Svets till garaget, tig eller mig? - ni som kan

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Dawe_A

Svets till garaget, tig eller mig? - ni som kan

Post by Dawe_A »

tjenare, ska nu köpa svets till garaget.. skall köpa EN svets och den ska gå och nyttja till så många grejor som möjligt.

Tig eller mig? DC tig då, annars får man köpa 20 år gamla AC/DC tigar om det ska vara någon malle i dem för under 20 tusen ?.

användningsområden:
rostlagning, dvs kapa bort och svets dit ny plåt på bil.. punkta fast trösklar / skärmar etc.
lagning/modifiering av bak/framvagn... skall alltså kunna sveta i lite tjockare material som bak/famvagnar och andra balkar på bilen.

avgas/insug /tryckrörs byggen måste gå att få till smidigt och snyggt.. antar att tigen vinner där? Om ni kikar på länkarna nedan så är där utrustning för "pinne/MMA" och det funkar väl smidigt för punktsvetsning på bilplåt och annat som MIGen annars är smidig till?

har ett par maskiner på g här, länkar nedan.

http://www.blocket.se/simrishamn/Tig_sv ... ?ca=22&w=3

280A kemppi tig med flaska och "mma" (pinne) paket... dvs köra pinne också?

Eller är någon av dessa lite mer moderna svetsar ett bättre alternativ? även om de bara är DC tigar, man lär inte svetsa så mycket alu i vilket fall kan jag tänka mig..

http://www.blocket.se/stockholm/Tig_Sve ... ?ca=22&w=3

eller

http://www.blocket.se/vastmanland/Migat ... ?ca=22&w=3

Där har ni 3 alternativ, gött med lite hjälp : ) Länkar till svetsar tas gärna emot men då helst beg, köper hellre en riktigt bra maskin begagnad än en mindre bra ny.

vet att det finns någon större tråd med svetstips , kanske till och med jag som skapade den.. men denna tråden är mer en fråga till er som jobbar mycket med svetsen i garaget.. vilken föredrar ni till vilket arbete? TIG vs MIG ?
Last edited by Dawe_A on 20 May 2012, 22:11, edited 1 time in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
BusE

Re: Svets till garaget, tig eller mig? - ni som kan

Post by BusE »

Svårt val men

Båda funkar o göra samma sak med, du kan laga rost med tig svets men det tar bra mycket längre tid och plåten vill ju slå sig lättare då det bli mer värme av tig-svetsning.

Sen kan du ju köra lika grova saker med båda svets-metoderna. Pinne är inget jag använder o svetsa bil-delar med.

Om du vill ha båda delarna i 1 svets så finns det nån äldre 90-talare en kemppi som har både mig och tig del (dc)

skaru bygga grenrör,tryck rör osv.. så blir det ju snyggast med tig, mig gå men då lär du slipa ner svetsar o spackla eller diverse.

Nu vet inte jag vad din budget för svets ligger men en bra garage mig som klarar plåt upp till 5-6mm kanske behöver inte kosta mer än 3-4k

sen kan du köpa en bärbar esab tig på 150amp vanlig 220 som klarar grenrör,avgasrör osv..kalas bra (har sån på jobbet och lånat hem den flera gånger) såg en sån på plocket i fint skick för 5k

Så för 10k så kan du få båda delarna om du är beredd o ta att miggen kanske är av äldre modell och är den det så skaru satsa på 3-fas.

Edit:

Denna mig klarar man bra med: http://www.blocket.se/goteborg/Esab_LKA ... ?ca=12&w=3

Hittade inte esab tigen på blocket men så här ser en sån ut och har även mma: http://www.esabna.com/ca/en/Products/CaddyTig-150.cfm
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Edit fixat länkarna nu, dessa maskiner kollade jag på.

http://www.blocket.se/simrishamn/Tig_sv ... ?ca=22&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Tig_Sve ... ?ca=22&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Migat ... ?ca=22&w=3

Det är kanske som du säger , att jag är lite för mycket antingen eller, jag har fått för mig att man bör köpa en lite dyrare modell.. "som vanligt", men vi hobbymekaniker klarar oss alltså med lite billigare alvernativ, när det gäller MIG, vilka strömstyrkor är det vi pratar där? är 100A vid 90% imittens OK? eller bör man ligga kring 150? ( ni har användningsområderna där uppe).

Sen har jag också hört att det inte är lika viktigt att ha en 3fas tig, som en 3fas mig.. 1 fas tigarna verkar funka ok dom också? någon som testat och kan uttala sig?
Edit här: Såg att du buse hade en själv, känner du några skillnader jämt emot en 3fasare? mer än att man kan svetsa tjockare material?

tack för länken och informationen buse, gött med lite mer kött på benen :) !! Men den migen du länkade, lär jag köpa gasflaska och regulator till innan jag är hemma och kan börja svetsa? då springer kostnaden iväg rätt fort ändå.. fast om det är samma gas till migen och tigen så kanske det räcker med en flaska till båda ?

här hittade jag en gammal klenod, kanske den du menade med både tig och mig i samma? Det ser så ut på bilden iallfall..

Är detta ett bra köp?
http://www.blocket.se/malmo/Kemppi_Hila ... ?ca=22&w=3

Verkar vara lite malle i den också om man ser på spec pappret.. men då är det bara ett en TIG del till denna, då måste jag isåfall köpa till en mig del /matardel exta + slangpaket fall jag skall köra mig? Ifall detta inte är den mig/tigen du pratade om så kan man ju köpa en liten mig vid sidan om isåfall..

För det finns väl inga vettiga ac/dc tigar för vettiga pengar?

E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A

Post by Dawe_A »

ringde han med kemppi hilarcen med tig tillsatsen, det är väl en AC/dc svets vad jag kommit fram till.. blir att åka och kika på den imorgon. =) undras fall det finns någon MIG tillsats att köpa till hilarc 250, billigast är väl att köpa en helt annan mig svets bara.

fler tips innan köp uppskattas

E34 M5 3.8 -92 ,
Sjögren Racing

Post by Sjögren Racing »

Kan du tigsvetsa till att börja med?
Jag kör mig till bilplåt.
076-0308240
Brox

Post by Brox »

Jag kör skraptändning , en klass för sig :D
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Sjögren Racing wrote:Kan du tigsvetsa till att börja med?

nej jag kan ingenting förens jag lärt mig det, har aldrig tigsvetsat förut men jag lär in snabbt..så efter ett par tuber ser det förmodligen helt OK ut.. är det ALU de flesta insug etc är bygda i ? För jag kommer tillverka insug o lite tryckrör o sånt , vill inte ha det mig svetsat..

(dvs jag bör nog leta upp en AC/DC tig)

denna tilltalar mig just nu, då hilarcen inte verkar vara AC ready...

http://www.blocket.se/vasterbotten/Esab ... ?ca=22&w=3

E34 M5 3.8 -92 ,
holsta

Post by holsta »

Dawe_A wrote:

nej jag kan ingenting förens jag lärt mig det, har aldrig tigsvetsat förut men jag lär in snabbt..så efter ett par tuber ser det förmodligen helt OK ut.. är det ALU de flesta insug etc är bygda i ? För jag kommer tillverka insug o lite tryckrör o sånt , vill inte ha det mig svetsat..

ska du köra aluminium så ska du ha en svets med bra kräm. vattenkylt slangpaket osv. kolla med han vad svetsen har för intermittensfaktor (Hur mycket den orkar under 10min).
ska även klara att köra med fotpedal.
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
Dawe_A

Post by Dawe_A »

holsta wrote:
Dawe_A wrote:

ska du köra aluminium så ska du ha en svets med bra kräm. vattenkylt slangpaket osv. kolla med han vad svetsen har för intermittensfaktor (Hur mycket den orkar under 10min).
ska även klara att köra med fotpedal.

vattenkylt slangpaket och gaspedal är väl bara lyxutrustning egentligen, väldigt bra att ha .. men lyx ? Funkar ju bra utan antar jag..

Det är ju isåfall något man kan köpa till efter hand

E34 M5 3.8 -92 ,
holsta

Post by holsta »

Vattenkylt slangpaket behövs om du ska svetsa längre stunder, annars brinner de upp ;)

man behöver inte pedal men har man kört med det en gång vill man alltid ha det. det underlättar något sjukt enligt mig.
Daniel Holst
073-4220960

TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
Dawe_A

Post by Dawe_A »

holsta wrote:Vattenkylt slangpaket behövs om du ska svetsa längre stunder, annars brinner de upp ;)

man behöver inte pedal men har man kört med det en gång vill man alltid ha det. det underlättar något sjukt enligt mig.

hehe jo har man ingen känsel i handen så kanske .. men jag hajar poängen

E34 M5 3.8 -92 ,
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Dawe_A wrote:
holsta wrote:Vattenkylt slangpaket behövs om du ska svetsa längre stunder, annars brinner de upp ;)

hehe jo har man ingen känsel i handen så kanske .. men jag hajar poängen

Ingen känsel i handen? Det finns slangpaket där du kan ställa strömmen på handtaget, vilket är A och O när du kör alu, men dom är dyra och inte så jätte lätta att komma överens med. Handlar nada om känsla men att pulsa och sitta å ratta på strömmen på maskin är ingenting du klarar av att göra samtidigt som man ska svetsa.

Svart och RF går att köra ändå men alu är det jävligt svårt att bara ställa strömmen på maskin och sen bara köra då det blir varmare och varmare och smälter vid lägre ampere 20 sekunder efter att du startat, dvs du lär sänka amperen på maskinen efter 15-20sekunders svetsande vilket du slipper palta med om du kör med pedal.

Ska du svetsa med hög ampere och gärna lite längre än 1 minut åt gången så är vattenkylt slangpaket också att föredra.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
motec

Post by motec »

Tycker du skall börja med den absolut billigaste pinnsvetsen som går att köpa TIG tillsats till och sen lära dig grunderna.
Sen att du säger ett par tuber så får du nog räkna med ett par 50L tuber innan du inte behöver slipa ner svetsarna för att dom ser ut som skit.
Bilplåt kan du skita i att köra med TIG slår sig helt åt helvete och tar bara en satans tid. ingen idé att hålla på. är MIG som gäller till bilplåt.

Om du skall lära dig svetsa tig för att bygga ett par tryckrör och lite så är det nästan bättre att låta någon annan svetsa dom sakerna och betala för det..
Sen köpa en bra mig istället som du kan punkta ihop allt och lämna det färdigt för svetsning till nån som kör TIG.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

både ja och nej, de sakerna jag betalat för att få svetsat hade kunnat köpa en riktigt fin tig för. Jag behöver en svets, det är precis det tråden handlar om ju.. att jag behöver en.
Jag kanske bygger en gocart eller vad som helst, svetsarna behöver inte se ut som en 50 årig gammal svetsares finaste jobb i skåpet utan bara det hållet tätt och ser OK ut.

och jag köper inte den billigaste tig svetsen jag hittar för då lär jag köpa ny ändå när jag kommit in i det, hilarcen kommer bli perfekt och kostar inte många kronor mer än den billigaste kinan.

P.Herrdahl :

tack för tipset, jag har läst lite guider på nätet som förklarar det där, ska bli kul och köra några tuber så man får känna lite på att :)

förstår vad ni menar med pedal och det vattenkylda slangpaketet nu, det får nog att köpa till, pedal kan jag bygga utav en gammal gitarrpedal eller något

E34 M5 3.8 -92 ,
Brox

Post by Brox »

En annan fråga, vart hittar man billig argon eller mison gas? knappt dyrt att fylla den lilla fis tuben! :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
M-techer

Post by M-techer »

MIG för fäään.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

det blev en ny mig svets som jag hämtar imorgon, en migatronic automig 223 220A , sen blir det en tig svets härnäst :)

E34 M5 3.8 -92 ,
Post Reply