Slapp Växelspak
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Slapp Växelspak
Jag har stört mig på min slappa växelspak på min E30 i ett år nu. Kan inte riktigt det där med växellådan och spaken så jag undrar om ni kunniga fellow bmw-fantaster kunde hjälpa mig! Jag vill ha den mycket tight'are!
Jätte tacksam för svar!
Mvh
Jätte tacksam för svar!
Mvh
Bmw 316i e30
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Slapp Växelspak
Det är länkarna i växelreglaget som är slut.
Bara att plocka ner och byta dom delar som är slitna. Förutom alla plåtar som sitter ivägen orginal på en e30...så är det en ganska enkel operation.
Det viktigaste är att bussningarna i spaken och i lådan är friska....och att gummit i karossen är helt.
Vi åker med stumma bussningar till stål-stången..dom som sitter i växelspaken och i länken in i lådan....men orginal gummil där aluminiumdelen sitter i karossen och i lådan.
Bara att plocka ner och byta dom delar som är slitna. Förutom alla plåtar som sitter ivägen orginal på en e30...så är det en ganska enkel operation.
Det viktigaste är att bussningarna i spaken och i lådan är friska....och att gummit i karossen är helt.
Vi åker med stumma bussningar till stål-stången..dom som sitter i växelspaken och i länken in i lådan....men orginal gummil där aluminiumdelen sitter i karossen och i lådan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Slapp Växelspak
Om jag får förutsätta att allt sitter som det ska så:
Det är väldigt ofta leden framme vid lådan. Den aom sitter på axeln in i lådan alltså. Ett litet litet glapp där blir stort i spakändan. Många byter koppen som spaken sitter i och lite annat i spakändan. Allt det är billigt så antagligen därför. Leden längst fram kostar väl närmare 400:- och snålas på.
Men den gör underverk.
Ibland har även klåpare stru tat i de små tunna plastbrickor som sitter på vxl staget för att clipsen är lättare att montera så. Men det blir bara ännu mer glapp.
Gummibussningen längst bak i kardantunneln (bakom spaken) kan oxå va äcklig efter alla år. Gummit kan va riktigt kasst. Allt nytt och en z3 spak (tror jag det skulle va) sen så har man en finfin feeling i grejorna de kommande 10åren
Det är väldigt ofta leden framme vid lådan. Den aom sitter på axeln in i lådan alltså. Ett litet litet glapp där blir stort i spakändan. Många byter koppen som spaken sitter i och lite annat i spakändan. Allt det är billigt så antagligen därför. Leden längst fram kostar väl närmare 400:- och snålas på.
Men den gör underverk.
Ibland har även klåpare stru tat i de små tunna plastbrickor som sitter på vxl staget för att clipsen är lättare att montera så. Men det blir bara ännu mer glapp.
Gummibussningen längst bak i kardantunneln (bakom spaken) kan oxå va äcklig efter alla år. Gummit kan va riktigt kasst. Allt nytt och en z3 spak (tror jag det skulle va) sen så har man en finfin feeling i grejorna de kommande 10åren
Re: Slapp Växelspak
Vi har ju redan svarat i tråden du gjorde i "Övrigt" förläng spaken 20-22mm under kulan samt byt bussningen!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
-
- Posts: 10
- Joined: 24 Jul 2011, 21:40
Re: Slapp Växelspak
Min spak är också slapp. Ligger den i friläge så kan man röra spaken fram och tillbaka utan att där är något motstånd som " slår tillbaka " som det brukar göra på en växelspak. Dvs där är heller inget motstånd bort mot när man ska få i backen. Alla växlar går dock i fint (har inte kört med den än).
Har fått förklarat för mig att det ska vara något inne i lådan som är kasst. Kanske så du har också?
Mvh
Har fått förklarat för mig att det ska vara något inne i lådan som är kasst. Kanske så du har också?
Mvh
Re: Slapp Växelspak
Bullen! wrote:Om jag får förutsätta att allt sitter som det ska så:
Det är väldigt ofta leden framme vid lådan. Den aom sitter på axeln in i lådan alltså. Ett litet litet glapp där blir stort i spakändan. Många byter koppen som spaken sitter i och lite annat i spakändan. Allt det är billigt så antagligen därför. Leden längst fram kostar väl närmare 400:- och snålas på.
Men den gör underverk.
Ibland har även klåpare stru tat i de små tunna plastbrickor som sitter på vxl staget för att clipsen är lättare att montera så. Men det blir bara ännu mer glapp.
Gummibussningen längst bak i kardantunneln (bakom spaken) kan oxå va äcklig efter alla år. Gummit kan va riktigt kasst. Allt nytt och en z3 spak (tror jag det skulle va) sen så har man en finfin feeling i grejorna de kommande 10åren
Ett komplett kit förutom plasten runt kulan på spaken kostar 284kr så det är inget att snåla med om man ha lite körkänsla
Re: Slapp Växelspak
Tacksam för alla svar och tips ni har kommit med! Jag har varit hos m-bilar o köpt nya brickor, gummibussning och den där koppen (i hårdplast), nu återstår bra hur man byter ut allt! Så himla nybörjare på att meka i växellådan o dyl.
Har ni några sköna tips eller länkar som beskriver hur man gör?
mvh
Har ni några sköna tips eller länkar som beskriver hur man gör?
mvh
Bmw 316i e30
Re: Slapp Växelspak
När du väl kommer under så ser du direkt.
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: Slapp Växelspak
jorgen wrote:När du väl kommer under så ser du direkt.
Det är ju en jävla massa plåtar och skit orginal...som sitter ivägen.
Sedan är det ett elende att få loss låsningen till pinnen som håller aluminiumstaget i lådan, första gången.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: Slapp Växelspak
det är lätt, jag gjorde det första gången mitt i natten på uppfarten med en ficklampa och en donkraft.
Du fattar när du kommer under bilen
Du fattar när du kommer under bilen
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Slapp Växelspak
köp ett bussnings kitt ifrån specialsvarv.se för växelspaken det finns inget annat som kan mäta sig med hur stumt å gott det blir med plast bussningar där istället för gummi.
MVH Daniel
MVH Daniel