Pacman wrote:Om man nu får tag i en så fin motor som en M54B30, varför bygga på en sunkig motor som M20?
Erland Cox i Lund fixade till en sådan för ett tag sen som lämnade 300hk på hjulen (350hk i motorn) dvs mer än en S50.
Kan inte annat än att hålla med
I det fallet jag nämnde tidigare så handlar det väl om att kunna fortsätta komma igenom besiktningen med sin E30 då 3L inte syns på utsidan av M20 motorn
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Förbannat tacksam för alla svar! Säga vad man vill om m20, men jag älskar den motorn å de är
Just därför de ska byggas vidare på den. Vet att de blir både billigare å enklare att stoppa i nå annat, men det kommer jag inte att göra. Tackar ändå hjärtligt för alla tips om detta. Fler tips å idéer om sugtrim på m20b25 mottages gärna.
klipen wrote:Fekzen här på forumet kanske kan fixa ett chip till dig.
antagligen billigare än motor nord.
Mvh kim
Jodå! Jag kan ordna ett program som är vassare inställt med hänsyn till de uppdateringar du tänker göra.
Bara höra av dig när du börjar få klart vad du tänker göra.
Gjorde ett program till en i Norge för ett tag sen, som var riktigt nöjd med resultatet. Han hade följande gjort (kopierar från Norska)
M20 motor som er stroket opp til 2.7l
Motoren består av ETA veiv, 130mm råder og 325 pre-facelift stempler
Toppen er preppet (porter og planet) og det er montert en ganske kvass kam.
Hjernen er chippet med en chip fra Fekzen og er tilpasset hele motoroppsettet
og tenningen er optimalisert til 98 oktan.
Motoren skyver meget godt og har veldig bra gassrespons
Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid! http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Hej igen kära vänner. Nu är de äntligen dags, motorbygget blev uppskjutet pga lite husrenovering, men nu ska de börjas lite smått. Har nu en m52b28 vev, m20b20 (130mm) stakar, ektraktor, 215?cc spridare liggandes, hade tänkt köra med org.m20b25 kat kolvar, men har inte listat ut vad kompet hamnar på, vill ju ha så högt som
Möjligt, men nu ska jag inte ha ut nån monster effekt, tänkte bara renovera orginal motorn först men de kan ju va kul att få nån hästkraft till såklart, därav 2.8 liters planerna. Vad bör jag använda för delar runtomkring denna setup? nån som sitter inne på en liknande setup? Ha det bra därute!
Tja! jag bromsade nu i våras 233 hk på hjulen å drygt 275 nm med en strokad m20b25.
men min spec är ju lite annorlunda än din. så här ser den ut iaf.
M20b25block borrat till 85mm
135mm stakar
cp smidda kolvar
oversizeventiler
steg tre fjädrar
296 graders kam
egenbyggt plenum
extraktor med 3" hela vägen
sachs 6 puckssinter med tryckplatta god för 700hk
vipec v44
420cc spridare
original packning arpbult till toppen
255liters wallbro soppapump.
toppen flödar 212 cfm vid 12,3 mm lyft ej svetsad.
Du kan med fördel använda dig av kolvar från dom äldre M20 icke katt, dom har mindre grop. Sedan så skulle jag inte lägga allt för mycket energi på toppen. Ett fint sätesjobb sedan bara puttsa till den minimalt.
Nuså ska vi se här vad expertisen tror.. Iochmed att jag iallafall kommer att behöva nya vevstaksbultar så känns de som en bra ide att köpa rejälare stakar, ramlade över dessa när ja kika runt på Ebay: http://www.ebay.com/itm/CXRacing-BMW-M2 ... 82&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; vad tror ni? kan de va nåt? Har ingen brådska med att få klar motorn, då jag hellre ser att allt blir riktigt gjort med bättre grejer än org. så de får väl kosta lite mer å ta lite längre tid helt enkelt, dock skiter jag inte pengar så därför är just ebay lockande.... Just dom där har ju onekligen bra pris, 3200 hemma i runda slängar, om man slipper undan moms+tull..
Tror även jag kommer köpa nya ventiler, vippor, vipparms axlar, givetvis en vass kam m.m... men men..
ALLA tips å all tänkbar hjälp mottages med största tacksamhet.
Ska man satsa på E85 när man ändå är igång?
Mvh Putte
Jag skulle inte lägga pengarna på smidda saker i en moderat sugmaskin.
+1 oversize ventiler är dock aldrig fel, ihop med en fin portning, givet på kamaxlar, fjädrar och vippor den ska varvas hoppas jag, E85 för att åka högkomp också givet.
Tack för svar. Nån som vet var man får tag i vevstaks bultar till hyfsade priser då? Ska man ha arp så är de ju dyrt som s*tan så då är de ju ändå mer lockande med stakarna från ebay, men de är klart, är de helt absolut onödigt så är de väl så.
Vad, lite mer ingående, behövs vid E85 konvertering då? Vilken kam till detta? Mvh Putte
Ramlade över denna tråden :http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53379&postdays=0&postorder=asc&start=168
Å där, på sidan 9 en bit ner står följande:
Jag var en tur i Udevalla förrige helg och hämtade en mycket billig M52b28 vev som vi tänker stoppa i tilsammans med 130mm m20b20 stakar och m20b25 pre-face kolvar. Har räknat ut at dette ger oss ca 10,2 i komp. Kolven vil vända 0,5mm lägre änn orginalt så det blir plats til kam med lite mer lyft.
Vi planerar följande setup:
- M52b28 vev, m20b20 stakar i hop med m20b25 pre-face kolvar.
- Grenror och lite "uppdaterad" eksos.
- orginal sprut med varvspärr på ca 7000 o/min. Chip från tex Fekzen.se
- orginalt innsug
- Portad topp, HD vippor, typ Enem Z45 eller KM Cams Steg 2 och PPF steg 2 ventil fjädrar.
Vi hoppas på at denne setup vil ge ca 220hk, kanskje lite mera på en god dag
Så, var får jag tag i Pre-faclift kolvar? Antar att man slipper allt vad toppdeckning å planing heter? kommer plana av toppen endast så mycket de behövs ( om det behövs) för att den ska bli absolut rak. Rätt eller fel?
Å sist men inte minst, hur blir detta med E85?
Mvh Putte
Ser gärna svar pÅ ovanstående frågor, MEN, när jag å kompisen montera isär toppen inför tvätt så märkte jag, efter att vi fått ur Vipparmsaxlarna att den ena repat "loppen" på vägen ut, från 4e cylindern å framåt, kände då en liten grad på ens axeln. Vad gör jag? Går de att på något vis slipa/hona ner de grader som blivit i loppen??? Hjälp! Har bilder i mobilen men vet inte hur jag lägger upp dom via den?!
Vipparmsaxlarna rör sej inte och det måste inte vara tätt så det är ingen fara. Däremot får de inte glappa för då lever det fan och är omöjligt att ställa ventilspel. Nya axlar är definitivt att rekommendera när man monterar nya vippor. Axlarna är oftast nötta och då får man samma problem som jag beskriver ovan plus att man kör ner sina nya vippor onödigt fort.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.