Hej!
Efter att ha kört omkring i diverse bilar har jag kommit fram till att det skulle vara kul att prova att bygga någonting ordentligt. Det som jag skulle vilja prova att bygga är en bil med runt 5-600hk (på e85). Jag har aldrig skruvat isär en bilmotor helt (har ju skruvat en del med bilar så tummen sitter kanske inte helt centrerat i handen iaf ). Har kört motorcykel så har skruvat en del med 2-taktare. Det jag undrar över är vilken motor jag bör välja att bygga på? Efter att ha läst runt en del så verkar det som att m30b35 eller m50b25 är de bästa alternativen. m30b35 är kanske att föredra för mig som är ovan att skruva då den har en äldre och simplare design med singelkam 12v osv eller är det bättre att köra på en M50? Då jag är studerande på högskola har jag heller inte så mycket pengar att röra mig med så kan jag inte köpa massa flashiga grejer i kartonger utan det blir lite av ett budgetbygge. Motorn är tänkt att hamna i en e36:a och då är frågan ifall en getrag 265 passar i den karossen utan allt för stora modifikationer, eller bör man köra på m50 och zf?
För att summera:
Är det någon ide att försöka sig på detta projekt eller är det att ta sig vatten över huvudet?
Vilket motoralternativ?
Passar getrag 265 i e36 och i så fall vad behöver man byta/bygga om (kardan växellådsfästen osv)?
Hälsningar
Oskar
Lite frågor ang. förstabygge
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Lite frågor ang. förstabygge
OskarH wrote:Hej!
Efter att ha kört omkring i diverse bilar har jag kommit fram till att det skulle vara kul att prova att bygga någonting ordentligt. Det som jag skulle vilja prova att bygga är en bil med runt 5-600hk (på e85). Jag har aldrig skruvat isär en bilmotor helt (har ju skruvat en del med bilar så tummen sitter kanske inte helt centrerat i handen iaf ). Har kört motorcykel så har skruvat en del med 2-taktare. Det jag undrar över är vilken motor jag bör välja att bygga på? Efter att ha läst runt en del så verkar det som att m30b35 eller m50b25 är de bästa alternativen. m30b35 är kanske att föredra för mig som är ovan att skruva då den har en äldre och simplare design med singelkam 12v osv eller är det bättre att köra på en M50? Då jag är studerande på högskola har jag heller inte så mycket pengar att röra mig med så kan jag inte köpa massa flashiga grejer i kartonger utan det blir lite av ett budgetbygge. Motorn är tänkt att hamna i en e36:a och då är frågan ifall en getrag 265 passar i den karossen utan allt för stora modifikationer, eller bör man köra på m50 och zf?
För att summera:
Är det någon ide att försöka sig på detta projekt eller är det att ta sig vatten över huvudet?
Vilket motoralternativ?
Passar getrag 265 i e36 och i så fall vad behöver man byta/bygga om (kardan växellådsfästen osv)?
Hälsningar
Oskar
Har du "inga pengar" så bygg en m50 med 4-500 istället så klarar du dig med ett budget bygge.
Kör zf låda direkt å släng getrag åt helvette
Så hade jag gjort iafal. (eller ja. Gjort
Re: Lite frågor ang. förstabygge
Du har nog rätt i att det är bättre Om jag skulle bygga på en m50b25 så blir det nog sprut, uppgraderat bränslesystem (spridare pump osv) turbo, grenrör, intercooler osv men för att förstärka själva motorn, ska jag bara köra på cooperring-packning och arp-bult eller borde jag kompsänka lite och sedan köra på högre laddtryck istället eller är kompsänkningen onödig? Efter att ha läst en del här verkar det som om att jag inte borde kompsänka, men vissa verkar tycka att det är bra att göra.
Sen har jag en till fråga, hur mycket håller de interna delarna för och vad är det som ger sig först? Är det kolvarna eller stakarna för vevaxeln håller vad jag kan förstå för iaf 600hk även fast den inte är smidd.
Jag har sökt en del och funnit mycket nyttig info men det känns ändå som att det kan vara bra att bolla lite ideer för att räta ut några frågetecken.
Sen har jag en till fråga, hur mycket håller de interna delarna för och vad är det som ger sig först? Är det kolvarna eller stakarna för vevaxeln håller vad jag kan förstå för iaf 600hk även fast den inte är smidd.
Jag har sökt en del och funnit mycket nyttig info men det känns ändå som att det kan vara bra att bolla lite ideer för att räta ut några frågetecken.
Re: Lite frågor ang. förstabygge
Hur mycket hade du tänkt att lägga på bygget?
Kör du m50b25 och sänker gränsen till 400whp, så behöver du inte öppna motorn!
Kör du m50b25 och sänker gränsen till 400whp, så behöver du inte öppna motorn!
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Lite frågor ang. förstabygge
Jag vet inte riktigt vad jag tänkt lägga utan det får kosta det det kostar utan att priset springer iväg allt för långt. Har tänkt försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Blir klar med skolan i höst så då får jag förhoppningsvis mer pengar över att lägga på en projektbil. Anledningen till att jag vill öppna motorn är för att jag är intresserad av att lära mig mer om hur man bygger ihop motorer. Det låter som att ni tycker att 400whp är en bättre gräns och det har ni med största säkerhet rätt i då ni säkerligen är mer erfarna än mig när det gäller bilbyggen. Om man skulle leka med tanken, vad krävs att man byter internt för att nå strax över 500whp? Smidigast är kanske att bygga i etapper och börja med 400 och sedan stega uppåt, det är därför jag undrar.
Mvh
Oskar
Mvh
Oskar
Re: Lite frågor ang. förstabygge
Tycker mig se fler och fler som bromsar 500whp ur M50B25 "oöppnad",men då är dom öppnad alltså bytt toppackning till coopering och ARP bultar.
Sen behövs E85 ett riktigt sprut och självklart en bra mapp(are),mm!
Sen behövs E85 ett riktigt sprut och självklart en bra mapp(are),mm!
Re: Lite frågor ang. förstabygge
för 500hk skulle jag säga helsmitt med kolvar och stakar. Det funkar säkert att köra med std saker - ett tag.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,