Napstar wrote:Då borde de vara lite lättare för mig som har 3.2l o byter till 3.0 block
jag leker med tanken att din z3 väger 1500kg , dvs 306hk max.
Ni måste förstå att det är 15kw / 100kg som gäller, en s50b30 har nära 290 hk org, ingen kommer godkänna denna med turbo eftersom att det inte är rimligt.
Det spelar ingen roll vad det är för Hk i bilen eller vad det är för bil om ni reggar den som ombyggt fordon, det är 15kw/100kg som gäller oavsett om det är en e30 316i eller e34 M5 ha som regel att skaffa en motor som har 50-100hk ifrån "max hk" om ni ska regga med turbokonverterad motor....
men köp min s50 och testa vetja
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Dawe_A wrote:NEJ det går inte, såfort ni reggar bilen som ombyggt fordon så är det 15kw / 100kg som gäller, oavsett bilmodell.
Är du 100% på att det är så om bilmodellen har haft högre effekt än så original?
ja 100%, ni måste gå efter 15kw/100kg när ni reggar om och E85 konverterar i samband med turbokonverteringen. Det är därför det inte är någon "mening" att köpa en M3 om man redan har tankarna för regbesiktning.. samma regler gäller för 316.
bilprovningens egna effektmarginaler är väl 15-20 procent någonting ELLER vad som är max för din kaross enligt intyg från bmw, men då får du inte sätta snurra på bilen likförbannat =(
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Så om man har en z3 m coupé som väger 1450kg, och har 236kw orginal så är den utdömd sen om man visar sig vid sfro med den, eftersom man bara får ha 217,5kw i den enligt dom Nej dom får fan ta att höja gränsen till iaf 25kw per 100kg så det går att regga lite finbilar. dom lever kvar på stenåldern då det var mycket med 200hk i en orginalbil
motec wrote:Så om man har en z3 m coupé som väger 1450kg, och har 236kw orginal så är den utdömd sen om man visar sig vid sfro med den, eftersom man bara får ha 217,5kw i den enligt dom Nej dom får fan ta att höja gränsen till iaf 25kw per 100kg så det går att regga lite finbilar. dom lever kvar på stenåldern då det var mycket med 200hk i en orginalbil
Ja precis, jag tycker med att det låter konstigt. Jag ska ringa sfro imorgon och kolla extra noga just kring det här med 15kw/100kg , om där finns någon dispans eller varför det är såhär för alla bilar oavsett vad.
måste gå att justera den regeln en aning.. men saken är väl den att det blir på tok för stora , nästan orimliga turbomaskiner som rullar igenom med 0.2bars laddtryck.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
svaret jag fått att på motorstarka bilar som ligger när grensen eler över gränsen original så räknar man på bilprovningen med ca 15% ökning effekt och 20% vrid
pelko wrote:En liten fråga när ämnet ändå är uppe.
Jag har en 535 E34 som är importerad, det är en -90 men i alla år har man bara mätt CO på den hos SBP.
Finns det några fördelar med det om man skulle vilja regga med turbo?
nej inga fördelar tyvärr, alla avgaskrav måste vara ok, även för mig som har en e28 från 87 utan kat original. Jag tvingas dessutom utöver att sätta dit en KAT till att byta till M30b35 som har kat org.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Kanon att det här kommer upp! har en 525 e34 och original motorn var en m50b25 vanos, nu sitter det en likadan motor i fast med m52b28 vev. Då har jag ändrat motorvolymen till 2.8 L så då borde det ju vara okej?
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
Sankan wrote:Kanon att det här kommer upp! har en 525 e34 och original motorn var en m50b25 vanos, nu sitter det en likadan motor i fast med m52b28 vev. Då har jag ändrat motorvolymen till 2.8 L så då borde det ju vara okej?
nej tyvärr du måste byta hela motorn, dvs annan motorbeteckning. modifiering av befintlig motor går ej. =(
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Fyfan va värdelöst.. Sjukt att man ska behöva sätta i en annan motor än den som sitter i original för att det ska gå igenom :/ då var hoppet borta. Tack iallafall för infon
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
Sankan wrote:Fyfan va värdelöst.. Sjukt att man ska behöva sätta i en annan motor än den som sitter i original för att det ska gå igenom :/ då var hoppet borta. Tack iallafall för infon
jo men samtidigt förståeligt , SRFO hade ju behövt plocka ner var varannan motor för o kolla så allt stämmer för det kan ju omöjligt styrkas med bilder m.m.. Sen är det SBP som har börjat bli hårda med, (obs vissa stationer) som inte ens gillar när man har bolt on grejor på ombyggda fordon som te.x M5 bromsar på min M535.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
Sankan wrote:Fyfan va värdelöst.. Sjukt att man ska behöva sätta i en annan motor än den som sitter i original för att det ska gå igenom :/ då var hoppet borta. Tack iallafall för infon
Knacka in 328ans motornummer istället så är det klart