Aleex Drag Evo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Crille74 »

Bäckis wrote:När du skriver "funkat bäst", har du testat andra fabrikat i samma motor och sen bytt till Wiseco och något var "bättre", fattar inte vad du menar. En kolv är bra så länge den är korrekt i mått och håller, Wiseco brukar inte vara speciellt bra i mått alls.

Du har säkerligen monterat bättre kolvar än du hade före, men det var din uppskrytning av Wiseco som kändes fel. Vi sålde kanske 100 satser just för att de var betydligt billigare än CP, men det var mest bara fel och problem så vi skrotade det helt.
Vet om många som satt Viseco kolvar i crossar som gått sönder som ska va det bästa, och folk som åker org kolv och håller hur länge som helst.
Min Sucka 125a nöp 2gr köpte ny Viseco kolv och kontrollmätte den och den va långt ifrån rund, så ta och lyssna på Bäckis om det rådet.

Grymm bil för övrigt :twisted:
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Bäckis wrote:När du skriver "funkat bäst", har du testat andra fabrikat i samma motor och sen bytt till Wiseco och något var "bättre", fattar inte vad du menar. En kolv är bra så länge den är korrekt i mått och håller, Wiseco brukar inte vara speciellt bra i mått alls.

Du har säkerligen monterat bättre kolvar än du hade före, men det var din uppskrytning av Wiseco som kändes fel. Vi sålde kanske 100 satser just för att de var betydligt billigare än CP, men det var mest bara fel och problem så vi skrotade det helt.
Jag har bara testat ett annat fabrikat, det var ROSS. Dom var jag missnöjda med. Jag bytte då till wiseco. Men jag kan ju ha fått en bra uppsättning då.
Därför köpte jag en värre kolv modell av wiseco. CP skulle såkert funka lika bra eller bättre till och med.
Jag var ju en av dom som fick fel på wiseco kolvarna som ni sålde förut. Men efter det så kontrollerar man ju allt mycket mer också så man upptäcker fel innan man monterar det.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Mappade polarens evo igår. Jävlar va skillnad de blir på effekt o register genom att vrida kammar lite. Tjäna ca 30 hjul hk på vrida lite bara. Går säkert att tjäna ännu mer än vad vi gjorde.
Nu vill jag att de ska bli vår så man kan ställa sig i bänken igen o köra sin egen motor igen =)
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Nu står bilen på hjul igen typ =) Ska bara sätta dit styrväxeln. Nu är det fina delrin bussningar i hela fram och bakvagnen. Lackade och fina är delarna med.
Nya bottendelen sitter ihop med. Ska byta tätningar i toppen imorgon så stoppar jag dit den med sen. När motor är färdigbyggt så ska jag stoppa i den så jag kan koppla in det nya sprutet. Blir väl typ i början av januari. sen är det bara små saker kvar med motor och drivlina. Bytte sprut från microtech till LINK. Bytte för att vill lära mig ett till sprut samt att jag ville ha massa mer funktioner som microtech inte hade som jag behöver nu.
Ska lägga upp lite bilder snart =)
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Nu är motorn färdig, bara montera dit turbon som är och byggs om lite. Allt sitter på plats i drivlina mm. har kopplat in LINK med VAG spolar med. Det enda som är kvar är att bilen ska lackas. letar efter en som inte är hur dyr som helst. Väntar även på min nya låda från PPG som kommer i början på mars. Bilen ska ju stå på elmia så den måste ju målas innan dess. Skulle ju sitta fint att göra det nu eftersom allt annat ät klart. Sen efter det så kan man montera i allt och mappa den.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Pimplaren »

Härligt! :)

Blir samma röda igen?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Pimplaren wrote:Härligt! :)

Blir samma röda igen?
Ja det kommer bli samma röda. Mycket enklare med.
User avatar
R.Larsson
Posts: 454
Joined: 23 Sep 2006, 15:45
Location: Vaggeryd

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by R.Larsson »

Till sommaren kommer åttan sitta! =)
VGD Performance
0706862554
RobinLarssonVGD@hotmail.se
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by peppe »

Crille74 wrote:
Bäckis wrote:När du skriver "funkat bäst", har du testat andra fabrikat i samma motor och sen bytt till Wiseco och något var "bättre", fattar inte vad du menar. En kolv är bra så länge den är korrekt i mått och håller, Wiseco brukar inte vara speciellt bra i mått alls.

Du har säkerligen monterat bättre kolvar än du hade före, men det var din uppskrytning av Wiseco som kändes fel. Vi sålde kanske 100 satser just för att de var betydligt billigare än CP, men det var mest bara fel och problem så vi skrotade det helt.
Vet om många som satt Viseco kolvar i crossar som gått sönder som ska va det bästa, och folk som åker org kolv och håller hur länge som helst.
Min Sucka 125a nöp 2gr köpte ny Viseco kolv och kontrollmätte den och den va långt ifrån rund, så ta och lyssna på Bäckis om det rådet.

Grymm bil för övrigt :twisted:

Hur mycket oval? För den lär ska vara oval, för 100% rund hoppas jag dom inte skickar iväg dom!
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Nu är det mycket som är ihop. innan jag kan förtsätta så mäste jag lacka bilen. Inte hur mycket pengar som helst heller. Lådan kommer om ca en månad =)
Nu kommer det lite bilder iallafall =)

Motor istort sett ihop,saknas lite slangklämmor, spjäll mm

Image

Image

Bild inne i bilen med nya sprutet LINK monterat

Image

Provmontering av mina nya drag fälgar, weldracing draglite. Har även nya MH slicks hemma.

Image
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Nu är väl mycket på bilen färdigt. Håller på och startar upp den. Men går ibland inte och ibland funkar det. När man sen försöker ställa tänd så ligger det stabilt upp till 3000 rpm, sen efter det backar den massor. Har försökt massa saker men blir inte bättre. Ska i morgon prova byta stift till resistor stift och byta plats på jord till sprut från kaross till chassie. LINK vill ju tydligen att man ska ha resistor stift. Så hoppas att de funkar sen efter i morgon, annars har jag ingen aning.
var på elmia med bil i påsk iallafall.

Bild från Elmia 2012
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Bmwandreas »

Man behöver inte ha resistorstift. 2400cc spridare och spridarmotstånd? :cry:
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by youask »

Bmwandreas wrote:Man behöver inte ha resistorstift. 2400cc spridare och spridarmotstånd? :cry:
Jag behövde det med v44 och VAG spolar , annars tappade datorn kontakten med sprutet efter ca 2sek när bil startade
Dock så fortsatte bilen gå.

Ray Hall bad mig byta till R stift sen var det problemet bortblåst..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Bmwandreas »

Jag kör alltid icke resistor med mycket effekt. R5671A-8 är fina stift.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Aleex »

Bmwandreas wrote:Man behöver inte ha resistorstift. 2400cc spridare och spridarmotstånd? :cry:
Hur menar du? Jag åker ju siemens låg ohm. Måste ju ha motstång till link.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Pimplaren »

Den ser riktigt fresh ut :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Aleex Drag Evo - 800Whp

Post by Bmwandreas »

Aleex wrote:
Bmwandreas wrote:Man behöver inte ha resistorstift. 2400cc spridare och spridarmotstånd? :cry:
Hur menar du? Jag åker ju siemens låg ohm. Måste ju ha motstång till link.
Att man inte ska använda motstånd, du har ingen aning vad det blir för deadtime och det påverkas mkt med stora spridare. Du skulle köpt ett v44 som klarar av spridarna direkt, skiljer ju hela 900kr.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply