Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Post by TreLingon »

Bmwandreas wrote:Sätt den långt från centrum så du får mycket utväxling. Annars blir den kuk att köra. Orig pedalen drar långt..


Det var bara en prototyp jag byggde för att se lite hur det hamnar..Inget jag skulle köra med .
Spjäll lösningen kommer du Ärtan att lösa när jag lämnar upp den till er :) !

Robin.. Låter som en bra ide !

Inte mkt kvar nu :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Post by Bmwandreas »

Usch, bygg klart allt småpill som tar tid :lol:
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Post by TreLingon »

Bmwandreas wrote:Usch, bygg klart allt småpill som tar tid :lol:


Jag byggde ju klart wg röret till avgaset så slapp ni det iaf :)

Kommer bli fint när du får fingrarna på det .
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Post by TreLingon »

STARTAD :)

Allting lirade bra och startade direkt !

Lite småpill innan besiktning !
Känns jävligt bra :)
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

Suck !

Luftat som en galning med både bilen igång och avstängd.

Pedalen känns svampig och trycker man 2 snabba så blir det stumt.
Ställde ner bilen på golvet och testade att köra fram nån meter och bromsa. Tar i princip längst ner i botten.

Vad har ni för tips ? Luft kvar i systemet ? Låna trycklufts tjofräs som bilfirmor använder för att få ur ev luft kvar i systemet ?
Huvudbromscylinder för liten för dessa bromsar jag har ? d2 8kolvs ok fram och 4 eller om det var 6 bak..

Blir galen snart. Vill ut och åka..

Många lär ju ha monterat på d2, xyz bromsar på sina e36or har det bara varit att lufta och sedan köra utan problem ?

HJÄLP ! :roll:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by johankihl »

TreLingon wrote:Suck !

Luftat som en galning med både bilen igång och avstängd.

Pedalen känns svampig och trycker man 2 snabba så blir det stumt.
Ställde ner bilen på golvet och testade att köra fram nån meter och bromsa. Tar i princip längst ner i botten.

Vad har ni för tips ? Luft kvar i systemet ? Låna trycklufts tjofräs som bilfirmor använder för att få ur ev luft kvar i systemet ?
Huvudbromscylinder för liten för dessa bromsar jag har ? d2 8kolvs ok fram och 4 eller om det var 6 bak..

Blir galen snart. Vill ut och åka..

Många lär ju ha monterat på d2, xyz bromsar på sina e36or har det bara varit att lufta och sedan köra utan problem ?

HJÄLP ! :roll:


Vad kör du med för huvudcylinder?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by Napstar »

Biltemas backventil för bromsluftning funkar grymt bra ;) jag kör stora brembo 4kolvs fram o lite mindre 4 kolvs bak o de funkar med org bromscylinder!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

Johan jag kör med den som sitter orginal.. Dvs 320i

Fadiiii hur funkar den prylen ?
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by Napstar »

En liten backventil som sitter på en bit slang som du sätter på luftnippeln o öppnar den, sen pumpar du bara tills de inte kommer någon luft i slangen! As smidigt :-)
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by pizza »

Vi har vccumbomb på jobbet, kan testa den när vi gör allt annat om de inte e brådis iof
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

Kan man lufta själv då eller måste vara 2st pers ?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

pizza wrote:Vi har vccumbomb på jobbet, kan testa den när vi gör allt annat om de inte e brådis iof


Klart vi kan men vågar inte åka med bilen dit utan bromsar !

Fadiii denna ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19146/
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by Napstar »

Japp den är de :-) billig me ;) hehe
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by Silverboy »

Bruker varianten der man har ett lokk med slange som man skrur på beholderen, og skrur slangen på ventilen på ett hjul. Bare å åpne lufteskruen og la det renne til det kommer ny væske ut.. 1 person bytter hele systemet på toppen 5 min inklusive clutch :) bare å passe på at beholderen ikke går tom.

Kjøpte min på mekonomen har jeg for meg. Bedre enn noe annet jeg har vært borti, også av proff system, da det ofte blir mer søl av de når man er ferdig.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

Silverboy wrote:Bruker varianten der man har ett lokk med slange som man skrur på beholderen, og skrur slangen på ventilen på ett hjul. Bare å åpne lufteskruen og la det renne til det kommer ny væske ut.. 1 person bytter hele systemet på toppen 5 min inklusive clutch :) bare å passe på at beholderen ikke går tom.

Kjøpte min på mekonomen har jeg for meg. Bedre enn noe annet jeg har vært borti, også av proff system, da det ofte blir mer søl av de når man er ferdig.


Ja den modellen har jag hört talas om när man monterar på behållaren och typ " Trycker " fram vätskan och tvingar den ännu mera framåt !
User avatar
Lindgrennkpg
Posts: 1040
Joined: 07 Jan 2009, 04:26
Location: Norrköping :)

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by Lindgrennkpg »

Ta ett lock till bromsvätskebehållaren, borra hål och dra genom en däckventil till ett vanligt hjul.

Sen trycker du på en gummislang av nått slag, sen vanlig tryckluftpistol att trycka med.
Eller en ventil som passar på luften till hjulet sen en sån man sätter på kylslangar när man nyper åt som man kan justera hur mycket det ska flöda i slangen dvs hur hårt det ska trycka i behållaren :)

Den är satan bra att ha om man är ute och åker o luftar :) fast då har jag med 12v kompressor vill inte tömma ett hjul om man ska lyfta mycket :)

Skriver på telefonen så kanske inte går att förstå nått av de jag skrivit :)
Johan Lindgren - 0763937586
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by moonzhine »

Huvudcylindern är nog för liten,då blir den svampig och du får mkt längre slag på pedalen..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Post Reply