Jag ska också åka 2,65 å zf i sommar. tror det kommer bli grymt bra med ca 300knyck som toppfart. förut var min toppfart knappt 260 å det kändes aldeles för lågt om man åker skapligt me effekt. varvade ju som fan om man åkte över 200 blås.. å fick växla hela tiden kändes d som. ska dock blir mer effekt iår
Jag körde förr med 3,25 + ZF låda. Då gjorde den ca 240-250 vid 7000rpm. Det var inget vidare bra med 600hk....
Köpte sen en 2,65 diff som jag kört med sen 2011. Det är en klockren utväxling tycker jag!! Fyran har väl ungefär samma utväxling nu som femman hade tidigare
Ska i år köra med 225/45-17 så det bör innebära 315km/h @ 7000rpm.
Har även kört denna utväxling med sugmotorn. Tycker det blev gott vid långkörning. Lite dryga 3000rpm i 150 har jag för mig. Men på banan är det ingen hit direkt... Men jag kör ju vanligtvis inte sugmotor så...
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Exakta siffror vid zf + 2,65 vid 7000rpm och 255/40-17".
Standard inom parentes. Zf+3,25 vid 7000rpm och 255/40-17".
1: 75.3 (61.4) 2: 127.1 (103,6) 3: 190.6 (155,4) 4: 255.2 (208,1) 5: 316.4 (258,0) R: struntade jag i.
Hur blir det med kardanvarvet? Blir det kritiskt på nåt vis så man hade behövt gå upp i diameter på kardan? Jag vet inte hur man räknar och är för trött för stt tänka oxå för den delen.
Hoppas jag inte missförstog dig nu bullen. Kardan varvet styrs ju från lådan så i teorin ska den snurra lika fort som motorns varvtal med 1,1 på 5an. Vilket inte borde bli några problem då iaf hälften av alla byggen där ZF låda används kör med 328 kardan (någon slags bmw original iaf) och dagit den till 7000-7500 varv på 5an någon gång. Jag gorde det en jävla massa gånger för några år sen då jag hade för kort utväxling i bakaxeln för Mantorps långa raka. Bara till 7000 dock. Men det var iaf inga som hällst problem.
jävlar va min bil går fort nu ...is läppen försvann vid 220km/h ungefär . 170km/h å trampar fullt så spinner den, dock bara med org hjul. 3000rpm på 5an =140km/h
mbfidde wrote:jävlar va min bil går fort nu ...is läppen försvann vid 220km/h ungefär . 170km/h å trampar fullt så spinner den, dock bara med org hjul. 3000rpm på 5an =140km/h
Grattis, nu har du en vettig utväxling, det borde alla ha