bandage på downpipe el inte??
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: bandage på downpipe el inte??
Finns ju företag som påstår sig sälja fungerande keramisk coating på sprayburk, läser ofta på forum om folk som köper sånt och tror att det är skitbra.
Strålningsvärmen beror endast av vad det är för yta på materialet och ytans temperatur. Visst att ytans temperatur blir lägre med bandage, men coating är knappast värdelöst då det sänker strålningskoefficienten som strålningsvärmen beror linjärt av.93T wrote:Vi snackar om en stålkonstruktion som håller uppåt 1000grader Celsius, hur mycket strålningsvärme skulle en beläggning som är några hundradelar av en mm stoppa?
Sant, men just de jag mena med att coating å färg inte har nått med varann å göra.93T wrote:Finns ju företag som påstår sig sälja fungerande keramisk coating på sprayburk, läser ofta på forum om folk som köper sånt och tror att det är skitbra.
Ang. ytorna å strålning, Japp.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Lugna sig nu det skenar lite med "linda inte dp för det är dåligt" ungefär lika smart som yxskaften som har 4-4.5" downpipe och sedan 3.5" avgas för dom tror att avgaserna ska kylas av i downpipen alt. bygga mindre mottryck i avgasystemet, sedan så glömmer dom problemet dom byggt till sig med att gå ned i dimension istället. Lite ot men gämförelsen är dock helt okej.
Linda eller coata, vilket som så länge man gör något utav dom, strålningsvärmen är inte nådig.
Linda eller coata, vilket som så länge man gör något utav dom, strålningsvärmen är inte nådig.
- Turbo_folke
peppe wrote:Lugna sig nu det skenar lite med "linda inte dp för det är dåligt" ungefär lika smart som yxskaften som har 4-4.5" downpipe och sedan 3.5" avgas för dom tror att avgaserna ska kylas av i downpipen alt. bygga mindre mottryck i avgasystemet, sedan så glömmer dom problemet dom byggt till sig med att gå ned i dimension istället. Lite ot men gämförelsen är dock helt okej.
det är sant som du skriver så jag editerar mitt inlägg

-
Peppe: vilka problem bygger innebär nedkoningen?
- Bmwandreas
- Moderator
Om ni mäter avgastemp precis efter turbon och vid slutröret så kommer ni bli förvånade. Och om ni läser så skriver ljuddämpartillverkare att man inte får montera ljuddämpare precis efter motor pga värme. Katalysatorer ska monteras nära motorn för att hinnas värma upp fort. Varför skulle de inte kunna monteras längst bak lika gärna?:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Sv: bandage på downpipe el inte??
Bli förvånade över att skillnaden är liten alltså?
Så det där med att kona ner från 3,5" till 3" efter DP är idioti?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Så det där med att kona ner från 3,5" till 3" efter DP är idioti?
Christian Danielsson
BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
- Bmwandreas
- Moderator
Nej avgaserna kyls ner med flera hundra grader. Annars skulle du haft 700 grader vid slutröret.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Läste krokigt om kattarna. 
Har ett avgasrör färdigt som är 3" som slutar framför vänster bakhjul. En liten burk mitt på och 4" slutburk.
DPn slutar en dec bakom torpeden och är som sagt 3,5".
Motorn är en s50b32. Siktar på 700-800 whp. Räcker 3" eller bör jag bygga nytt?

Har ett avgasrör färdigt som är 3" som slutar framför vänster bakhjul. En liten burk mitt på och 4" slutburk.
DPn slutar en dec bakom torpeden och är som sagt 3,5".
Motorn är en s50b32. Siktar på 700-800 whp. Räcker 3" eller bör jag bygga nytt?
Christian Danielsson
- Bmwandreas
- Moderator
Det blir mer effekt med 3.5"
Typiskt. 

Christian Danielsson
Bigger is Always better 

Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
fulingbusen wrote:Peppe: vilka problem bygger innebär nedkoningen?
Direkt du går ned i dimension så bygger du för högre mottryck.
-
Menar du att volymminskningen pga lägre temp en bit bort är försumbar? Dvs 3" hela vägen är lika bra som 4" som konar ned till 3" efter dp?
Vore kul att höra från någon som testat
Vore kul att höra från någon som testat
Jag körde på bana första gången med turbomotorn förra året. Max laddtryck är 1,8bar så jag hade ställt ned till 0,8bar. Körde med både turbomössa och lindat grenrör + downpipe. Vid bankörning blir grejerna sjukt varma. Turbon var bra rödglödgad efter 20min på Anderstorp..
Snackade med några folk där som menade på att jag nog varken bör ha turbomössa eller lindad downpipe vid bankörningen. (pratar inte om grenröret nu)
Vid vanlig gatkörning blir det inte på långa vägar så varmt så varmt.
Jag hade gjort ett misstag vad gäller downpipen. Hade missat att sätta något stag mellan växellåda och downpipe. Det gjorde att hela 3" downpipen böjde sig så avgassystemet under bilen sjönk 6-8cm!! Hade byggt allt tight mot undersidan för att slippa problem med att det skulle skrapa i när man kör över farthinder osv. Efter banträffen skrapade det i rätt gött..
Hade också en flexrörsdel efter wastegaten som blev så varm inuti att nätet på insidan mjuknade och drog ihop sig till en strut vilket stoppade flödet från wastegaten = fick skenande laddtryck. Detta hände efter bara 5 minuters körning...
Har nu tagit bort nätet från insidan i flexdelen, så den går att använda utan "strypning"
I år har jag byggt 3,5" downpipe OCH gjort uppstagning i växellådan så som ett e30 original avgassystem ser ut. Hoppas därmed att slippa problem + att kanske få lite lägre mottryck och avgasvärme i och med att den första metern efter turbon faktiskt har 50% större rörvolym än tidigare.
Ska också se om jag kan bygga nån rostfri värmeplåt att ha över avgashus och en liten bit av downpipen för att inte stänga inne hettan helt och hållet där. Man ser inte många biltillverkare som har avgasbandage eller turbomössa på sin turboinstallation. Det säger kanske också något.
Alla ni som kör på strippen eller mest på gatan bör dock inte ha så stora problem med detta gissar jag.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Snackade med några folk där som menade på att jag nog varken bör ha turbomössa eller lindad downpipe vid bankörningen. (pratar inte om grenröret nu)
Vid vanlig gatkörning blir det inte på långa vägar så varmt så varmt.
Jag hade gjort ett misstag vad gäller downpipen. Hade missat att sätta något stag mellan växellåda och downpipe. Det gjorde att hela 3" downpipen böjde sig så avgassystemet under bilen sjönk 6-8cm!! Hade byggt allt tight mot undersidan för att slippa problem med att det skulle skrapa i när man kör över farthinder osv. Efter banträffen skrapade det i rätt gött..
Hade också en flexrörsdel efter wastegaten som blev så varm inuti att nätet på insidan mjuknade och drog ihop sig till en strut vilket stoppade flödet från wastegaten = fick skenande laddtryck. Detta hände efter bara 5 minuters körning...
Har nu tagit bort nätet från insidan i flexdelen, så den går att använda utan "strypning"

I år har jag byggt 3,5" downpipe OCH gjort uppstagning i växellådan så som ett e30 original avgassystem ser ut. Hoppas därmed att slippa problem + att kanske få lite lägre mottryck och avgasvärme i och med att den första metern efter turbon faktiskt har 50% större rörvolym än tidigare.
Ska också se om jag kan bygga nån rostfri värmeplåt att ha över avgashus och en liten bit av downpipen för att inte stänga inne hettan helt och hållet där. Man ser inte många biltillverkare som har avgasbandage eller turbomössa på sin turboinstallation. Det säger kanske också något.
Alla ni som kör på strippen eller mest på gatan bör dock inte ha så stora problem med detta gissar jag.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Last edited by Nisse977 on 28 May 2012, 08:46, edited 4 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
Mät mottrycket i downpipen! Då ser ni om ni har problem.
Det är allmänna gaslagen som gäller och den går inte att lura.
Det är allmänna gaslagen som gäller och den går inte att lura.