E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Jag drog 84nm med fett, varmkörde jag motorn och luftade kylsystemet, sedan efterdrog jag med samma 84nm.
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Sv: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Du ska dra den tre ggr först kall för att följa ARP spec på skruvarna. Sedan varmkör du så att motorn blir genomvarm för att sedan släppa bultarna en i taget och efterdra dem.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Okej:) Hittade en tråd som en beskriver det du menar tror jag, blir till att dra så + spraylimma med locktite 3020.
Se till att gängorna är rena i blocket. Skruva ner bulltarna till botten i blocket dock inte hårt. Smörj in gängorna med ARP fett om du fick med det annars tar du mineralolja (inte gängorna i blocket). Dra muttrarna innifrån och utåt på toppen. Börja med ca 30nm sen 60 och sisst 84nm om du fick med ARP fett eller 94 med olja. Sen varmkör du låter motorn bli kall igen sen lossar du en mutter i taget och drar den till rätt moment igen. Klart
Dra inte mer än rekomenderat moment ! Jag har provat o det gick inte bra.
Se till att gängorna är rena i blocket. Skruva ner bulltarna till botten i blocket dock inte hårt. Smörj in gängorna med ARP fett om du fick med det annars tar du mineralolja (inte gängorna i blocket). Dra muttrarna innifrån och utåt på toppen. Börja med ca 30nm sen 60 och sisst 84nm om du fick med ARP fett eller 94 med olja. Sen varmkör du låter motorn bli kall igen sen lossar du en mutter i taget och drar den till rätt moment igen. Klart
Dra inte mer än rekomenderat moment ! Jag har provat o det gick inte bra.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Du kan dra bultarna i steg. ARP rekommenderar även att man drar skruvarna med fullt moment tre gånger, förmodligen för att sträcka dem det lilla de sträcker sig men även för att sortera ut dåliga skruvar. Jag har personligen dragit av två ARP skruvar som brustit pga kvalitetsproblem. Det känns bättre att dra av bulten än att den ska gå av när maskinen är igång
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Okej tack för hjälpen:) blir montering ikväll!
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, limma toppackning??
Hjälp!! monterade ny packning och spraylimmade med LT 3020 och drog arp efter konstens alla regler MEN otätt, kylvätska i cylindrarna! har bara kört startmotorn och det sprutar in i cylindrarna:(
topp o block är som sagt planslipade.
Men nu till min fråga, satt och googlade på oringar och hittade att KOPPARTRÅD inte går att använda med orginalpackning då koppar är för hårt.
Mig-tråd alt piano ska användas..
Jag tycker det ser ut att var koppartråd på mitt block? Ej jag som satt i tråden då jag köpte blocket färdigt. + att uppsticket "ser" mkt ut? Ska iväg imorgon och riva toppen igen.
kan det va koppar tråden som orsakar att det kommer kylvätska i cylindrarna? om den sticker upp för mkt ex.
topp o block är som sagt planslipade.
Men nu till min fråga, satt och googlade på oringar och hittade att KOPPARTRÅD inte går att använda med orginalpackning då koppar är för hårt.
Mig-tråd alt piano ska användas..
Jag tycker det ser ut att var koppartråd på mitt block? Ej jag som satt i tråden då jag köpte blocket färdigt. + att uppsticket "ser" mkt ut? Ska iväg imorgon och riva toppen igen.
kan det va koppar tråden som orsakar att det kommer kylvätska i cylindrarna? om den sticker upp för mkt ex.
Last edited by bubbel on 28 Apr 2012, 18:44, edited 1 time in total.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
Eh, koppar är väl ändå bra mjukare än MIG eller pianotråd?
Uppsticket ska väl vara typ max 0.3mm
Uppsticket ska väl vara typ max 0.3mm
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
tycker det jag med, men så stog det iaf.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
Ser ut som för mycket uppstick.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
kul o höra då ja med tycker det, ska riva imorn o mäta. isf kan borde det kunna vara orsaken till läckaget i cylindern hoppas jag eller vad tror du?
kan man kasta bort ringarna o sätta dit en cooperring utan att göra något åt de urfrästa ringarna?
kan man kasta bort ringarna o sätta dit en cooperring utan att göra något åt de urfrästa ringarna?
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
bubbel wrote:kan man kasta bort ringarna o sätta dit en cooperring utan att göra något åt de urfrästa ringarna?
så gjorde jag iaf , skall tydligen funka till runt 600hk eller nå..
m30turbo
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
ahh låter bra:-) du fyllde inte spåren med packningsklet elr något annat?
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
nej ingenting, håller tätt å fint endå, men vet att vissa fyllt igen men kommer inte ihåg vad dom använt tyvärr.
m30turbo
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
great då får det bli cooper om ringarna är orsaken till det onda:)
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl. Koppartråd??
skulle mappat 4maj men avbokades pga läckage fan! fösta åtg av med toppen och spraylimma ny packning o dragit toppen rätt denna gång;-) och ändå läckage! av med toppen igen och kikat och funnit att det kommit in kyvatten genom skarven i oringarna, ur med ringarna o sopat dit cooperring =samma läckage igen!! nu är toppen av igen o rensad för provtryckning, problemet måste vara i toppen.
läcker mkt då man märker läckaget efter man kört startmotorn, vilket är bra för motorn är aldrig startad o vill absolut inte starta så länge det finns ett kylväskeläckage i cyl.
läcker mkt då man märker läckaget efter man kört startmotorn, vilket är bra för motorn är aldrig startad o vill absolut inte starta så länge det finns ett kylväskeläckage i cyl.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
fyfan, surt! har du reservtopp på lager ifall den nuvarande är kass?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
jag har en reservtopp som jag vet är 100% ok, men den är helt standard, så svetsning och fräsa om sätena till de större ventilerna, planing m.m. måste göras. Just nu ser det jävligt bittert ut, pengar räcker ej till att iordningställa en ny topp