M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dgyldmark

Post by dgyldmark »

M3JONAS wrote:Äntligen har jag lyckats få bilen lättstartad.
Har tidigare haft massa knas med att motorn hugger emot och missar när man ska starta, kan vara riktigt bökigt ibland.
Felet försvann direkt efter byte till skärmad kabel till triggern!
Att man inte gjort detta tidigare... :oops:


Den och vissa avgastempar har jag oxå haft det problemet på.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kors i taket, nu har det mekats igen ;)

För att få tillbaks en hel del geometrin som var i framvagnen när bilen lämnade fabriken för ca 20 år sedan så monterades ett par distansblock mellan fjäderbenet och under fästena. Nu står bärarmen och styrstagen helt plötsligt rakt igen istället för att peka uppåt.
På köpet fick jag även lite mer caster, camber och spårvidd :up:
Nackdelen var väl däremot att det blev trångt i hjulhuset vid stora styrutslag, mina alltför stora däck tar numera i litegrann men det får lösas genom att svarva av lite på spacern som ligger innanför fälgen.

Distanserna kommer från Samuel/Millway

Image

Image

Image

Passade även på att byta olja och filter för att se om detta kunde åtgärda mitt bekymmer med lågt oljetryck.
Tyvärr så funkade det inte så bra, har fortfarande bara ca 45psi vid 7500rpm att jämföra mot de 69psi jag hade vid bromsningen i vintras, blir till att riva motorn och kolla ramlagerna och oljepumpen :(
Var dock lite svårt att plåga bilen på 0 gradiga blöta vägar men fick iaf upp en oljetemp på ca 75grader.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jasså man kanske ska köpa sådana där plattor...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har införskaffat mig en ny ljuddämpare från Ferrita som jag tänkte ersätta de två små dämparna som satt under bilen med.
Image

Bilen har nämligen låtit riktigt mycket, fast iofs så har grannarna alltid haft koll på om man varit hemma eller inte...
När jag rev ner systemet och började kapa främre biten så konstaterades det snabbt att den stora, bakre dämparen verkade vara helt tom så då blev det en ny tur till ferrita för att skaffa dämpull.

Image
Image

Nu ska det bli spännande att hänga dit systemet igen för att se hur mycket det låter.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag kom ett hårt och härligt paket från Samuel/Millway.

Ni kan ju gissa vad det ska bli av detta ;)

Image

Image

Blev "värstingmodellen" med nållagrat fjädersäte.
Image

Passade även på att köpa bussningar till oken när man ändå håller på ;)

Image

Nu har man nånting att göra i helgen iaf ;)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

OT: Du jobbar inte på MC-varuhuset eller nåt sånt? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Nisse Järnet wrote:OT: Du jobbar inte på MC-varuhuset eller nåt sånt? :)

Jo de gör han :D

MVH// Tobbe P
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Tjena villa ägaren!

Huvudbromscylindern som vi surrade om är 25.40mm, och de finns ingen repsats till dom tydligen.
Men får du dit den så lär de ju bli uppgradering i jämförelse med org :D

Vi hörs //Tobbe
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fisåkare wrote:Tjena villa ägaren!

Huvudbromscylindern som vi surrade om är 25.40mm, och de finns ingen repsats till dom tydligen.
Men får du dit den så lär de ju bli uppgradering i jämförelse med org :D

Vi hörs //Tobbe


Härligt! Original är väl bara 23,x mm nånting har jag för mig så det borde vara ett steg i rätt riktning kan man tycka.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

va har du för fjäderkonstanter?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Per Eriksson wrote:va har du för fjäderkonstanter?


Hårdheten är 120n/mm fram och 180n/mm bak. Dämparna är 300/300 fram. Bak kommer jag inte ihåg.
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Grymt roligt att följa den här tråden.
Tummen upp för ditt bygge :)
/Anders
E30 EVO 335
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det blir ett hårt chassie det.
Jag hade 80 fram och 100 bak i somras men det behöver nog vara hårdare fram för att få bättre balans, tappade greppet bak hela tiden oavsett hur jag labbade med krängarna.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Per Eriksson wrote:Det blir ett hårt chassie det.
Jag hade 80 fram och 100 bak i somras men det behöver nog vara hårdare fram för att få bättre balans, tappade greppet bak hela tiden oavsett hur jag labbade med krängarna.


Japp, det är rätt hårt... Har haft samma hårdhet på fjädrarna tidigare. Bak sitter det 180n/mm fjädrar. Är det sk grupp N kitet som är gjort för banåkning.

Nu ska det bara skrapas ihop tillräckligt med stålar så ska det bytas krängare också och sen borde banpotentialen vara god!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

AndersJ wrote:Grymt roligt att följa den här tråden.
Tummen upp för ditt bygge :)


Tack Anders.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har fjäderbenen byggts om och numera kan jag justera höjden.
Höjdmässigt hamnade jag så att i lägsta läget som jag kan justera så är bilen ca 10mm lägre än den var med tidigare fjädrar och lägre än så tror jag inte att det är möjligt att ha bilen, iaf inte med mina stora hjul. Om jag trots allt vill ha bilen ännu lägre kan jag ta bort hjälpfjädrarna och den styrhylsan/distansen som sitter mellan hjälpfjädern och den vanliga fjädern, då bör bilen hamna ca 20mm närmare backen.
Passade även på att montera dit bromsoksbussningarna när jag ändå höll på i den änden av bilen.

Original fjäderben:
Image

Halvfärdigt, har här svetsat fast en ring på benet som fjäderröret ska stå på:
Image

Här sitter fjäderröret på plats. Köpte plastic padding super epoxy och limmade med. Ska i optimala fall klara en belastning på 200kg per cm2, min limmade yta är ca 150cm2 per ben... Det borde funka även om jag fuskat lite så att limfogen "bara" skulle klara 100kg/cm2!
Image
Image

Såhär tjusigt blev det färdiga benet:
Image

Här syns det rätt väl hur högt stötdämparen är monterad :up: liten risk att dämparen bottnar mao.
Image
Image

Om någon som åker med originalfjädrar vill ha justerbar camber och till viss del även caster så har jag dessa över som numera är till salu. De har funkat kanon och lagerna kändes fortfarande bra efter 2-3 säsongers lugn körning.
Image
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Hmmm.......
Hur mycke av kolvstången i %räknat, har du kvar att jobba med när hänget på bilen är inställt?????? :?

Aja, kan fan inte förklara mej i text :oops: :evil: :oops: tusan åxå.

Ska ut till ön på sön, så ja får väll svänga förbi, om du e ute vill säga.

//Tobbe
Post Reply