få sånt klart med
Var över till Lillis och handlade ett aggregat till.
BW S491 BullsEye 91mm
Till och med samma DP fläns som min gamla turbo, enda som skiljer är olja in.
info om turbon.
Turbocharger Name - S491
Turbine Wheel 1.45 A/R
Compressor Wheel Inducer - 91mm
Turbine Wheel Inducer - 87/96
Turbine Wheel Trim - 96
Turbine - Outlet - V-Band
Turbine - Inlet - T6
Horsepower Rating - 1800
Var över till Lillis och handlade ett aggregat till.
BW S491 BullsEye 91mm
Till och med samma DP fläns som min gamla turbo, enda som skiljer är olja in.
info om turbon.
Turbocharger Name - S491
Turbine Wheel 1.45 A/R
Compressor Wheel Inducer - 91mm
Turbine Wheel Inducer - 87/96
Turbine Wheel Trim - 96
Turbine - Outlet - V-Band
Turbine - Inlet - T6
Horsepower Rating - 1800
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, motorn klar
Manlig turbo! du kommer väll bottna denna sen eller hur?
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, motorn klar
Vi får se, kommer dock köra den "lilla" turbon förstBusE wrote:Manlig turbo! du kommer väll bottna denna sen eller hur?
Lånade en luftrenar lock av Kurre, han har det på sin Impala -63:a BB 515"
Blir rätt ok diameter med en sådan, måste bara hitta någe liknande beggat så jag slipper trycksvarva en.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Hittade luftrenarlock på en firma i Usa så det är på väg hem
Fick hem slangar och kopplingar till bränslesystemet idag
Beställde stålomspunna slangar med svart nylonstrumpa, vart även svarta klämmor och fästa fast slangarna med.
Blir diskret och fint
Fick hem slangar och kopplingar till bränslesystemet idag
Beställde stålomspunna slangar med svart nylonstrumpa, vart även svarta klämmor och fästa fast slangarna med.
Blir diskret och fint
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Fick ett brev och ett paket från http://www.restoreclassics.com idag
Luftrenarlock och "327" 300HP klibba
Luftrenarlock och "327" 300HP klibba
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Nu har jag äntligen kommit igång med Chevan igen.
Var till Anders på AE Bil&Transmission igår och hämtade min växellåda.
Vi körde den i bänken, smidigt så man ser att lådan fungerar korrekt.
Anders kör med en växellåds handdator så han kan växla lådan elektroniskt i bänken.
Henke hjälpte till idag och lyfta i motor och låda.
Först i med motorn.
Sedan pallades bilen upp så att lådan kunde lyftas med domkraft.
Väger runt 75kg tom plus 20kg converter
Motor och låda på plats
Ser rätt liten ut fast det är 436 cubiktum
Fränt stuk på bilen, blir dock lägre när allt kommer på.
Var till Anders på AE Bil&Transmission igår och hämtade min växellåda.
Vi körde den i bänken, smidigt så man ser att lådan fungerar korrekt.
Anders kör med en växellåds handdator så han kan växla lådan elektroniskt i bänken.
Henke hjälpte till idag och lyfta i motor och låda.
Först i med motorn.
Sedan pallades bilen upp så att lådan kunde lyftas med domkraft.
Väger runt 75kg tom plus 20kg converter
Motor och låda på plats
Ser rätt liten ut fast det är 436 cubiktum
Fränt stuk på bilen, blir dock lägre när allt kommer på.
Last edited by pro_mille on 24 Jun 2012, 23:41, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Mm bara tanken på en 91mm turbo förstårman ju direkt att du e galen finne keep go
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Blir jävligt fett dedär
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, BW s491 turbo
Ska du säga Axel, du som kör hoj med 300hk på bakhjulet
Beställde en 3.5" Strange kardan genom Snowball i måndags, smidigt när han håller till i Eskilstuna.
Bränsletanken börjar blir klar
Har svarvat en fläns till tankarmaturen härom dagen, Tjoa tog och svetsade dit den idag.
Tanken ska tryckprovas och betas nästa vecka, sedan ska den få lite svart färg på sej.
Beställde en 3.5" Strange kardan genom Snowball i måndags, smidigt när han håller till i Eskilstuna.
Bränsletanken börjar blir klar
Har svarvat en fläns till tankarmaturen härom dagen, Tjoa tog och svetsade dit den idag.
Tanken ska tryckprovas och betas nästa vecka, sedan ska den få lite svart färg på sej.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;