Volvo 242 8V Turbo -75 SÅLD
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
Volvo 242 8V Turbo -75 SÅLD
Silver metallic Volvo 240 turbo -75:a säljes, registrerad med T31B MOTORN ÄNDRAD.
Motor
- B230FK m-stakar, smidda kolvar, 50 mil sen renovering
- Stor IVECO intercooler, polerade rostfria tryckrör
- Setrab 34 raders oljekyl
- 2,5 rostfritt en dämpare + 4" dieselkrök
- HKS SSQV dump
Topp
- Portad TTR 8V topp, hårdare ventilfjädrar, nya pinbultar, inslipade ventiler, planing, nya ventilsäten + ventiltätning, vx3-kam, ställbart kamdrev, vita spridare, ställbar BTR samt 16V turboinsug
Växellåda
- M90 förstärkt 3:a, R-koppling
Turbo
- TTR Garret hybrid T3/T4 (350 400hk) intern wastegate, avskärmat Pipercross skumfilter
Bränslesystem
- 45 liters skumfylld alu fuelcell med 1-liters catchtank Bosch -984 pump till catchtank samt huvudpump walbro 255
- Bränsletrycksmätare
Tändsystem
- Prospark/effitec sprut installerat i handskfack
Chassi
- Fram ombyggda kortade originalben, bilstein dämpare, L-M-R justerbara topplagringar (camber/caster)
- Bak 1031 axel (odiffad), 3.15 utväxling, GAZ coiloves 70 nm fjäderkonstant, kortade undre länkarmar, justerbart övre länkstag samt tvärstag (panhard)
- Alla bussning utbytt mot nya hårdare
- Bromsar nya utbytes 240 turbo originalbromsok samt skivor
Extriör
- Rota P-45 fälgar i brons 9x17 runt om, nya däck 215-45-17 (25 mm spacers)
- Grupp A vinge kolfiber
- Nya bakljus vit övre rad
- Xenon konverterade strålkastare
- Nya rutor runt om
Interiör
- 2 st svarta Porsche GT3 skinnstolar (kopior), original justerbara 240 stolsunderrede
- 2 st OMP sex punktsbälten (original bälten sitter i originalinfästningar)
- OMP mocca ratt
- 5 st Autometer Pro-comp ultra-lite (varvräknare 4, laddtryck, voltmätare, vattentemp, oljetemp)
- 1 st avgastemp mätare
Bilen är i otroligt fint skick utan någon rost. Undertill är den skrapad, rostlagad samt målad i blå stryktålig maskinlack (se bilder). Renoveringskvitton på närmare 70 000 SEK finns. Volvon är besiktigad i detta utförande, påställd och skattebefriad.
Motorn är i dagsläget enbart mappad till 0,5 bar och går aningens fett. Behöver några timmars handpåläggning för att gå perfekt och på högre laddtryck. Bilen är alltså fullt körbar.
Pris: 89 000 SEK
PMa eller ring 0709-780630
Motor
- B230FK m-stakar, smidda kolvar, 50 mil sen renovering
- Stor IVECO intercooler, polerade rostfria tryckrör
- Setrab 34 raders oljekyl
- 2,5 rostfritt en dämpare + 4" dieselkrök
- HKS SSQV dump
Topp
- Portad TTR 8V topp, hårdare ventilfjädrar, nya pinbultar, inslipade ventiler, planing, nya ventilsäten + ventiltätning, vx3-kam, ställbart kamdrev, vita spridare, ställbar BTR samt 16V turboinsug
Växellåda
- M90 förstärkt 3:a, R-koppling
Turbo
- TTR Garret hybrid T3/T4 (350 400hk) intern wastegate, avskärmat Pipercross skumfilter
Bränslesystem
- 45 liters skumfylld alu fuelcell med 1-liters catchtank Bosch -984 pump till catchtank samt huvudpump walbro 255
- Bränsletrycksmätare
Tändsystem
- Prospark/effitec sprut installerat i handskfack
Chassi
- Fram ombyggda kortade originalben, bilstein dämpare, L-M-R justerbara topplagringar (camber/caster)
- Bak 1031 axel (odiffad), 3.15 utväxling, GAZ coiloves 70 nm fjäderkonstant, kortade undre länkarmar, justerbart övre länkstag samt tvärstag (panhard)
- Alla bussning utbytt mot nya hårdare
- Bromsar nya utbytes 240 turbo originalbromsok samt skivor
Extriör
- Rota P-45 fälgar i brons 9x17 runt om, nya däck 215-45-17 (25 mm spacers)
- Grupp A vinge kolfiber
- Nya bakljus vit övre rad
- Xenon konverterade strålkastare
- Nya rutor runt om
Interiör
- 2 st svarta Porsche GT3 skinnstolar (kopior), original justerbara 240 stolsunderrede
- 2 st OMP sex punktsbälten (original bälten sitter i originalinfästningar)
- OMP mocca ratt
- 5 st Autometer Pro-comp ultra-lite (varvräknare 4, laddtryck, voltmätare, vattentemp, oljetemp)
- 1 st avgastemp mätare
Bilen är i otroligt fint skick utan någon rost. Undertill är den skrapad, rostlagad samt målad i blå stryktålig maskinlack (se bilder). Renoveringskvitton på närmare 70 000 SEK finns. Volvon är besiktigad i detta utförande, påställd och skattebefriad.
Motorn är i dagsläget enbart mappad till 0,5 bar och går aningens fett. Behöver några timmars handpåläggning för att gå perfekt och på högre laddtryck. Bilen är alltså fullt körbar.
Pris: 89 000 SEK
PMa eller ring 0709-780630
Last edited by -AL- on 01 Aug 2012, 00:40, edited 3 times in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
*läser annonsen om och om igen, kikar i börsen-annonsen-börsen-annonsen*
fan Alexander. Nu kommer jag sova dåligt igen.
fan Alexander. Nu kommer jag sova dåligt igen.
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Bullen! wrote:*läser annonsen om och om igen, kikar i börsen-annonsen-börsen-annonsen*
fan Alexander. Nu kommer jag sova dåligt igen.
Hahahaa - du är rolig du!
Den är löjligt fet i verkligenheten. Kom du till Gbg och hämta en till 242
//Alex
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
men fy fan nu vaknade mitt 240 sug igen.. Typiskt att man inte har pengar när nåt sånt här bygge kommer fram..
Ser sjukt fin ut..
/Erik
Ser sjukt fin ut..
/Erik
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Ser att du har dämparen slutandes vid bakaxel. Kommer de in någon avgas lukt i kupen?
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Krillian wrote:Ser att du har dämparen slutandes vid bakaxel. Kommer de in någon avgas lukt i kupen?
haha va ?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Dawe_A wrote:Krillian wrote:Ser att du har dämparen slutandes vid bakaxel. Kommer de in någon avgas lukt i kupen?
haha va ?
Avgassystemet slutar mitt under bilen, kan komma in avgaser i bilen då
Svår fråga?
V8
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
jag såg bilden på bakvagnen nu, måste missat den
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Dawe_A wrote:Krillian wrote:Ser att du har dämparen slutandes vid bakaxel. Kommer de in någon avgas lukt i kupen?
haha va ?
Ljuddämparen/avgasystemet slutar ovanför bakaxeln!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Volvo 242 8V Turbo -75 (1983)
Krillian wrote:Ser att du har dämparen slutandes vid bakaxel. Kommer de in någon avgas lukt i kupen?
Det var så när jag köpte bilen och då luktade de när man stog på tomgång. Nu är systemet draget på ett korrekt sätt med en sista ljuddämpare med 4" dieselkrök på slutet som slutar i höjd med den bakre stötfångaren.
//Alex
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: Volvo 242 8V Turbo -75
Den såg riktigt fin ut!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Volvo 242 8V Turbo -75
Har aldrig fått så många bytesförslag som på denna bil. Enda aktuella byte är en Seadoo RXP-X.
//AL
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4