Spricka?????

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Spricka?????

Post by Ondketchup »

plockad bort toppen idag o såg detta, är de allvarligt, varför?

Image

/Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Spricka?????

Post by markus »

Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Re: Spricka?????

Post by BmwFredrik »

Detta har hänt även för Bmwpatrik här på forumet, bara byta block som gäller..

Mvh Fredrik
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Spricka?????

Post by Dawe_A »

är det verkligen så ? Det är ju bara mellan 2 kylkanaler det läcker ? packningen tätar väl uppåt ? ev svetsa åvansidan och låta det vara ?


jag har egentligen ingen aning.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Re: Spricka?????

Post by Ondketchup »

Dawe_A wrote:är det verkligen så ? Det är ju bara mellan 2 kylkanaler det läcker ? packningen tätar väl uppåt ? ev svetsa åvansidan och låta det vara ?


jag har egentligen ingen aning.



Ja vet ej ingen mer som har några erfarenheter om detta?
Känns tungt nu om man måste byta block, suck:(
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Re: Spricka?????

Post by BmwFredrik »

kör du med orginal botten är det ju bara att testa svetsa och köra vidare, men om du har smidd botten skulle då inte jag tveka en sekund att byta block.
Betydligt dyrare att byta allt kontra block


mvh
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Spricka?????

Post by Dawe_A »

jag hade testat att köra som det är, det är ju ingen spricka i cyl .. svetsa lite på åvansidan och plana och kör....


ska fan inte spela någonn roll hur mycket man än vrider och vänder på det.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Spricka?????

Post by Dawe_A »

markus wrote:Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.



varför inte ? snik vs helsmidd 2 bar + ? kylvattnet ska ju inte påverkas av laddtrycket så skitsamma,
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Spricka?????

Post by markus »

Dawe_A wrote:
markus wrote:Inte direkt vanligt på M20 vad jag vet. Jobbigt att det sprukit på båda sidor om hålet :? Knappt så jag skulle åka vidare med det om det inte hade vart en snikmaskin.



varför inte ? snik vs helsmidd 2 bar + ? kylvattnet ska ju inte påverkas av laddtrycket så skitsamma,


Problemet är om sprickorna fortsätter. Dessutom blir ju gängan svagare och ev flexar stålet när du ska dra bultarna. Hade vart en annan sak om det bara var sprucket på ena sidan.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Re: Spricka?????

Post by wallin »

Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen
http://www.garaget.org/?car=312617" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Re: Spricka?????

Post by Ondketchup »

wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: Spricka?????

Post by rockker »

Ondketchup wrote:
wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan


Cooperring packningen Ppf säljer såklart :)
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Re: Spricka?????

Post by Ondketchup »

rockker wrote:
Ondketchup wrote:
wallin wrote:Hade en m20 med sådana sprickor
Funkade inte blandade vatten i oljan ,
Vattnet klättrade på toppbulten in i toppen



Samma problem här blocket åker åt helvete o pyramidringarna med, har bara haft problem med dom
får bli oringat igen eller va kör man med om man ligger runt 800hk???

/Johan


Cooperring packningen Ppf säljer såklart :)


Hur funka den, användning 1 gång? klara den bra med effekt? någon som kör med den i sin m20 här?
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Spricka?????

Post by Dajb »

coopering klarar bra med effekt, folk som åker en bra bit över 1000 på dom

coopering rekomenderas istället för pyramidringar, flera som menar på att det är en mycket bättre lösning

jag kommer åka coopering och jag jagar 1000whp


Lycka till!

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lindgrennkpg
Posts: 1040
Joined: 07 Jan 2009, 04:26
Location: Norrköping :)

Re: Spricka?????

Post by Lindgrennkpg »

Ringarna kan du ju återandvända om dom ser bra ut,

packningarna finns ju att köpa löst nu i webbshopen utan ringar så man kan bara byta den som när du byter toppackning i vanliga fall =)

Sjukt bra grejer!!
Johan Lindgren - 0763937586
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Re: Spricka?????

Post by Sikko »

Limma med cylindrisk fastsättning om du inte har tid och lust att byta block tvätta rent noga bara med breklean först annars byter man block om man inte vill chansa.... Har fungerat bra för mig.
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Spricka?????

Post by Nisse Järnet »

Det där har ju inget med pyramid att göra dock. Cooper är lättare pga mindre bearbetning men pyramid håller nog för mer effekt och ställer inte till problem om man gör rätt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply