EN kraftig gassvets, MIG.

Lägg ut en köpes annons

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

Post Reply
Dawe_A

Post by Dawe_A »

helloj, söker en bra gassvets, MIG .. 3 fas såklart, ska vara komplett med flaska, eller billigt.

ska användas mest till bilplåt men ska palla även grövre gedoner, gärna erkänt bra grejor typ esab, kemppi .. te.x kempomatt 250-253 , Origo Mig C170,

Kan hämta på långt avstånd.

max pris : 7000:-
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
nicnir90

Re: EN kraftig gassvets, MIG.

Post by nicnir90 »

Dawe_A wrote:helloj, söker en bra gassvets, MIG .. 3 fas såklart, ska vara komplett med flaska, eller billigt.

ska användas mest till bilplåt men ska palla även grövre gedoner, gärna erkänt bra grejor typ esab, kemppi .. te.x kempomatt 250-253 , Origo Mig C170,

Kan hämta på långt avstånd.

max pris : 7000:-
Vad är det du vill köpa :o Gassvets eller MIG två väldigt olika saker.

Och om du ska svetsa i bilplåt vad ska du då med en MIG till? Eller har du övergett BMW för gamla Land Rovers :lol:

P.S jag förstår vad du vill köpa men förstår du vad du fråga efter
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

Mag kan man svetsa bil plåt med mig är för rf/al. Men jag föredrar tig till bilplåt och allt annat för den delen
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Dawe_A

Post by Dawe_A »

PiLlEvAn wrote:Mag kan man svetsa bil plåt med mig är för rf/al. Men jag föredrar tig till bilplåt och allt annat för den delen

jag kan ju ingenting om svetsar, har fått för mig att man kan svetsa bilplåt med den vanliga migen? handtaget med tåden som sprutar ur ? är det inte lite beroende på vilken gas / tråd man använder?

Några frågor då.

*Är inte MAG pinnsvets?
*Tigar ni ihop bilplåt?? te.x trösklar som skall punktas fast?
*Har för mig det finns MIG/MAG svets, alltså two in one... har jag fel?

jag har fått för mig att TIG svets endast användes till "finlir" te.x RF avgas, insug, burbyggen o andra precisionsjobb som måste se bra ut. Och skall man svetsa RF (eller vare alu?) med TIG, måste man väl ha en AC/Dc svets? och då pratar vi väl 20k + ?

kom gärna med lite förslag, prisklass som sagt.. ~7k

E34 M5 3.8 -92 ,
Beaver6

Post by Beaver6 »

Dawe_A wrote:
PiLlEvAn wrote:Mag kan man svetsa bil plåt med mig är för rf/al. Men jag föredrar tig till bilplåt och allt annat för den delen

jag kan ju ingenting om svetsar, har fått för mig att man kan svetsa bilplåt med den vanliga migen? handtaget med tåden som sprutar ur ? är det inte lite beroende på vilken gas / tråd man använder?

Några frågor då.

*Är inte MAG pinnsvets? SVAR: Släpp det med mag. Bågsvets=pinnsvets.
*Tigar ni ihop bilplåt?? te.x trösklar som skall punktas fast? SVAR: Det går både att använda tig och mig
*Har för mig det finns MIG/MAG svets, alltså two in one... har jag fel?
SVAR: Oftast är det tig-svetsar som är kombinerade så att dom även kan köras som bågsvets (pinne)

jag har fått för mig att TIG svets endast användes till "finlir" te.x RF avgas, insug, burbyggen o andra precisionsjobb som måste se bra ut. Och skall man svetsa RF (eller vare alu?) med TIG, måste man väl ha en AC/Dc svets? och då pratar vi väl 20k + ? SVAR: ac/dc = växelström krävs för att svetsa aluminium och sådana maskiner finns från som billigast 6k upp till enorma summor, Dc tig kan du använda till rostfritt och "vanligt" stål.

kom gärna med lite förslag, prisklass som sagt.. ~7k

Mvh/Chrille
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
Resgard

Sv: EN kraftig gassvets, MIG.

Post by Resgard »

har en esab smashweld 180A som är ny servad.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Dawe_A

Post by Dawe_A »

tack för svaren chrille !

Resgard wrote:har en esab smashweld 180A som är ny servad.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

okej, med nyservad menar du? Skickar ett PM :)

E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Så det är egentligen en ac/dc tig man skall ha för att täcka de flesta områderna, även bäst till svetsning av bilplåt, bakvagnar, lite grövre metall?

Mig svetsen bara mer smidig och kommer kanske åt på lite fler ställen? Har velat lära mig tiga lite smått så man kan bygga lite schyssta avgas och insug etc men jag har alltid trott att MIGEN är den mer "allround" svetsen som man skall skaffa om man bara ska köpa EN svets..

Denna kan vara ett bra köp då kanske?

http://www.blocket.se/simrishamn/Tig_sv ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

280A kemppi tig med flaska och "mma" (pinne) paket... dvs köra pinne också?

Eller är någon av dessa lite mer moderna svetsar ett bättre alternativ? även om de bara är DC tigar, man lär inte svetsa så mycket alu i vilket fall kan jag tänka mig..

http://www.blocket.se/stockholm/Tig_Sve ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

eller

http://www.blocket.se/vastmanland/Migat ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Där har ni 3 alternativ, gött med lite hjälp : ) kanske skall flyttas till övrigt ?

E34 M5 3.8 -92 ,
Beaver6

Post by Beaver6 »

[quote="Dawe_A"]Så det är egentligen en ac/dc tig man skall ha för att täcka de flesta områderna, även bäst till svetsning av bilplåt, bakvagnar, lite grövre metall?

Mig svetsen bara mer smidig och kommer kanske åt på lite fler ställen? Har velat lära mig tiga lite smått så man kan bygga lite schyssta avgas och insug etc men jag har alltid trott att MIGEN är den mer "allround" svetsen som man skall skaffa om man bara ska köpa EN svets..

Denna kan vara ett bra köp då kanske?

http://www.blocket.se/simrishamn/Tig_sv ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

280A kemppi tig med flaska och "mma" (pinne) paket... dvs köra pinne också?

Eller är någon av dessa lite mer moderna svetsar ett bättre alternativ? även om de bara är DC tigar, man lär inte svetsa så mycket alu i vilket fall kan jag tänka mig..

http://www.blocket.se/stockholm/Tig_Sve ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Fördelarna jag ser med migsvetsen är just att det går fort och att det går relativt lite mison-gas i förhållande till hur mycket argon-gas det går till en tig-svets. Det blir svårt att rekommendera en svets åt dig då det finns väldigt stort utbud men jag kan tänka mig att många resonerar att det är bättre att köpa en begagnad märkessvets än en ny kina-modell. Själv har jag en rätt enkel fransk ac/dc tig som har funkat kanon i åratal men går man på nätet och läser om den finns det dom som inte ens vill ta i den med tång så jag rekommenderar att du googlar runt lite och försöker få en egen uppfattning innan du slår till.Mvh/Chrille
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
pizza

Post by pizza »

Har en ESAB Caddy, gas med TIG tillsats.
Med tub, 4000:- då kostade tuben 3.
Den fräser 6mm utan problem å går att fin svetsa med.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
TheMan

Post by TheMan »

Jag hade nog satsat på både en MIG och en TIG då jag fått för mig att det kan va "Lite" jobbigare och svetsa bilplåt med TIG?

MIG:en är ju otroligt lätt att jobba med när man ska svetsa bil plåt.

Och är man inte van och svetsa med TIG skulle jag inte ge mig in på o rostlaga en bil med TIG.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Jens92

Post by Jens92 »

Är man snål kan man dessutom köra med ren kolsyra till en migsvets.
Det försämrar kvalitén en smula på svetsfogen och det stänker lite mer.

Jag har köpt en 6kg tub för 500:- fylld. Det var av en kille som jobbar inom "brandservice" och kontrollerar brandsläckare.
Detta är "vid sidan av"
holsta

Post by holsta »

MIG körs oftast på RF och ALU eftersom en Inert gas används (Metal Inert Gas). Mag används till svart (Metal Activ Gas). Jag hade föredragit en MIG/MAG svets fast du kör en aktiv gas om du ska svetsa bilplåt. Mindre värmepåverkan än TIG. MAGen är mer lättanvänd om man aldrig har svetsat förr, punkta kan vilken människa som helst göra. Det svåra är om man är helt ny är och ställa in den.

Köp dig en MIG/MAG svets dawe. Det tror jag du har mest nytta av.
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
Dawe_A

Post by Dawe_A »

jo men det handlar ju inte bara om att punkta bilplåt, en stor del av användningsområdet är att bygga insug, avgas, tryckrör och andra speedparts..

där är ju tigen överlägsen, hade inte tänkt laga rost med tig..

får nog bli både och, lite svårt och hitta en ac dc tig i lagom prisklass - som är bra.

Esab tigen jag länkade kan nog funka kanske.

E34 M5 3.8 -92 ,
holsta

Post by holsta »

Folk som jag har hört som har köpt svetsar har köpt på http://www.tradlost.se dom ska ha bra svetsar för bra priser :)
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
Dawe_A

Post by Dawe_A »

holsta wrote:Folk som jag har hört som har köpt svetsar har köpt på http://www.tradlost.se dom ska ha bra svetsar för bra priser :)

okej tack för tipset.. men det blir en kemppi hilarc 250 inverter + LHF3 AC/DC tig tillsats , nu ska jag bara försöka hitta en lisa 12 , mig tillsatts.. så har jag både mig och tig i samma vagn =)
Köper hällre en sån här äldre lite finare AC/DC tig än ett nytt halvfabrikat från kina.. En svetslärare har ägt den privat förut så antar att den är väl omhändetagen.

ska åka och kolla / hämta den imorgon eller torsdag.

E34 M5 3.8 -92 ,
Cab16v

Post by Cab16v »

jag har en lisa12 och några dc tig matarverk
och ett gäng slangpaket för mig/mag.
kan fås servade av mej.
har allt i hjälm, fläkt, o skyddsmatrial.
e inte dyr (om du har ett par super dtm liggandes.)
pma för mer info.
Post Reply