bygga 2.7, tipps tack!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

ok, tack för snabbt svar =)

så blocket skall planas 2,1mm om man skall ha sugmotor, men hur mycket skall det planas för o få 7,8 som ppf skriver i setupen för 2,7 med smitt?

(se webshop cp piston kolvar m20)
E30 325
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Endast riktplaning, dvs. så lite som möjligt..
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

ok. så endast riktplaning alltså. kanon!
nu kan jag sova utan o behöva ligga o tänka på det..hehe tack!
E30 325
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

såhär ligger mina kolvar..
Image

är det ngt som inte stämmer då eller?
ska vara 320 stakar och 850 kolvar och så sitter det diesel vev..

blir det för högt för att köra överladd eller?

ngn som vet om 850 kolvarna har "större grop" i kolven än m20b25 kolvarna?
tänkte ifall kompet bli bra på så sätt.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Om du har bottendelen ihop som det ser ut på bilden är det ju bara att mäta totala volymen och räkna på kompressionsförhållandet.

Du får nog bäst svar då.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ja blir väl till å räkna på grejerna... fast den är nu i delar,.. skulle ju vara kul å vet aom det verkligen är rätt stakat å dom kolvars som det sägs vara, då slipper ja ju räkna å mäta mm=)....
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Tar ju max 15min att kasta i veven, 1stake + kolv, fetta in allt + packning + topp för att sedan mäta :)
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

mät cc på staken. 130mm = 320/323 135 = 325

har för mig mina kolvar vänder lite längre ner än som det ser ut på bilden. (320 staker, 325kolvar, dieselvev)

om du gör som peppe säger så blir det ju rätt på en gång iaf :)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

du har ingen bild på stakarna kanske ? å hur högt dom går?

har dina kolvar lika ljupt hål?
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

peppe wrote:Tar ju max 15min att kasta i veven, 1stake + kolv, fetta in allt + packning + topp för att sedan mäta :)
jo men bra om man vet hur fan man ska mäta också!! :D
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

stakarna ser exact likadana ut bara att dem är kortare ;) går lätt att mäta iaf. mät från centrum i kolvbult hålet å sen mot delningen på lagerhalvorna. 130mm ska det vara.

kolvaran ser ut att vara ganska samma lika iaf. tog inga bilder nu då jag satte ihop motorn dock :S

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ok...då ska ja mäta stakarna imorrn, pallar inte gå in i garaget nu när ja ska slagga...

mmm kolvarna är väldigt lika 325(om det nu inte är det) men tycker gropen är väldigt djup.

får väl köpa ny stakar bara i värsta fall...
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

flp wrote:stakarna ser exact likadana ut bara att dem är kortare ;) går lätt att mäta iaf. mät från centrum i kolvbult hålet å sen mot delningen på lagerhalvorna. 130mm ska det vara.

kolvaran ser ut att vara ganska samma lika iaf. tog inga bilder nu då jag satte ihop motorn dock :S

MVH Micke
problemet ett steg närmare... stakrana är 135mm när ja mätte som du sa.stälde staken med kolven upp och mätte i mitten från bulthålet och ne ri backen.

nån som har viktade 130stakar?
mEhE
Posts: 32
Joined: 15 Dec 2005, 10:17

Post by mEhE »

sixpak wrote:billigaste sättet att bygga 2.7 för överladdning med lågt komp är denna varianten:
vevaxel från diesel/eta motor,diesel veven är smidd.
block m20b25,kolvar m20b25 och stakar m20b20(5mm kortare än b25)
med denna kombination hamnar kolven 1,6mm under deckplanet,på original b25 ligger kolven 0,4 mm över deckplanet,så det blir ganska låg komp,för att höja kompet toppdeckar man blocket,för en sugis går det bra att decka blocket 2,1mm för att få lagom komp,och rätt höjd på squishbandet.
Image
hvilket program er dette tegnet med??
så oversiktelig og greit ut..

lurer også veldig på om man for ca samme komp med m50 ikke vanos kolvar som m20b25 kolvarna?(8.8:1).med deiselveiv 130mm staker
vend opp ned før du åpner
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

ser ut att vara Från Autocad
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

hur mycket ska kolvarna sticka upp om man har dieselvev och 320 resp 325 stakar?

är detta rimligt me 325 stakar som bilden ovan ?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det där är mkt hög komp.
Med Dieselvev och 130 stakar vänder dom under blockkanten.
Post Reply