M50b25 IV vs M50b25 V

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Villee
Posts: 181
Joined: 29 Apr 2011, 10:57
Location: Oskarshamn

M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Villee »

Tjaa, ja undrar om man kan köra m50b25 med vanos, för har läst om att de strular mkt med vanosen när man turbokonvekterar.
Skulle vara bra att veta så man vet vilken motor man ska välja :D

Mvh Ville
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Joachim »

Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Villee
Posts: 181
Joined: 29 Apr 2011, 10:57
Location: Oskarshamn

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Villee »

Joachim wrote:Vanos är alltid bättre....! PPF mappar med vanos. Köp sprut från PPF, åk dit, mappa, kör bil!


Okej, då blir det att ta vanosen då :D
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Daniel86 »

Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.

Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by jorgen »

Eller så tar du en kombo. Vanos på en icke vanos topp :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Villee
Posts: 181
Joined: 29 Apr 2011, 10:57
Location: Oskarshamn

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Villee »

Daniel86 wrote:Ja du får tidigare ladd och finare register med vanos.

Dock får du sämre ventilfjädrar och kan inte varva lika mycket, dessutom rätt så svårt att skruva med själv. Är väl dem nackdelarna jag kan se.


Okej hur mycket kan man varva med vanosens ventilfjärdrar? kmr inte bli nått värsting bygge utan bara mellan 300-400 hk :D
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by jorgen »

Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Villee
Posts: 181
Joined: 29 Apr 2011, 10:57
Location: Oskarshamn

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by Villee »

jorgen wrote:Skulle inte varva mer än original dvs 6500. Det är hårdare fjädrar i en kulspetspenna...


Okej men de blir ju lagom att varva så mkt :D
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by dre racing@ »

kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by load3d_ »

dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?



Undrar samma sak! Måste man flytta över tryckare och retainers då eller?
Jonatan

0768474698
User avatar
jackdaniels
Posts: 284
Joined: 09 Nov 2011, 22:53
Location: västerås

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by jackdaniels »

dre racing@ wrote:kan man ta fjädrar från IV toppen att stoppa dit?


Tror, (observera "tror") att PPF säljer speciella retainers för IV fjädrar i V topp, och på så vis bör det också gå att andvända deras uppgraderade fjädrar (om det är inre, yttre eller bägge vet jag inte) i sin V topp. Som jag minns av vad jag läst iaf.. Vanos topp med uppgraderade fjädrar och högre varvstopp än orginal lär ju vara det optimala på en m50, om man pallar det bök som tillkommer.
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.

Projekttråden!

Image
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by load3d_ »

Fick tag i båda brickorna och fjädrar från en skrotad Iv topp och sen fixade jag retainers från en s50b32 funkar kalas. Kör även med vanos tryckare å bryggor (lättare)
Jonatan

0768474698
mean_farmer
Posts: 27
Joined: 10 Jul 2011, 13:45

Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by mean_farmer »

Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Re: M50b25 IV vs M50b25 V

Post by johankihl »

mean_farmer wrote:Varvade då 7000 i sommras med min m50b25 vanos =)


Då har du förmodligen haft ventilflyt om du kör med originalfjädrar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply